چگونه ضدآفتاب مناسب انتخاب کنیم؟ Spf مناسب برای ضد آفتاب چه عددی است؟ spf در کرم ضد آفتاب چیست؟ بهترین مارک ضد آفتاب چیست؟ برای یافتن پاسخ پرسش ها این مقاله را دنبال کنید.

دروانا:

 انتخاب ضد آفتاب مناسب

در مقاله پیش رو به بررسی نکاتی می پردازیم که شما را در درک ترکیبات موجود در ضد آفتاب ها، انواع ضد آفتاب ها و انتخاب ضدآفتاب مناسب یاری خواهد ساخت.

نکاتی در مورد محافظت پوست در برابر آفتاب

مهم ترین نکاتی که شما باید در مورد محافظت پوست در برابر آفتاب بدانید عبارت است از:

  • در ساعات اوج تابش خورشید در فضاهای باز قرار نداشته باشید. صرف نظر از فصلی که در آن قرار دارید، در ساعاتی بین ده صبح تا دو بعد از ظهر در فضای باز قرار نگیرید. این نکته حتی در مورد روزهای ابری نیز صادق است. در این ساعت پوست شما بیشتر در معرض تابش فرابنفش یا یوی وی قرار خواهد داشت. تابش یو وی نیز سبب ایجاد آسیب هایی در پوست می گردد.
  • از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید: ضد آفتاب را سخاوتمندانه روی پوست خود بمالید و آن را مکررا تجدید کنید. تحقیقات نشان داده است استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند آسیب های ناشی از تابش نور خورشید را به حداقل برساند.

دو نوع تابش فرابنفش وجود دارد که می تواند به پوست آسیب برساند: نوع آ و ب (UVA, UVB). برخی از محصولات کرم ضد آفتاب پوست شما را علیه تابش هر دو نوع یو وی محافظت می کند.

اشعه یو وی نوع آ می تواند سبب ایجاد پیری، لکه های ناشی از سن و چروک در پوست شود. تابش یو وی نوع بی نیز می تواند به سوختگی پوست بیانجامد. قرار گرفتن زیاد در معرض تابش یو وی آ و ب می تواند در ایجاد سرطان پوستی دخالت داشته باشد. همواره در انتخاب ضدآفتاب مناسب توجه داشته باشید محصولاتی که شما را علیه هر دو نوع تابش در امان بدارد انتخاب خوبی خواهد بود.

spf در کرم ضد آفتاب چیست؟

بهترین spf برای ضد آفتاب چه عددی می باشد؟

فاکتور اس پی اف عاملی است که میزان محافظت پوست در برابر آفتاب را مشخص می کند. به عبارتی نشان می دهد یک کرم ضد آفتاب تا چه حد می تواند به طور مناسبی پوست را از تابش یو وی نوع بی در امان بدارد. در این مقیاس تابش یو وی نوع آ مورد توجه قرار ندارد. برای درک فرمول محاسبه spf باید بدانید کمپانی های تولید کننده ضد آفتاب ها مقدار اس پی اف را این گونه محاسبه می کنند "یک پوستی که از یک کرم ضد آفتاب استفاده می کند، چه مقدار باید در معرض تابش خورشید بماند تا دچار آفتاب سوختگی شود، و این در مقایسه با پوستی است که از ضد آفتاب روی آن استفاده نشده است".

در صورتی که محصولات ضد آفتاب به نحو مناسبی استفاده شوند در آن صورت ضد آفتابی با اس پی اف 30 می تواند در مقایسه با اس پی اف 15 محافظت بیشتری را در برابر تابش یو وی نوع بی نشان دهد. اما اس پی اف 30 به این معنی نیست که میزان محافظت به دست آمده از این محصول دو برابر محصولی با اس پی اف 15 می باشد. کرم ضد آفتاب با اس پی اف 50 تنها کمی محافظت بیشتری را علیه یو وی نشان می دهد.

اما باید توجه داشت کرم های ضد آفتاب با مقدار و ضخامت مناسب روی پوست استفاده نمی شوند بنابراین اغلب آن ها اثربخشی کمتری در مقایسه با اس پی افی که روی خود دارند نشان می دهند.

در نهایت به هنگام انتخاب ضد آفتاب مناسب پوست، به جای توجه به اس پی اف بهتر است به این نکته توجه داشته باشیم که محصول مورد نظر بتواند پوست را علیه تابش یو وی نوع آ و ب هر دو محافظت دارد.

برخی ضد آفتاب ها به عنوان ضد آفتاب ضد آب شناخته می شوند. این اصطلاح نشان می دهد مقدار اس پی اف کرم ضد آفتاب تنها تا چهل دقیقه در شرایط تعریق و شنا دوام می آورد. ضد آفتاب هایی که خاصیت ضد آب قوی دارند در شرایط تعریق و یا شنا تنها مقاومتی در حدود 80 دقیقه دارند.

انواع کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب اغلب حاوی فیلترهایی می باشد که تابش های یو وی را جذب می کنند. دو نوع عمده ضد آفتاب وجود دارد:

  • ارگانیک: ضد آفتاب های ارگانیک تابش یو وی را جذب کرده و آن را تبدیل به گرمایی اندک می کنند. این محصولات اغلب حاوی مشتقات PABA، سینامیت ها، سالسیلات ها و بنزوفنون ها می باشد.
  • غیر ارگانیک: ضد آفتاب های غیر ارگانیک تابش یو وی را منعکس می کنند. این محصولات با عنوان ضد آفتاب فیزیکال نیز شناخته می شود. ضد آفتاب های غیر ارگانیک اغلب حاوی تیتانیوم اکساید یا زینک اکساید می باشند. این دسته معمولا کمتر سبب تحریک پوست می شوند.

برخی ضد آفتاب ها نیز ترکیبی از ارگانیک و غیر ارگانیک می باشند.

برخی ضد آفتاب ها حاوی ترکیبات زیر هستند:

  • ترکیبات دافع حشرات: اینگونه ضد آفتاب ها نباید در بازه های کمتر از شش ساعت ترمیم شوند. بعد استفاده از این محصولات حاوی ترکیبات دافع حشرات می توانید دو ساعت یک بار از ضد آفتاب های فاقد ترکیبات دافع استفاده کنید.
  • رتینیل پالمیتات: رتینیل پالمیتات نوعی ترکیب آنتی اکسیدان می باشد که از ویتامین آ مشتق شده است. آنتی اکسیدان ها می توانند در ترکیب رادیکال های آزاد نقش موثری داشته باشند. رادیکال های آزاد از جمله مولکول های ناپایدار اکسیژن هستند که سبب آسیب به سلول های پوستی و ایجاد چروک می شوند. در حالی که نگرانی هایی مبنی بر استفاده از ضد آفتاب های حاوی رتینیل پالمیتات وجود دارد اما با این حال تحقیقات نشان می دهد استفاده از این محصولات خطری در پی ندارد. در مورد بی خطر بودن استفاده از این نوع ضد آفتاب در دوران بارداری توصیه های مشخصی وجود ندارد. اگر شما در این مورد نگرانی خاصی دارید می توانید از مصرف محصول حاوی این ترکیب در زمان بارداری اجتناب کنید. به طور کلی می توانید برای تعیین ضد آفتاب مناسب دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در انتخاب ضد آفتاب بهتر نام تجاری چندان اهمیتی ندارد. بنابراین عبارتی به نام بهترین مارک ضد آفتاب معنی ندارد.  بهتر است از ضد آفتاب های ضد آب، مقاوم علیه تابش یو وی آ و ب با اس پی اف حداقل 15 استفاده کنید. تاریخ انقضای ضد آفتاب را نیز چک کنید.

اما در فرم ضد آفتاب به موارد زیر توجه کنید:

  • کرم های ضد آفتاب: اگر شما پوست خشکی دارید می توانید از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خشک استفاده کنید.
  • لوسیون ها: لوسیون های ضد آفتاب اغلب برای استفاد در نواحی وسیع پوستی انتخاب مناسبی می باشند. لوسیون ها در مقایسه با کرم ها غلظت کمتری دارند.
  • ژل ها: ژل ها در نواحی دارای مو مانند قفسه سینه مردان می تواند موثر واقع شوند.
  • ضد آفتاب های رولی: این ضد آفتاب ها اغلب در نواحی اطراف چشم ها موثرند.
  • اسپری: ضد آفتاب های اسپری مانند اغلب برای استفاده در کودکان مورد توجه والدین قرار دارد. به هنگام استفاده از اسپری مراقب باشید تا ذرات آن استشاق نشود. همچنین در مجاورت حرارت اسپری نکنید.

برخی محصولات آرایشی نیز ممکن است حاوی اس پی اف باشند. بنابراین ممکن است این سوال پیش آید که آیا استفاده از این محصولات کافی خواهد بود. در پاسخ باید توجه داشته باشید که مدت زمان مجاورت در برابر تابش خورشید چقدر خواهد بود. اگر قرار باشد شما ساعات زیادی را در فضای باز بمانید در آن صورت باید از فرم مناسب ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب

در استفاد از ضد آفتاب نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید:

  • مقادیر مناسبی از ضد آفتاب را روی پوست خشک قرار دهید سپس 15 دقیقه بعد از منزل خارج شوید.
  • هر سطحی از پوست که در معرض تابش نور خورشید قرار دارد را ضد آفتاب بمالید (صورت، گوش ها، دست ها، بازوها و لب ها). اگر سر شما موی زیادی ندارد در آن صورت باید از ضد آفتاب روی پوست سر خود استفاده کنید و یا به جای آن استفاده از کلاه را در نظر داشته باشید.
  • ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار تمدید کنید. در صورت شنا یا تعریق سنگین فورا از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • به خاطر داشته باشید آب، شن و برف تابش نور خورشید را منعکس می کنند بنابراین در این شرایط استفاده از این محصول به مقدار مناسب بسیار اهمیت دارد.
  • استفاده از ضد آفتاب را در روزهای ابری فراموش نکنید؛ زیرا تابش نور خورشید می تواند از ابرها نیز عبور کند.
  • استفاد از ضد آفتاب برای کودکان بالای شش ماه مجاز می باشد. در مورد اطفال زیر شش ماه باید از پوشش های مناسب و سایه بان استفاده کنید.
  • استفاده از ضد آفتاب را در تمام فصول سال در نظر داشته باشید. علاوه بر آن از کلاه و پوشش مناسب نیز استفاده کنید.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه