بیماری درماتیت سبورئیک موجب شکل گیری ضایعات پوستی قرمز و شوره سر می شود. در پسوریازیس سلول های پوستی اضافی شکل می گیرند که موجب ایجاد پوسته ها و ضایعات قرمز می شوند که اغلب خارش دار هستند. برخی علائم و نشانه ها در این دو بیماری مشابه هستند. متخصص پوست و مو بر اساس معاینه پوست و ناخن ها نوع بیماری را تعیین می کند.

دروانا:

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری نسبتا شایع پوستی است که در آن چرخه زندگی و تولید سلول های پوستی سرعت گرفته و این اتفاق موجب ساخت سریع تر سلول های در سطح پوست همراه به التهاب می شود. سلول های پوستی اضافی که بدین ترتیب تولید شده اند به تدریج موجب شکل گیری ضایعات قرمز پوسته دار در پوست می شوند که با خارش همراه بوده و اغلب در پوست نواحی سر و اندام ها دیده می شوند. 

پسوریازیس یک بیماری مزمن است غالبا عود کننده می باشد. هدف اصلی در درمان این بیماری کاهش رشد سریع سلول های پوستی و التهاب همراه آن است.

درمان قطعی پسوریازیس وجود ندارد اما شما می توانید علائم پسوریازیس را کنترل کنید. اقداماتی در شیوه زندگی مانند استفاده از مرطوب کننده ها، ترک سیگار و کنترل استرس می توانند کمک کننده باشند.

درماتیت سبورئیک چیست؟

درماتیت سبورئیک نیز از بیماری های نسبتا شایع پوستی است که عموما نواحی سر و صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به تدریج موجب شکل گیری ضایعات قرمز پوسته دار و شوره سر می شود. این بیماری گاهی نواحی تنه و اندام ها را نیز گرفتار می کند.

بیماری درماتیت سبورئیک ممکن است بدون درمان و خود به خود برطرف شود و یا در مواردی بیمار باید قبل از برطرف شدن علائم درمان های مکرری را انجام دهد. علائم درماتیت سبورئیک برگشت پذیر هستند. شستشوی روزانه پوست می تواند به کاهش چربی و تولید سلول های مرده پوستی کمک کند.

برای کنترل بیماری نیاز به استفاده از برخی داروها تحت نظر پزشک می باشد.

  تفاوت پسوریازیس و درماتیت سبوره چیست؟

متخصص پوست عموما بر اساس معاینه پوست و ناخن ها به شما می گوید که به پسوریازیس و یا درماتیت سبورئیک مبتلا هستید. پسوریازیس و درماتیت سبورئیک شرایط نسبتا شایعی هستند که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهند. بعلاوه، این دو بیماری دارای برخی علائم و نشانه های مانند قرمزی و پوسته ریزی هستند.

در بیشتر موارد، پوسته های پسوریازیس ضخیم تر و در ظاهر اندکی خشک تر از بیماری درماتیت سبورئیک هستند. بیماری پسوریازیس و ضایعات آن تمایل بیشتری به شکل گیری فراتر از خط رویش مو دارند. علاوه بر این، پسوریازیس اغلب بیش از یک ناحیه در بدن را درگیر می کند. اگر شما به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستید، ممکن است به پسوریازیس خفیف در ابروها، زانوها، دست ها یا پاها دچار باشید و یا متوجه تغییراتی در ناخن ها مانند فرو رفتگی شوید.

مقایسه علائم و نشانه ها

علائم پسوریازیس پوست سر

  • پوست قرمز پوشیده شده با پوسته های سفید رنگ
  • ضایعاتی که ممکن است ار خط رویش مو فراتر رفته باشند و یا نواحی دیگر بدن را گرفتار کرده باشند.
  • خارش احتمالی

علائم درماتیت سبورئیک پوست سرhttps://www.mayoclinic.org

  • پوست قرمز همراه پوسته های چرب سفید یا زرد
  • پوسته پوسته ها (شوره های) پوستی که ممکن است به ساقه مو متصل باشند.
  • خارش احتمالی

پسوریازیس پوست سر و درماتیت سبورئیک پوست سر برخی درمان های مشترک مانند شامپوهای دارویی و کورتیکواستروئیدهای موضعی یا محلول های ضد قارچ دارند. پسوریازیس پوست سر اغلب پایدار است و درمان آن سخت تر از درمان درماتیت سبوره پوست سر است. درمان های دیگر مانند نور درمانی ممکن است برای کنترل بهتر پسوریازیس به کار گرفته شود.

دکتر سعید پیروزی متخصص پوست مو و زیبایی به سوالی در این مورد پاسخ می دهند:

آیا شدت پوسته پوسته ها تعیین کننده نوع بیماری است؟

شدت پوست ریزی نمی تواند به طور قطعی نوع بیماری را مشخص کند اما پوسته ها در پسوریازیس عموما بیشتر و بارزتر بوده و رنگ آن ها عمدتا سفید یا نقره ای است در حالی که رنگ پوسته ها در درماتیت سبورئیک سفید و زرد است. 

دکتر سعید پیروزی

دکتر سعید پیروزی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دكتر سعيد پيروزي، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه شهید بهشتی تهران، عضو هیات علمی دانشگاه و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده : توسط دکتر سعید پیروزی
برگرفته از: وبسایت http://www.healthywomen.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه