میکرونیدلینگ یک روش درمانی ساده اما موثر است که طی آن منافذ میکرومتری به طور موقت در اپیدرم و درم پاپیلاری پوست ایجاد می‌شود.

کاربردهای درمانی میکرونیدلینگ

کاربردهای درمانی میکرونیدلینگ به طور فزاینده ای در حال افزایش است. در حال حاضر از این روش در درمان طیف وسیعی از اختلالات پوستی مانند موارد زیر استفاده می شود.

  • اسکارهای آتروفیک
  • چین و چروک
  • استرچ مارک
  • آلوپسی آره‌آتا
  • آلوپسی آندروژنتیک

میکرونیدلینگ بر نئوکلاژنز (ساخت کلاژن جدید) و نئوواسکولاریزاسیون (نورگزایی) متکی است و با تحریک رهایش فاکتورهای رشد منجر به بازسازی بافت می شود.

به علاوه، میکرونیدلینگ روشی توانمند در انتقال موثر داروها به صورت ترنس درمال به شمار می رود. بر همین اساس، در مطالعات اخیر، از میکرونیدلینگ به عنوان روشی ایمن و موثر برای بهبود نفوذ پذیری و اثربخشی داروهای ویتیلیگو استفاده شده است.

یکی از داروهای مورد استفاده در درمان ویتیلیگو، 5-فلورویوراسیل[1] (5-FU) است. کاربرد اصلی این داور در شیمی درمانی سیستمیک بیماران سرطانی است. در واقع، 5-FU داروی اصلی در شیمی درمانی با رویکرد ترکیبی چندگانه[2] است.

مطالعات مختلفی نشان داده اند یکی از عوارض جانبی استفاده از 5-FU در بیماران سرطانی، هایپرپیگمنتیشن موضعی است. این امر باعث شد 5-FU در پیگمنتیشن پچ های ویتیلیگو مورد استفاده قرار گیرد.

اثر بخشی میکرونیدلینگ 

در مطالعه ای که در سال 2020 توسط Attwa و همکارانش در ژورنال Cosmetic Dermatology انتشار یافته است، اثربخشی استفاده از میکرونیدلینگ و داروی موضعی 5-FU بر روی ضایعات موضعی ویتیلیگو مورد ارزیابی قرار گرفته است.

برای این منظور، 27 بیمار دارای ضایعات موضعی و مقاوم به درمان ویتیلیگو در محدوده سنی 6 تا 66 سال در مطالعه وارد شدند. هر بیمار حداکثر دارای 5 پچ پوستی بود. قطر پچ ها حداکثر 10 سانتی متر بود. پچ ها از نظر اندازه و درجه پیگمنتیشن در 6 ماه قبل از شروع درمان، به ثبات رسیده بودند.

در هر بیمار، دو پچ برای درمان انتخاب شد: در یک پچ فقط میکرونیدلینگ انجام شد و در پچ دیگر از میکرونیدلینگ و داروی موضعی 5-FU پنج درصد برای درمان استفاده شد. پچ های انتخابی یا در دو ناحیه متقارن (مثلاً دست راست و چپ) واقع بودند یا هر دو از یک ناحیه (مثلاً تنه) انتخاب شدند.

جلسات درمانی هر 15 روز یک بار و به مدت 3 ماه تکرار شد.

پیش از آغاز درمان، ناحیه مورد نظر با لیدوکائین موضعی بی حس شد. میکرونیدلینگ تا مشاهده pinpoint bleeding ادامه یافت. برای قطع خونریزی، موضع با گاز استریل آغشته به محلول سالین تحت فشار قرار گرفت.

به منظور ارزیابی نتایج به دست آمده، قبل و بعد از درمان از ضایعات عکس گرفته شد.

میزان رپیگمنتیشن بر اساس مقیاس 5 درجه ای از G0 تا G4 مورد سنجش قرار گرفت؛ G0 بیان‌گر عدم وقوع رپیگمنتیشن (پاسخ ضعیف به درمان)، G1 تا 25% رپیگمنتیشن، G2 از %25 تا 50% رپیگمنتیشن، G3 از %50 تا 75% رپیگمنتیشن و G4 بیش از %75 رپیگمنتیشن (پاسخ عالی به درمان).   

در پچ های پوستی که تنها از میکرونیدلینگ برای درمان استفاده شده بود، هیچ موردی با درجه رپیگمنتیشن G3 و G4 مشاهده نشد. نتیجه غالب به دست آمده در این گروه (%81.5) نشان دهنده عدم وقوع رپیگمنتیشن (G0) بود. 

در مقابل، در گروه تحت درمان با میکرونیدلینگ و 5-FU موضعی، تنها در 29.6% موارد، G0 مشاهده شد و در 7.4% موارد درجه رپیگمنتیشن G3 و G4 دیده شد. نتیجه غالب در این گروه (51.9%) از نوع G1 بود.

نتایج نشان داد میکرونیدلینگ تنها در 18.5% موارد منجر به بروز پاسخ درمانی می شود اما در صورت استفاده از میکرونیدلینگ و 5-FU اثربخشی درمان به 70.4% می رسد.

هیچ عارضه جانبی جدی و غیر قابل کنترلی در بیماران مشاهده نشد.

عوارض جانبی میکرونیدلینگ 

تنها عارضه جانبی مشاهده شده در گروه درمان شده با میکرونیدلینگ، درد بود (در 48.1% موارد). در گروه درمان شده با میکرونیدلینگ و 5-FU، در 22.2% موارد درد، در 11.1% موارد خارش و در 18.5% موارد درد و خارش گزارش شد.

مکانیسم اثر میکرونیدلینگ 

میکرونیدلینگ سبب تسهیل در نفوذ و جذب 5-FU می شود. در نتیجه ملانوسیتهای آملانوتیک (غیرفعال) موجود در قسمت تحتانی فولیکول مو تحریک شده و تکثیر می یابند. این سلول ها به سمت لایه های فوقانی پوست مهاجرت می کنند و در اینفاندیبیلیوم[3] به شکل فعال شروع به تولید ملانین می کنند. فرآیند تولید ملانین تا زمانی که ملانوسیت ها به سطح پوست می رسند ادامه می یابد.

مکانیسم دیگری که در اثربخشی این درمان پیشنهاد شده است این است که 5-FU سبب تحریک تقسیم ملانوسیت های اپیدرمی از نواحی رنگدانه دار مجاور می شود که منجر به مهاجرت ملانوسیت ها به سمت نواحی فاقد رنگدانه می شود.

نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد ترکیب میکرونیدلینگ با 5-FU اثربخشی درمان ضایعات موضعی و مقاوم به درمان ویتیلیگو را به طور معناداری افزایش می دهد. مزایای این درمان عبارتند از هزینه کم، اثربخشی بالا، تحمل پذیری بالا و عوارض جانبی ناچیز.

 

[1] 5‐fluorouracil

[2] multiple combination chemotherapy

[3] infundibulum


جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت های زیر مراجعه نمایید:
 
برگرفته از:
  • Cohen BE, Elbuluk N. Microneedling in skin of color: a review of uses and efficacy. Journal of the American Academy of Dermatology. 2016;74(2):348-55. Available at:

    https://www.jaad.org

  •  Lee JJ, Beumer JH, Chu E. Therapeutic drug monitoring of 5-fluorouracil. Cancer chemotherapy and pharmacology. 2016;78(3):447-64. Available at:

    https://link.springer.com

  • Attwa EM, Khashaba SA, Ezzat NA. Evaluation of the additional effect of topical 5‐fluorouracil to needling in the treatment of localized vitiligo. Journal of cosmetic dermatology. 2020;19(6):1473-8. Available at:

    https://onlinelibrary.wiley.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه