پوست همیشه به همان شکل دوره جوانی باقی نمی ماند بلکه با افزایش سن بطور طبیعی پوست نازک تر و چروکیده می شود. غدد تولید کننده چربی کمتر فعالیت می کنند و پوست خشک تر می شود. تعداد عروق خونی در پوست کاهش می یابد و درم شکننده تر می شود. در نتیجه شادابی و جوانی پوست کاهش می یابد. عادت های صحیح مراقبت از پوست می توانند فرایند پیری طبیعی را به تاخیر اندازند و از بروز خیلی از مشکلات پوستی جلوگیری کنند.

دروانا:

برای مراقبت از پوست چه باید کرد؟

مراقبت پوستی صحیح شامل محافظت پوست از نور خورشید (مراقبت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید) و پاکسازی مناسب، پوست شما را سالم و درخشان نگاه خواهد داشت.

آیا زمان کافی برای مراقبت صحیح از پوست خود را ندارید؟ شما هنوز می توانید با در نظر داشتن برخی اصول پایه ای، به بهبود وضعیت پوست خود کمک کنید. مراقبت پوستی صحیح و انتخاب شیوه زندگی سالم می تواند پیری پوست طبیعی را به تاخیر انداخته و از برخی مشکلات پوستی جلوگیری کند. مراقبت از پوست خود را با این نکات ساده شروع کنید و با رعایت این موارد می توانید پوستی سالم داشته باشید:

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

یکی از مهم ترین راه ها در مراقبت از پوست، محافظت از آن در برابر نور خورشید است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب موجب ایجاد چروک ها، لکه های پوستی ناشی از سن و مشکلات پوستی می شود همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد.

برای ایجاد کامل ترین محفاظت در مقابل خورشید توجه به نکات زیر ضروری است:

استفاده از ضد آفتاب: از یک ضد آفتاب وسیع الطیف با اس پی اف حداقل 15 استفاده کنید. ضد آفتاب را به مقدار زیاد روی پوست بمالید و آن را هر 2 ساعت یکبار و بیشتر در صورت شنا کردن یا تعریق، تجدید کنید.

به دنبال سایه باشید: از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت های 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که اشعه خورشید در قوی ترین حالت خود است، بپرهیزید.

لباس های محافظ بپوشید: پوست خود را با پوشیدن پیراهن های بلند با آستین بلند، شلوار بلند و کلاه هایی با لبه عریض بپوشانید و یا لباس های محافظی را بپوشید که به طور خاص به منظور دفع اشعه فرابنفش طراحی شده اند.

سیگار نکشید.

در مورد ارتباط سیگار و پوست باید گفت سیگار کشیدن پوست شما را پیر تر کرده و موجب ایجاد چروک می شود. سیگار کشیدن عروق خونی کوچک موجود در خارجی ترین لایه پوست را باریک کرده و سبب کاهش خون رسانی به پوست و تیره شدن آن می گردد. کاهش خون رسانی همچنین رسیدن اکسیژن و مواد مغذی که برای سلامت پوست ضروری هستند را کم می کند.

سیگار کشیدن همچنین به کلاژن و الاستین –رشته هایی که به پوست شما استحکام و انعطاف می بخشند- آسیب می رساند. همچنین حالت هایی که شما حین سیگار کشیدن به طور مکرر در صورت خود ایجاد می کنید –جمع کردن لب ها هنگام سیگار کشیدن و جمع کردن چشم ها هنگام خارج کردن دود از دهان- سبب ایجاد چروک می شوند.

عللاوه بر این، سیگار ریسک ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی را در شما بالا می برد. اگر سیگار می کشید، بهترین راه محافظت از پوست، ترک کردن سیگار است. برای دریافت نکات یا درمان هایی برای کمک به ترک سیگار، با پزشک صحبت کنید.

به آرامی با پوست خود رفتار کنید.

پاک کردن و اصلاح روزانه می تواند به پوست شما آسیب برساند. برای برخورد ملایم با پوست:

مدت زمان حمام کردن را کوتاه کنید. استفاده از آب داغ و حمام کردن و دوش گرفتن طولانی، چربی های سطح پوست شما را از بین می برند. مدت زمان دوش گرفتن را کوتاه کنید و از آب ولرم به جای آب داغ استفاده کنید.

از صابون های خشک و ناملایم استفاده نکنید. گر چه صابون ها و پاک کننده های ناملایم چربی ها را از پوست شما پاک می کنند. در عوض ممکن است به پوست آسیب برسانند. بنابراین از پاک کننده های ملایم استفاده کنید.

به دقت اصلاح کنید. برای محافظت و روان کردن پوست خود، قبل از اصلاح از کرم، لوسیون و یا ژل اصلاح استفاده کنید. برای اصلاح تمیز تر، از تیغ تیز و تمیز استفاده کنید. اصلاح را در جهت رویش موها و نه مخالف آن ها انجام دهید.

پوست را به آرامی خشک کنید. بعد از شستن پوست و حمام کردن، پوست را با ضربات آرام حوله خشک کنید به گونه ای که اندکی رطوبت روی پوست شما باقی بماند.

پوست خشک را مرطوب کنید. اگر پوست شما خشک است از یک مرطوب کننده که مناسب پوست شما است استفاده کنید. برای استفاده روزانه، بهتر است از یک مرطوب کننده دارای اس پی اف استفاده کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما کمک کند که بهتر به نظر بیایید و احساس خوبی داشته باشید. به مقدار زیادی از میوه ها، سبزیجات، غلات و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید. ارتباط بین آکنه و رژیم غذایی مشخص نیست اما بعضی تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی ناسالم شامل روغن های ناسالم و کربوهیدرات های فرآوری یا تصفیه شده باعث می شود پوست ظاهر شاداب و جوان خود را از دست بدهد. در عوض نوشیدن مقدار زیادی آب باعث آبرسانی مناسب به پوست شما می شود.

استرس خود را کنترل کنید.

عدم کنترل استرس موجب حساسیت بیشتر پوست شما، بروز ضایعات آکنه و سایر مشکلات پوستی می شود. برای داشتن پوست سالم و البته ذهن سالم اقداماتی را برای مدیریت استرس خود انجام دهید. به اندازه کافی بخوابید، محدودیت های معقول را تعیین کنید و زمانی را برای انجام آنچه از آن لذت می برید اختصاص دهید. نتایج این اقدامات ممکن است بسیار چشمگیر تر از آنچه شما انتظار دارید باشد.

از مواد آرایشی مناسب استفاده کنید.

اگر از مواد آرایشی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن ماده با پوست شما سازگار است. اگر پوست خشک دارید از کرم های چرب تر استفاده کنید. اگر پوست چرب و پر از جوش دارید، یک محصول بر پایه آب که روی آن  کلمه بدون ایجاد کومدون یا دانه های سیاه (Non-Comedogene) نوشته شده به کار گیرید. بدین معنی که با استفاده از این محصولات احتمال بسته شدن روزنه های پوستی بسیار کمتر است.

ترجیحا از محصولات آرایشی، رژلب و مدادهای چشمی استفاده کنید که حساسیت زا نباشند. بدنبال کرم مرطوب کننده بدون عطر و با کمترین میزان ماده نگهدارنده باشید.

اگر می دانید که نسبت به یکی از مواد موجود در محصول آرایشی حساسیت دارید، از آن محصول دوری کنید.

دکتر فرحناز ثمره محمدیان

دکتر فرحناز ثمره محمدیان

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دکتر فرحناز ثمره محمدیان متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در شهر مشهد و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرحناز ثمره محمدیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه