با تغییر سطح هورمون ها در دوران یائسگی، میزان رطوبت، چربی و کلاژن پوست نیز کاهش می یابد و بدین ترتیب پوست مستعد خشکی، چروک و افتادگی در سن یائسگی می گردد. شما می توانید با برخی از اقدامات به منظور مراقبت از پوست در یائسگی، برخی از تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن را برطرف سازید.

دروانا:

در دوران یائسگی، پایین آمدن سطح استروژن تاثیر چشمگیری را بر روی پوست شما دارد. کمبود استروژن پوست شما را مستعد نازک شدن، شل شدن و چروک شدن می کند. خوشبختانه، شما می توانید با برخی از اقدامات به منظور مراقبت از پوست در یائسگی برخی از تاثیرات پوستی ناشی از افزایش سن را برطرف سازید.

تاثیر یائسگی بر پوست

تاثیر یائسگی بر پوست بسیار است. در دوران یائسگی، بدن تولید کلاژن را متوقف می کند. شما بخشی از چربی زیر پوست خود را از دست می دهید و الاستیسیته پوست نیز افت می کند. این حالت در کنار خشکی پوست در یائسگی که تحت تاثیر تغییرات هورمونی ایجاد می شود، می تواند موجب افتادگی پوست خصوصا در نواحی گردن، خطوط لبخند و گونه ها و چروک پوستی گردد. خطوط و چروک های پوستی در دوران یائسگی اغلب خطوط پنجه کلاغی و خطوطی در بالای لب هستند.

شستشوی پوست

شستشوی پوست یک اقدام مهم در مراقبت از پوست در دوران یائسگی است. همچنان که سن شما بالا می رود و خشکی پوست تشدید می شود، تامین رطوبت کافی برای پوست مفید خواهد بود. برای شستشوی پوست از پاک کننده مخصوص پوست های خشک استفاده کنید. بنابراین می توانید به جای پاک کننده های ژلی یا کفی که رطوبت پوست را کم می کنند، از یک محصول حاوی کرم که پوست را آبرسانی می کند استفاده کنید.

آبرسانی پوست در دوران یائسگی

خشکی پوست در یائسگی عارضه شایعی است؛ زیرا فعالیت غدد چربی کاهش پیدا می کند. برای پیشگیری از خشکی پوست در یائسگی، پوست خود را به کمک یک کرم به خوبی مرطوب کنید. از دوش گرفتن طولانی و با آب داغ خودداری کنید و زمانی که پوست تان مرطوب نیست آن را مرطوب کنید. این اقدامات به آبرسانی پوست در دروران یائسگی کمک می کنند.

استفاده از ضد آفتاب

با این که بروز سرطان و چروک های پوستی در سنین 20، 30 و 40 سالگی در اثر نور خورشید ایجاد می شوند، شما در سن یاسئگی نیز به محافظت در برابر خورشید نیاز دارید. اما دلیل این مسئله چیست؟ پوست در دوران یائسگی محافظت طبیعی کمتری را در مقایسه با سنین جوانی دارد. بنابراین روزانه بهتر است از یک ضد آفتاب مناسب با پوست استفاده کنید.

کاهش چروک پوستی در یائسگی

چروک های پوستی در اثر آسیب ناشی از نور خورشید در طول سال های طولانی ایجاد می شوند. تغییرات هورمونی در دوران یائسگی نیز عاملی برای بروز چروک های پوستی هستند. همچنان که سطح استروژن در یائسگی کاهش می یابد، می تواند کیفیت پوست شما را تحت تاثیر قرار داده و چروک ها را تشدید کند. چروک های پوستی زمانی که پوست شما خشک است (حالتی که در یائسگی اتفاق می افتد) مشخص تر هستند. پوست صورت و گردن خود را روزانه مرطوب کنید و به دنبال محصولات مراقبت پوستی باشید که به بهبود خطوط لبخند و افتادگی پوست کمک می کنند و در مجموع پوست را روشن تر می سازند.

مقابله با لک های یائسگی

لکه های صورت، لکه های پشت دست و جاهای دیگر بدن، در دوران یائسگی تشدید می یابند. با مصرف روزانه ضد آفتاب می توانید از بروز لکه های پیری جلوگیری کنید. شما به کمک محصولات لایه بردار که سلولهای مرده پوستی را جدا می کنند می توانید لکه های پیری را کم رنگ تر سازید. محصولات روشن کننده پوست به کاهش لکه های پوستی کمک می کنند. تونر ها نیز می توانند مقداری رنگ پوست را تغییر دهند.

پوست دست در یائسگی

در دوران یائسگی پشت دست ها رطوبت، کلاژن و چربی خود را از دست می دهند. بدین ترتیب ورید ها نمایان تر می شوند و پوست مستعد بروز چروک می گردد. همچنین پوست دست شما نازک تر شده و استخوانی به نظر می آید. با مرطوب کردن پوست دست ها می توانید از خشکی پوست در دوران یائسگی پیشگیری کنید. زمانی که مدتی را در معرض نور خورشید می گذرانید، دست های خود را به کمک دستکش بپوشانید و یا از ضد آفتاب جهت پشت دستها استفاده کنید.

مصرف آنتی اکسیدان ها

کلاژن نقش مهمی در جوانسازی و سفتی پوست دارد. در حالی که سطح استروژن در بدن شما کاهش پیدا می کند، نیاز پوست به کلاژن بیشتر می شود. مصرف خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان برای سلامتی پوست شما مفید می باشد و بدین ترتیب به مراقبت از پوست در دوران یائسگی کمک می کند. به دنبال میوه ها وسبزیجات با رنگ روشن باشید و سعی کنید میوه هایی در رنگ های مختلف را مصرف کنید.

مصرف سویا

سویا غنی از مواده به نام ایزوفلاوون ها –ترکیبات گیاهی که به نظر می آید در بدن مانند استروژن عمل می کنند- است. ایزوفلاوون ها به بهبود تغییرات پوستی ناشی از افزایش سن مانند نازک شدن پوست و در نتیجه مراقبت از پوست در یائسگی کمک می کنند. متخصصین معتقدند که مصرف 50 میلی گرم ایزوفلاوون در روز در مشکلات دیگر نیز به خانم های یائسه کمک می کند.

کنترل استرس

استرس عاملی برای خشکی پوست در یائسگی است. اگر شما دچار استرس می شوید ممکن است در طول روز مراقبت از پوست خود را فراموش کنید. از روش های کاهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن برای کمک به آرامش خود استفاده کنید.

ورزش در یائسگی

ورزش کردن کاری بیشتر از قوی کردن ماهیچه ها انجام می دهد. تاثیر ورزش بر پوست به دو طریق است. ورزش کردن استرس را برطرف می سازد و عاملی برای مراقبت از پوست در یائسگی خواهد بود. ورزش به بهبود جریان خون که با افزایش سن کند می شود، کمک می کند. اکسیژن و جریان خون مناسب نقش مهمی در سلامت و شفافیت پوست دارد.

خواب کافی در دوران یائسگی

داشتن خواب کافی به طراوت پوست شما کمک می کند. خواب کافی از بروز حلقه های تیره دور چشم پیشگیری می کند و فرصتی را برای استراحت و ریکاوری بدن فراهم می کند. کمبود خواب سطح هورمون و متابولیسم بدن را تغییر می دهد (به گونه ای افزایش سن این کار را می کند). بنابراین داشتن خواب کافی – 7 تا 9 ساعت در شبانه روز- را در مراقبت از پوست در دوران یائسگی در نظر داشته باشید.

دکتر لیلا خرازی

دکتر لیلا خرازی

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دكتر ليلا خرازي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از فرانسه و دانشگاه شهید بهشتی، عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر لیلا خرازی
برگرفته از: وبسایت https://www.webmd.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه