هیالورونیک اسید چیست؟ هیالورونیک اسید ترکیبی است که به فراوانی در بدن و از جمله پوست یافت می شود. هیدراسیون قوی از خواص هیالورونیک اسید در پوست محسوب می شود. هیالورونیک اسید در پوست با قدرت بسیار بالایی با آب جذب شده و ماده ای ژلاتینی را تولید می کند که در شادابی پوست تاثیر دارد. امروزه فیلرهای پوستی حاوی هیالورونیک اسید به منظور بهبود چروک های پوستی مورد استفاده قرار دارد.

دروانا:

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید نوعی کربوهیدرات می باشد که به طور طبیعی در بدن انسان ساخته می شود. هیالورونیک اسید کربوهیدراتی با زنجیره بالا می باشد و می تواند با آب ترکیب شده و حالتی چسبناک و ژله مانند ایجاد کند. ژل تولید شده یکی از مهم ترین ترکیباتی است که در طب امروز و در تحقیقات بالینی متعدد مورد استفاده و مطالعه قرار دارد و در زمینه های مختلف پزشکی از جمله پوست بسیار مورد توجه می باشد. هیالورونیک اسید می تواند با آب ترکیب شده و در بخش های مختلف بدن از جمله مفاصل (هیالورونیک مفصلی) و ماهیچه ها به عنوان لوبریکانت عمل کند. ویژگی های مناسب ساختاری هیالورونیک اسید به گونه ای است که استفاده از آن را در درمان های پوستی به عنوان یک مرطوب کننده عالی می باشد (هیالورونیک برای پوست) تا جایی که هیالورونیک اسید را به عنوان مرطوب کننده طبیعی می شناسند. آب دوست بودن از خواص هیالورونیک اسید محسوب می شود که در هیدراسیون مناسب این ترکیب نقش عمده ای ایفا می کند.

خواص هیالورونیک اسید در فولیکول های مو و کف سر

فولیکول های مو و خود مو مشتقاتی از بافت پوست هستند. دو لایه متمایز پوستی وجود دارد، یکی اپیدرم که لایه بیرونی و محافظتی محسوب می شود و دیگری لایه درم که در بخش عمیق تر قرار دارد و به آرایش ساختاری پوست کمک کرده که فولکیول های مو در این قسمت قرار دارند. لایه درم متشکل از بافت پیوندی می باشد که با مایعی ژلاتینی پوشیده شده است. این لایه تغذیه و هیدراسیون مناسب لایه های عمیق را در پوست سر به عهده دارد. نتیجه این ساختار داشتن موهایی شاداب و رطوبت رسانی مناسب پوست سر می باشد. وجود ترکیب هیالورونیک اسید در پوست سر می تواند در فرایند رطوبت دهی پوست سر و موها دخالت داشته باشد.

هیالورونیک اسید در لب ها

لب ها در اصل ساختاری ماهیچه ای دارند که با استفاده از پوست پوشیده شده است. لایه درم در پوست متشکل از بافت پیوندی و ترکیبات آن یعنی هیالورونیک اسید و کلاژن می باشد که سبب ساختار و شکل مناسب لب ها می گردد. هیالورونیک اسید که با آب متصل می شود منجر به ایجاد مایع ژلاتینی می گردد. این ماده ژلاتینی سبب هیدراته شدن بافت و حفظ کلاژن می شود. در نتیجه ظاهری سالم ایجاد خواهد شد.

هیالورونیک اسید در پوست

هیالورونیک اسید به فراوانی و به طور طبیعی در پوست بدن یافت می شود. بیشترین غلظت هیالورونیک اسید در بدن مربوط به پوست می باشد. تقریبا 50% هیالورونیک اسید موجود در بدن در پوست یافت می گردد. هیالورونیک اسید در پوست هم در درم و هم در لایه های اپیدرم وجود دارد. پوست های جوان و شاداب حاوی مقادیر بالایی از هیالورونیک اسید می باشند. هیالورونیک اسید در پوست سبب می شود پوست جوان و سالم باقی بماند. هیالورونیک اسید با اتصال بسیار قوی به مولکول های آب در پوست می تواند به رطوبت دهی پوست کمک کند به عبارتی نقش هیالورونیک اسید در پوست تقویت هیدارسیون موثر پوست خواهد بود. با افزایش سن توانایی پوست در تولید هیالورونیک اسید کاهش می یابد.

فیلرهای ضد چروک حاوی هیالورونیک اسید

فیلرهای پوستی یا فیلرهای درمال خطوط موجود در چهره را کاهش داده و منجر به کاهش تاثیرات ناشی از پیری در پوست می شود. فیلرها در اصل بافت های نرم قابل تزریقی هستند که چروک ها را پر می کنند و ظاهر نرم و یکنواخت به پوست می بخشند. با افزایش سن مقدار ترکیبات طبیعی پوست و از جمله هیالورونیک اسید کاهش می یابد. ماهیچه های پوستی در این حالت به هم نزدیک تر شده و بیشتر نزدیک به سطح پوست بدن فعالیت می کنند در نتیجه خطوط کوچکی روی پوست پدیدار می گردد.

با افزایش سن میزان مناسب حجم صورت از بین می رود. فاکتورهای دیگر از جمله قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید و برخی شیوه های زندگی نیز به ایجاد خطوط پوستی و افت پوست چهره کمک خواهد کرد.

استفاده از فیلرهای پوستی در بخش های مختلف صورت می تواند به نرم شدن و محو تر شدن چروک ها کمک کند، جای اسکارها را تعدیل نماید و به طور کلی علائم پیری ناشی از سن را کاهش دهد.

یکی از فیلرهایی ضد چروک بسیار پر طرفدار فیلر هیالورونیک اسید می باشد. تاثیرات جانبی ناشی از فیلر هیالورونیک اسید شامل قرمزی، تورم و کبودی در محل تزریق می باشد. پس از تزریق ممکن است فیلر هیالورونیک اسید به صورت توده هایی زیر پوست به نظر بیاید که در طول زمان این عارضه نیز برطرف می گردد.

ممکن است این سوال به ذهن برسد که فیلرهای هیالورونیک اسید چه مدت تاثیرات خود را روی پوست حفظ می کنند؛ زیرا اغلب فیلرها در طول زمان توسط بدن جذب می گردند. باید اظهار داشت تاثیرات حاصل از فیلرهای هیالورونیک اسید حدود یک تا دو سال باقی می ماند. برخی تحقیقات نشان داده است تکرار تزریقات می تواند بدن را در تولید طبیعی کلاژن تحریک کند. در نتیجه تعداد خطوط پوستی کاهش خواهد یافت. بنابراین به نظر می رسد برای دریافت نتایج مطلوب در طول زمان به دریافت فیلرهای کمتری نیاز خواهد بود.

دکتر خلیل الله حامدپور

دکتر خلیل الله حامدپور

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر خلیل حامد پور متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بیش از 20 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه پوست و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر خلیل الله حامدپور
برگرفته از: وبسایت https://www.plasticsurgery.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه