لیزر اسکار از جمله روش های زیبایی است که برای رفع اسکارهای بر جای مانده از آکنه، سوختگی یا زخم کاربرد دارد. در این مقاله نکاتی را پیرامون لیزر درمانی اسکار بررسی می کنیم.

دروانا:

لیزر درمانی اسکار

لیزر اسکار برای بهبود ظاهر اسکارهای بر جای مانده انجام می گیرد. لیزر اسکار از نورهای متمرکز برای برداشتن لایه خارجی پوست یا تحریک تولید سلول های پوستی جدید برای پوشش سلول های پوستی آسیب دیده استفاده می کند. لیزر اسکار می تواند برای بهبود ظاهر و رفع زگیل ها، چروک های پوستی، لکه های پیری، اسکارها و کلوئیدها به کار گرفته شود. لیزر اسکار به صورت کامل اسکار را از بین نمی برد.

لیزر اسکار پوست به یک بی حسی موضعی نیاز دارد. در برخی مواقع داروی آرام بخش نیز نیاز است. لیزر درمانی اسکار یک روش سرپایی است. لیزر اسکار تنها توسط پزشک متخصص پوست که مهارت کافی دارد انجام می گیرد. عوارض خفیف لیزر اسکار شامل درد، تورم، قرمزی و پوسته ریزی موقت است. این عوارض معمولا چند روز بعد از لیزر اسکار برطرف می شوند.

لیزر اسکار دوره ریکاوری طولانی ندارد و ظرف 3-10 روز بهبود می یابید. در حالی که اسکارها به طور کامل برداشته نمی شوند، مطالعات نشان می دهند که لیزر درمانی اسکار به طور موثری ظاهر اسکار را بهبود بخشیده و پوست را ضخیم می کند.

لیزر اسکار

لیزر اسکار پوست از پرتوهای متمرکز نوری برای درمان نواحی آسیب دیده پوستی استفاده می کند. لیزر درمانی برای رفع تومورها و سایر توده، بهبود بینایی، درمان ریزش مو و رفع درد نیز کاربرد دارد. لیزر درمانی اسکار از دیگر کاربردهای این پرتوهای نوری است.

لیزر اسکار یک روش سرپایی است. پزشک به طور مکرر دستگار لیزر را روی پوست شما حرکت می دهد تا سلول های پوستی آسیب دیده را برداشته و اسکار پوستی را برطرف سازد. لیزر اسکار برای درمان اسکارهای زیر به کار می رود:

  • اسکارهای زخم
  • اسکارهای سوختگی
  • اسکارهای آکنه
  • لکه های تیره، لکه های پیری و سایر انواع هیپرپیگمنتاسیون

از آن جایی که لیزر اسکار از نور و حرارت استفاده می کند، در صورت وجود حساسیت به نور پزشک این روش را توصیه نمی کند. برخی داروها موجب حساسیت به نور می شوند. در مورد این که کاندید مناسبی برای لیزر اسکار هستید یا خیر با پزشک مشورت نمایید. پزشک همچنین در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون به علت خطر خونریزی، لیزر اسکار را توصیه نمی کند. انجام لیزر درمانی اسکار در شرایط زیر نیز توصیه نمی شود:

  • آکنه فعال
  • زخم های پوستی
  • پوست تیره

لیزر اسکار: هزینه لیزر اسکار

از آن جایی که لیزر اسکار یک روش زیبایی است، بیمه هزینه های آن را پوشش نمی دهد. هزینه لیزر اسکار به موارد زیر بستگی دارد:

  • اندازه اسکار
  • تعداد اسکارها
  • مقدار لیزر اسکار پوست که شما به آن نیاز دارید.

در نظر داشته باشید که شما برای رسیدن به نتایج مطلوب در لیزر اسکار پوست، به بیش از یک جلسه درمان نیاز دارید. لیزر اسکار دوره ریکاوری طولانی ندارد بنابراین نگران از دست دادن روزهای کاری خود نباشید. شما روز بعد یا در روزهای بعد از لیزر درمانی اسکار می توانید به محل کار خود بازگردید.

لیزر اسکار: نحوه انجام

لیزر اسکار پوست اسکار را ناپدید نمی کند. در عوض، این روش میزان وضوح اسکار پوستی را کمتر می کند. بدن بعد از یک جراحت پوستی فرآیند ترمیم را آغاز می کند. برای پیشگیری از آلودگی، یک پوسته بر روی جراحت ایجاد می شود و در نهایت می افتد. در هر حال، بسته به عمق جراحت، بعد از افتادن پوسته اسکار اغلب بر جای می ماند.

این اسکارها ممکن است در طول زمان ناپدید شده و یا روشن تر بشوند. زمانی که اسکار پوستی پایدار می شود، لیزر اسکار می تواند برای برداشتن لایه خارجی پوست آسیب دیده به کار رود. لیزر اسکار اغلب پوست را صاف کرده و تونیسیته و ظاهر آن را بهبود می بخشد. لیزر درمانی اسکار همچنین عروق خونی بافت اسکار را مورد هدف قرار می دهد و قرمزی را کم می کند. این روش می تواند به سطح پوست نفوذ کرده و تولید سلول های پوستی جدید را تحریک نماید.

لیزر اسکار: روش ها

در طول مشاوره برای لیزر اسکار، پزشک بهترین روش را برای شرایط پوستی شما توصیه می کند. گزینه های موجود برای لیزر اسکار پوست شامل:

لایه برداری با لیزر

این نوع از لیزر اسکار ظاهر اسکارها، زگیل ها  چروک ها را بهبود می بخشد. لایه برداری با لیزر لایه بیرونی پوست را برمی دارد و سلول های پوستی که درسطح پوست آسیب دیده اند را از بین می برد. در این روش لیزر اسکار پزشک از لیزر کربن دی اکسید برای اسکارهای عمیق و لیزر اربیوم برای رفع اسکارهای سطحی استفاده می کند.

لایه بردرای با لیزر فراکشنال

در این نوع از لیزر اسکار، پرتو به لایه عمیق سطح پوست نفوذ کرده و سلول های رنگدانه ای تیره را برمی دارد. این روش همچنین تولید کلاژن و سلول جدید پوستی را تحریک می کند که موجب کمتر دیده شده اسکارها می شود.

لایه برداری با لیزر غیر کاهنده

در این روش از لیزر اسکار، پرتوهای حرارتی فروسرخ به لایه داخلی پوست نفوذ می کنند. این کار همچنین تولید کلاژن و سلول های جدید پوستی را برای جایگزینی با سلول های آسیب دیده پوستی تحریک می کند.

انواع روش های لیزر اسکار روش های سرپایی هستند در حالی که طول دوره ریکاوری در آن ها متفاوت است. شما ممکن است احساس ناراحتی خفیفی در طول لیزر اسکار پوست داشته باشید. پزشک برای کاهش حس درد در طول لیزر درمانی اسکار، از یک ماده بی حس کننده استفاده می کند. اگر اسکار بزرگ باشد، شما یک داروی آرام بخش نیز دریافت می کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه