آکنه هورمونی نوعی از انواع آکنه است که در اثر عدم تعادل در هورمون های بدن ایجاد می شود. این نوع آکنه اغلب در نوسانات هورمونی ایجاد شده در دوران بلوغ ظاهر می شود اما امکان ایجاد آن در دوران بزرگسالی نیز وجود دارد. در این مقاله به بررسی نکاتی پیرامون آکنه هورمونی می پردازیم.

دروانا:

آکنه هورمونی چیست؟

آکنه هورمونی زمانی است که آکنه در اثر نوسانات هورمونی ایجاد می شود. در حالی که آکنه هورمونی اغلب در اثر نوسانات هورمونی در بلوغ ایجاد می شود، آکنه هورمونی ممکن است بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. آکنه هورمونی اغلب در خانم ها شایع است و فاکتورهای متعددی همچون قاعدگی و یائسگی ممکن است آکنه هورمونی در خانم ها را تحت تاثیر قرار دهند.

طبق تخمین های به دست آمده 50 درصد از خانم ها در سنین 20 تا 29 سال دچار آکنه هورمونی می شوند. این میزان در خانم های 40 تا 49 ساله 25 درصد است. به طور کلی باید گفت هورمون ها عامل آکنه هورمونی در بزرگسالان نیستند بلکه نوسانات هورمونی موجب بروز آکنه هورمونی در بزرگسالانی که مبتلا به یک مشکل زمینه ای هستند می شوند. در موارد دیگر، این نوسانات هورمونی در افراد مبتلا به آکنه هورمونی قابل اندازه گیری نیستند و این مسئله تشخیص و درمان آکنه را با مشکل روبه رو می کند.

علائم آکنه هورمونی

در دوران بلوغ، آکنه هورمونی در نواحی پیشانی، بینی و چانه ظاهر می شود. آکنه هورمونی در بزرگسالان عموما در قسمت پایینی صورت ایجاد می گردد. این نواحی شامل پایین گونه ها و اطراف خط فک هستند. در برخی افراد، آکنه هورمونی به صورت جوش های سر سیاه، جوش های سر سفید و برآمدگی هایی که به کیست تبدیل می شوند ظاهر می شوند. کیست ها در آکنه هورمونی در نواحی عمیق زیر پوست ایجاد شده و به سطح پوست راه نمی یابند. این برآمدگی ها در آکنه هورمونی اغلب به لمس حساس هستند.

آکنه هورمونی به دنبال اثرات هورمونی ناشی از شرایط زیر ایجاد می شود:

این نوسانات هورمونی به طور خاص با اثرات زیر موجب تشدید آکنه هورمونی می شوند:

  • التهاب کلی پوست
  • تولید چربی در منافذ پوستی
  • به دام افتادن سلول های پوستی در فولیکول های مو
  • تولید باکتری های عامل آکنه به نام پروپیونی آکنه

آیا آکنه یائسگی فرمی از آکنه هورمونی است؟

بسیاری از خانم ها در دهه 40 و 50 زندگی خود دچار یائسگی می شوند. یائسگی منجر به افت طبیعی هورمون های جنسی و خاتمه یافتن قاعدگی می شود. برخی خانم ها ممکن است در طول این دوره آکنه را تجربه کنند. این نوع از آکنه هورمونی به علت افت استروژن و یا افزایش سطح هورون های آندروژن مانند تستوسترون است.

شما ممکن است با دریافت هورمون درمانی برای رفع علائم یائسگی باز هم دچار آکنه یائسگی یا همان آکنه هورمونی شوید. این بدین دلیل است که برخی هورمون درمانی ها از هورمون پروژستین برای جایگزینی استروژن و پروژسترون از دست رفته استفاده می کنند. جایگزینی این هورمون ها در بدن شما منجر به جوش زدن و بروز آکنه هورمونی می شود. در بیشتر موارد، داروهای نسخه ای می توانند در درمان آکنه یائسگی به عنوان نوعی از آکنه هورمونی موثر باشند. در مورد گزینه های موجود برای درمان آکنه یائسگی با متخصص پوست مشورت کنید.

دکتر فیروزه سادات مینو

دکتر فیروزه سادات مینو

متخصص پوست، مو و زیبایی
دكتر فيروزه سادات مينو متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر فیروزه سادات مینو
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه