در این مقاله دکتر شادی مظلومی متخصص پوست، مو و زیبایی به تشریح تزریق چربی نانو پرداخته و توضیحاتی در این رابطه ارائه می نمایند.

دروانا:

تزریق چربی نانو

به منظور حجم دادن به برخی اعضای بدن مانند لب ها، گونه ها، سینه ها، باسن و پشت دست ها و نیز برای اصلاح فرورفتگی ها و ناهمواری های پوست مانند خط خنده عمیق، خط اشک، خط اخم، محل اسکار ضایعات قدیمی، چین های عمیق مربوط به افزایش سن و ...  می توان از تزریق چربی استفاده کرد. چربی از نقاط مناسب بدن فرد مانند شکم، پهلو، باسن و ران گرفته می شود و در نواحی مورد نظر تزریق می شود.

چربی نانو چیست؟

بحث چربی نانو از سال 2001 مطرح شده است. تنها 20 درصد از سلول های بافت چربی بدن از سلول های چربی بالغ تشکیل شده است که سلول هایی بزرگ، حجیم و زرد رنگ هستند و بیشترین حجم بافت های چربی بدن را تشکیل می دهند. اما 80 درصد از سلول های بافت چربی سلول های بنیادی هستند که هرچند پرتعدادند ولی سایز بسیار کوچکی دارند. این سلول ها توانایی تبدیل شدن به انواع سلول های دیگر را دارا هستند. چربی نانو در واقع عصاره ای است که از بافت چربی گرفته شده از بدن استخراج می شود و شامل سلول های بنیادی سازنده چربی، کلاژن و عروق است.

چربی نانو چگونه تهیه می شود؟

نانوفت فقط از میکروفت تهیه می شود. ابتدا توسط ابزاری مخصوص، ذرات چربی با سایز کوچک (Grater cannula) از منطقه ای مناسب در بدن گرفته می شود. سپس چربی از کانکتور با سایزهای مختلف 1/2 و 2/4 با حرکت رفت و برگشت عبور داده می شود تا الیاف و ناخالصی گرفته شود. در نهایت چربی را از یک کانکتور بزرگ بنفش رنگ که حاوی توری با سوراخ های ریزی می باشد عبور داده و نانوفت آماده می شود.

میکروفت چربی به رنگ نارنجی و نانوفت کم رنگ تر می باشد.

تزریق چربی نانو به چه منظور انجام می شود و تفاوت آن با روش معمول تزریق چربی چیست؟

در روش تزریق چربی معمول، بافت چربی از بدن فرد گرفته می شود و جهت حجم دهی به مناطقی که نیاز هست تزریق می شود. اما چربی نانو، فیلر و حجم دهنده فوری نیست، بلکه این عصاره در حجم های کم و به صورت پراکنده در کل صورت تزریق می شود و سلول های بنیادی آن ظرف چندین هفته شروع به تولید چربی، کلاژن و عروق جدید می کنند. در نتیجه کیفیت کلی پوست ارتقا می یابد.

کاربردهای نانوفت

  1. چین و چروک های سطحی و افتادگی پوست صورت و گردن
  2. تیرگی زیر چشم
  3. تیرگی پوست صورت
  4. اسکار یا جوشگاه برجسته یا فرو رفته ناشی از سوختگی، تصادف یا آکنه

نحوه تزریق

بعد از بی حسی موضعی صورت، گردن یا ناحیه دکلته، نانوفت تهیه شده با سرنگ انسولین به صورت داخل جلدی تزریق می شود که پوست در ابتدا زرد رنگ می شود و بعد از چند ساعت جذب می گردد.

اثربخشی درمان تا 6 ماه بعد مشخص می شود.

نکات بعد از درمان نانوفت

طی چند ساعت رنگ زرد پوست برطرف می شود.

قرمزی و تورم هم طی چند روز تا یک هفته رفع می گردد.

نانوفت پرکننده نیست بلکه کیفیت پوست را بهبود می بخشد.

برای خطوط و تیرگی دور چشم و پوست دور لب بسیار موثر است.

دکتر شادی مظلومی

دکتر شادی مظلومی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر شادي مظلومي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر شادی مظلومی دارای بورد تخصصی و عضو انجمن متخصصین پوست ایران و اروپا می باشند.
 
تهیه شده شده: توسط دکتر شادی مظلومی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه