سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد و می تواند مرگ بار باشد ولی اگر به موقع تشخیص داده شود روند درمان موفقیت آمیز خواهد بود بنابراین انجمن سرطان پوست توصیه می کند که افراد ماهانه پوست خود را معاینه کنند و سالانه نیز متخصص پوست این معاینه را انجام دهد. در این مقاله نحوه انجام صحیح معاینه پوست صورت، کف سر و کل بدن آموزش داده شده است و نکاتی نیز جهت پیشگیری از سرطان پوست ذکر شده است.

دروانا: 

انجمن سرطان پوست توصیه می کند که همه افراد به طور ماهانه از سر تا انگشتان پای خود را برای بررسی وضعیت پوست خود معاینه کنند. به این ترتیب هر گونه تغییر و یا ضایعات جدید پوستی می تواند به لحاظ سرطانی بودن و یا پیش سرطانی بودن بررسی شود. سرطان های پوست در صورت تشخیص به موقع اغلب قابل درمان هستند. یادگیری بیشتر در مورد علائم هشدار دهنده سرطان پوست می تواند بسیار موثر باشد. اگر به نقطه ای از پوست خود مشکوک شدید فورا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

انجام معاینات مرتب و ماهانه توسط خود فرد می تواند او را از تغییرات پوستی آگاه کند و در نهایت تشخیص به موقع سرطان پوست آسان می شود. این رفتار باید به گونه ای باشد که مانند یک عادت گردد و احساس مزاحمت و آزار را برای فرد در پی نداشته باشد. برای اغلب افراد یک بار در ماه معاینه پوست توسط خود فرد بسیار ایده آل می باشد.

ابتدا برای شروع بهتر است معاینه کاملی از بدن توسط پزشک متخصص پوست انجام شود تا وضعیت خالها، کک و مک و سایر ضایعات احتمالی موجود در پوست بررسی شود. بعد از اولین ملاقات معاینات توسط خود فرد می تواند انجام شود. اما دقت کنید صرف زمانی بیش از ده دقیقه نیز می تواند اتلاف وقت و وسواس محسوب شود.

سرطان پوست از جمله شایع ترین سرطان ها می باشد که بالغ بر 5.4 میلیون نفر سالانه در آمریکا به سرطان پوست غیر ملانوم دچار می شوند که بیش از 3.3 میلیون نفر درمان می شوند. این نوع سرطان پوست به سادگی درمان می شود البته اگر به موقع تشخیص داده شود. وقتی بیماری سرطان پوست پیشرفت کند در آن صورت می تواند حتی مرگ را نیز در پی داشته باشد.

معاینه پوست توسط خود فرد چه وقت یکبار باید انجام شود؟

معاینه پوست توسط خود فرد باید به طور منظم انجام شود حداقل ماهی یکبار تا متوجه تغییرات پوستی باشید زیرا تشخیص به موقع سرطان پوست کمک کننده است و درمان آن موفقیت آمیز خواهد بود.

در معاینه پوست باید به دنبال چه تغییراتی باشیم؟

سه نوع سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوما. از آن جایی که هر کدام از این ها ظاهر متفاوتی دارند مهم است که بدانید علائم هشدار دهنده اولیه آن ها کدام است. به طور خاص هر گونه تغییرات جدید در پوست خود را در نظر داشته باشید. لکه های مشکوک را به سادگی نادیده نگیرید. سرطان پوست ممکن است بی درد باشد اما همه انواع سرطان پوست خطرناک هستند. اگر متوجه یک یا بیش از یک علامت هشدار دهنده شدید فورا به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

علائم هشدار دهنده سرطان پوست:

توده های پوستی که به لحاظ سایز رو به افزایش می باشند و ممکن است شفاف بوده، قهوه ای مایل به زرد، قهوه ای، سیاه و یا چند رنگ باشند.

خال های مادرزادی با ویژگی های زیر:

  • خال هایی که تغییر رنگ می دهند.
  • خال هایی که به لحاظ سایز و ضخامت متغیرند.
  • تغییر در بافت خال
  • بی نظمی در شکل کلی خال
  • خال های بزرگ تر از 6 میلی متر، به اندازه یک مداد پاک کن
  • خال های که بعد از 21 سالگی روی پوست مشخص می شوند.

وجود یک نقطه و یا زخمی که مرتب خارش دارد، صدمه دیده، پوسته پوسته شده و یا ساییده شده و خونریزی دارد.

زخم بازی که با گذشته سه هفته خوب نمی شود.

اگر متوجه چنین علائمی شدید آن را نادیده نگیرید و به تاخیر نیندازید. اگر متوجه تغییری در خال که از قبل وجود داشته، یا کک و مک شدید و یا علائم جدیدی از تغییر پوستی را دریافتید فورا به متخصص بیماری های پوستی مراجعه کنید.

اقدامات محافظتی برای پیشگیری از سرطان پوست:

حدود نود درصد سرطان های پوست غیر ملانوم در اثر مواجه با اشعه فرابنفش ناشی از نور خورشید ایجاد می شود. از زمان تاسیس بنیاد سرطان پوست در سال 1979، این بنیاد همواره استفاده از ضد آفتاب هایی با اس پی اف 15 یا بیشتر را توصیه می کند و آن را به عنوان بخش مهمی از رژیم محافظتی در برابر خورشید می داند اما ضد آفتاب ها به تنهایی کافی نیستند. برخی نکات زیر به محافظت بیشتر در بابر سرطان پوست کمک می کند:

  • در فضای باز به دنبال سایه باشید. این نکته مخصوصا در ساعت 10 صبح تا 4 عصر بسیار اهمیت دارد.
  • از آفتاب سوختگی بپرهیزید.
  • از برنزه کردن و استفاده از دستگاه های برنزه کننده بپرهیزید.
  • از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که شما را علیه UVA/UVB هر دو  اشعه محافظت کند. ضد آفتاب ها باید اس پی اف حداقل 15 را داشته باشد.
  • اگر به مدت بیشتری در فضای باز قرار خواهید داشت از ضد آفتاب موثر علیه UVA/UVB استفاده کنید علاوه بر آن ضد آفتاب در این شرایط باید ضد آب بوده و اس پی اف 30 به بالا داشته باشد.
  • به اندازه دو قاشق غذاخوری ضد آفتاب را روی کل بدن خود بمالید و این کار را 30 دقیقه قبل از خروج از منزل انجام دهید.
  • ضد آفتاب را هر 2 ساعت تمدید کنید. بعد از تعریق زیاد و یا شنا نیز باید ضد آفتاب را با فواصل کمتری تجدید کنید.
  • نوزادان را از نور خورشید محافظت کنید. ضد آفتاب ها برای نوزادان بالای شش ماه قابل استفاده است.
  • پوست خود را از پا تا نوک انگشتان به طور ماهانه معاینه کنید.
  • برای چکاپ کلی پوست سالانه به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

مراحل انجام معاینه پوست توسط خود فرد:

  • پوست صورت خود مخصوصا اطراف بینی، لب ها، دهان، گوش ها (جلو و پشت) را به دقت ببینید. برای داشتن تصویری واضح از آینه استفاده کنید.
  • پوست کف سر خود را با استفاده از یک سشوار و آینه به دقت بخش به بخش معاینه کنید. می توانید از یکی از اعضای خانواده خود کمک بگیرید.
  • دست های خود را به دقت چک کنید: کف دست و پشت دست ها، بین انگشتان و زیر ناخن ها را چک کنید. این روند را تا مچ و پشت ساعد ادامه دهید.
  • تمام قد در برابر آئینه بایستید و از آرنج آغاز کرده و همه بخش های بدن را بازدید کنید. زیر بغل را فراموش نکنید.
  • روی گردن، سینه و نیم تنه تمرکز کنید. خانم ها باید سینه های خود را به بالا بکشند و زیر آن ها را نیز مشاهده کنند.
  • پشت خود را با استفاده از یک آینه بزرگ و آینه کوچکی که در دست دارید بازبینی کنید، گردن، شانه ها، بخش بالایی کمر و پشت بازوها را فراموش نکنید.
  • هم چنان با استفاده از دو آینه می توانید بخش پایینی کمر، باسن و پشت پاها را ببینید.
  • بنشینید، پای خود را روی صندلی دیگر و یا یک پایه قرار دهید. با استفاده از یک آینه دستی نواحی جنیتال (تناسلی) را معاینه کنید. جلو و طرفین پاها، بین انگشتان پا و زیر ناخن ها را نیز بررسی کنید. کف پا و پاشنه پا را نیز فراموش نکنید.
برگرفته از: وبسایت http://www.skincancer.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه