این مقاله در راستای ارتقاء سطح دانش مطالعه کنندگان پیرامون درمان جوش صورت در بارداری تهیه گردیده است.

دروانا:

از بین بردن جوش در دوران بارداری از دغدغه خانم های باردار می باشد. آکنه بارداری می تواند با در نظر گرفتن برخی اقدامات شخصی مناسب برطرف شود. آکنه دوران بارداری فرم خاصی از آکنه نیست و همان آکنه معمولی می باشد. و اما چرا در دروان بارداری جوش میزنیم؟ در دوران بارداری احتمالا تغییرات هورمونی سبب تولید بیش از حد چربی می گردد که نتیجه آن ایجاد آکنه یا جوش در دوران بارداری می باشد.

برای درمان آکنه دوران بارداری توجه به نکات زیر سودمند خواهد بود (درمان خانگی جوش صورت در بارداری):

  • پوست صورت و نواحی دچار آکنه را با شوینده ای ملایم بشویید. یک بار در روز، دست ها و صورت خود را با شوینده مناسب و ملایم همچنین آب ولرم بشویید. از اسکراب کردن پوست خود اجتناب کنید زیرا سبب تحریک بیشتر پوست می گردد و آکنه را تشدید می کند. به این ترتیب در راستای جلوگیری از جوش صورت در بارداری اقدام کرده ایم.
  • به طور مرتب موهای خود را شامپو بزنید. اگر درنواحی اطراف خط رویش مو دچار آکنه می شوید موهای خود را هر روز شستشو دهید.
  • جوش ها را دستکاری نکنید. دستکاری کردن جوش ها سبب ایجاد عفونت و اسکار می شود.
  • از تحریک کردن پوست بپرهیید. از ترکیبات آرایشی چرب استفاده نکنید. از ترکیباتی با پایه آبی و غیر کمدون زا و oil free استفاده کنید.
  • به چیزهایی که در تماس با پوست شما قرار دارند دقت کنید. موهای خود را تمیز نگاه داشته و آن را از صورت خود دور کنید. از تماس دست و اشیا با پوست صورت بپرهیزید. از پوشیدن لباس های تنگ بپرهیزید زیرا احتمال تعریق افزایش پیدا می کند و تعریق و چربی در ایجاد آکنه دخالت دارد.
  • برخی داروها را می توان برای درمان آکنه دوران بارداری مورد استفاده قرار داد اما باید توجه داشت استفاده موضعی و خوراکی داروها سبب می شود برخی از ترکیبات وارد جریان خون مادر و سپس جنین در حال رشد شود. به طور کلی درمان های پوستی حاوی ترکیبات اریترومایسین ویا کلیندامایسین در دوران بارداری بی خطر در نظر گرفته می شوند. بی خطر بودن محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید در دوران بارداری مورد مطالعه قرار نگرفته است.  ایزوترتینوئین دارویی است که برای درمان آکنه به کار می رود اما این ترکیب می تواند در جنین در حال رشد نواقصی را  ایجاد کند. بنابراین از مصرف این ترکیب در دوران بارداری باید اجتناب کرد.

به طور کلی اگر در مورد از بین بردن جوش در دوران بارداری نگرانی دارید می توانید با متخصص پوست در این مورد مشورت کنید.

دکتر فرزانه ملایی

دکتر فرزانه ملایی

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر فرزانه ملايي متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دكتر فرزانه ملایی عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فرزانه ملایی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه