بیوتین همان ویتامین ب 7 است که در بدن به شکستن چربی و کربوهیدرات ها کمک می کند و بدین ترتیب در تولید انرژی نقش دارد. در این مقاله با کاربردها و برخی از عوارض بیوتین آشنا می شویم.

دروانا:

بیوتین چیست؟

بیوتین همان ویتامین ب 7 است. همانند سایر مواد مغذی ضروری، بیوتین توسط باکتری هایی تولید می شود که به طور طبیعی در روده انسان وجود دارند. بیوتین تولید اسیدهای چرب و گلوکز می کند. این ویتامین همچنین به متابولیزه شدن کربوهیدرات ها و آمینواسیدها کمک می کند و در شکستن چربی در بدن نقش دارد. این عملکرد ها بیوتین را به یک ماده مهم در تولید انرژی در بدن تبدیل کرده است.

ویتامین بیوتین به طور طبیعی در بدن یافت می شود. این ویتامین همچنین در بسیاری از خوراکی ها مانند شیر، هویج، سالمون و مغزیجات وجود دارد. مکمل بیوتین نیز در دسترس است. این مکمل می تواند یک داروی جایگزین برای رفع کمبود یا پیشگیری از آن در بدن باشد. شرایطی همچون سوء تغذیه، کاهش وزن سریع، استفاده طولانی مدت از لوله غذایی و سایر شرایط پزشکی موجب کمبود ویتامین بیوتین می شوند. مقدار روزانه توصیه شده برای مصرف بیوتین 30 میکروگرم است. در هر حال، مصرف مکمل بیوتین بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

بیوتین برای درمان راش پوستی در کودکان کاربرد دارد. درمان ناخن های شکننده یا موهای نازک، دیابت، درد عصبی و سایر شرایط پزشکی نیز از دیگر کاربردهای مکمل بیوتین هستند.

عوارض بیوتین: مثبت

بیوتین یک منبع مهم برای تولید انرژی را فراهم می کند و عملکرد مناسب بدن شما را حفظ می نماید. همانند تمام ویتامین ها، بدن شما برای سالم ماندن به ویتامین ب 7 نیاز دارد. ویتامین بیوتین در سلامت چندین سیستم در بدن نقش دارد که برخی از آن ها شامل کبد، سیستم عصبی، مو و چشم ها هستند. بیوتین ممکن است در درمان برخی شرایط خاص پزشکی نقش داشته باشد که شامل موارد زیر هستند:

  • هیپوگلایسمی
  • هایپرلیپیدی
  • کنترل گلوکز در افراد چاق مبتلا به دیابت (به همراه کرومیوم پیکولینات)

برخی معتقدند که مکمل بیوتین وضعیت ناخن ها و موهای شما را بهبود می بخشد. در هر حال، در حال حاضر شواهد پزشکی محدودی مبنی بر این کاربرد مکمل بیوتین وجود دارد. برای تایید این مورد استفاده مکمل بیوتین به تحقیقات بیشتری نیاز است.

عوارض بیوتین: منفی

در حالی که بیوتین به صورت مکمل وجود دارد، در بیشتر موارد مکمل بیوتین تنها با تجویز پزشک مصرف می شود. بیشتر افراد بیوتین کافی را از رژیم غذایی روزانه خود دریافت می کنند.

قبل از مصرف ویتامین بیوتین، در مورد سایر شرایط پزشکی و سایر داروهای مصرفی با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین ها و مکمل ها اثرات منفی بر روی برخی داروها و وضعیت های پزشکی دارند. در حال حاضر زمانی که این مکمل با نظر پزشک مصرف می شود، عوارض بیوتین شناخته نشده اند. مواردی دیده شده است که در آن ها برخی مواد غذایی یا عادات غذایی موجب کمبود ویتامین بیوتین شده اند. مطالعات نشان می دهند که خانم هایی که سیگار می کشند متابولیسم بیوتین در بدن آن ها افزایش یافته و موجب کمبود این ویتامین می گردد.

مطالعات دیگر نشان می دهند که خوردن تخم مرغ خام به صورت مرتب موجب کمبود ویتامین بیوتین می گردد. در این مورد، کمبود ویتامین ب 7 موجب بروز ضعف اندام ها در پاسخ به کمبود بیوتین می شود.

علائم کمبود ویتامین بیوتین عبارتند از:

  • ریزش مو یا نازک شدن آن
  • کلسترول بالا
  • راش پوستی
  • مشکلات قلبی

مصرف زیاد بیوتین چه مشکلاتی را به دنبال دارد؟

مصرف زیاد بیوتین به معنی مصرف آن بیش از دوز توصیه شده است. این دوز توصیه شده شامل مقداری است که شما به طور طبیعی مصرف می نمایید. شواهدی نشان دهنده اثرات منفی مصرف مقدار زیاد مکمل بیوتین و دریافت زیاد آن از مواد غذایی بر روی سلامتی انسان هستند. بیشتر افراد ویتامین بیوتین کافی را از طریق رژیم غذایی نرمال دریافت می کنند. شما بدون تجویز پزشک نیازی به دریافت مکمل بیوتین ندارید.

مقدار زیاد بیوتین می تواند موجب نتایج مثبت کاذب در تست های آزمایشگاهی بیماری تیروئید گردد.

برخی شرایط نادر پزشکی موجب نیاز افراد به دریافت مکمل بیوتین به صورت منظم می شوند. این شرایط توسط پزشک تشخیص داده می شوند. به طور کلی مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو برای خلوص و ایمنی مورد بررسی قرار نمی گیرند.

در حال حاضر تحقیقات زیادی برای شناسایی تمام عوارض بیوتین هنگامی که بیش از حد مصرف می شود، انجام نگرفته است. در هر حال، برخی مطالعات نشان می دهند که برخی عوارض بیوتین شدید هستند. اگر شما فکر می کنید به دریافت مکمل بیوتین نیاز دارید، قبل از مصرف باید با پزشک مشورت نمایید.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه