آکنه ندولار فرم شدیدی از انواع آکنه است که به صورت برآمدگی های بزرگ و هم رنگ با پوست ظاهر می شوند. این نوع از آکنه سر ندارد و به لمس حساس است. در ادامه راه هایی برای درمان آکنه ندولار به صورت موضعی، خوراکی و روش های زیبایی پوست ارائه می شوند.

دروانا:

آکنه ندولار چیست؟

تمام انواع آکنه در ابتدا به صورت منافذ به دام افتاده ظاهر می شوند. چربی به همراه سلول های مرده پوستی منافذ را پر و مسدود می کنند. این ترکیب اغلب موجب ظاهر سر سیاه یا سر سفید در آکنه می گردد.

آکنه ندولار نیز در اثر فعالیت باکتری پروپیونی آکنه ایجاد می شود. با این که وجود این باکتری ها بر روی پوست طبیعی است، زمانی که در منافذ پوستی در کنار سبوم و سلولهای مرده پوستی به دام می افتند موجب بروز عفونت می گردند. عفونت حاصل ممکن است به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کند و موجب قرمز و متورم شدن منافذ درگیر شود.

از آن جایی که این عفونت در نواحی عمیق پوست ایجاد می شود، آکنه ندولار به عنوان فرم بسیار شدید آکنه در نظر گرفته می شود. بر خلاف سایر انواع آکنه، آکنه ندولار تنها با داروهای غیر نسخه ای درمان نمی گردد.

آیا آکنه ندولار همان آکنه کیستیک است؟

آکنه ندولار و آکنه کیستیک دو فرم بسیار شدید از آکنه هستند. در مواردی ممکن است این دو نوع از آکنه با هم اشتباه گرفته شوند؛ زیرا آکنه ندولار و آکنه کیستیک در نواحی عمیق نزدیک به سطح پوست ایجاد می شوند.

آکنه کیستیک در سطح به صورت جوش های بزرگ و قرمز دیده می شود. کیست ها مانند ندول ها در نواحی عمیق زیر سطح پوست قرار دارند. اما از آن جایی که این کیست ها از چرک پر شده اند، اغلب صاف تر از ندول ها هستند. برآمدگی هایی که به عنوان آکنه کیستیک شناخته می شوند می ترکند و اغلب موجب عفونت می گردند. آکنه کیستیک زمانی ایجاد می شود محتویات جوش های سر سیاه و سر سفید به داخل بافت پوستی احاطه کننده ریخته می شوند. در تلاش برای رفع این وضعیت، بدن به ناحیه درگیر حمله کرده و پاسخ سیستم ایمنی در برابر چرک تولید شده ایجاد می شود.

در مقابل، آکنه ندولار دست نخورده در نواحی عمیق پوست باقی می ماند. آکنه ندولار ممکن است رنگی مشابه تون پوستی داشته باشد. آکنه ندولار برای چند هفته یا چند ماه باقی می ماند و محتویات آن به صورت کیست های عمیقی سفت می گردد.

گزینه های درمان آکنه ندولار چه هستند؟

داروهای غیر نسخه ای آکنه معمولا بر روی آکنه ندولار موثر نیستند. مواد موثری که اغلب در این داروها وجود دارند مانند سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید به تخلیه سبوم اضافی و سلول های مرده پوستی تنها در سطح پوست کمک می کنند. این عمل در پاکسازی منافذ مسدود شده در سطح پوست موثر است اما اثر اندکی بر روی آکنه ندولار که در عمق زیر پوست قرار گرفته دارد.

در مورد گزینه های درمان آکنه ندولار با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

درمان آکنه ندولار: داروهای موضعی آکنه ندولار

داروهای موضعی و نسخه ای برای درمان آکنه ندولار به طور مستقیم بر روی آن مالیده می شوند. این داروها خط اول درمان آکنه ندولار هستند خصوصا اگر برای درمان موارد جداگانه ای تلاش می کنید و تنها یک یا دو آکنه ندولار به طور همزمان بر روی پوست شما قرار دارد.

پزشک ممکن است داروهای موضعی زیر را برای درمان آکنه ندولار تجویز کند:

  • آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها در منافذ
  • بنزوئیل پراکسید نسخه ای قوی
  • سالیسیلیک اسید نسخه ای قوی که سلول های مرده پوستی و چربی به دام افتاده در ندول را خشک می کند.
  • رتینوئیدها که مشتقات قوی ویتامین آ هستند که فولیکولهای موی مسدود شده را باز می کنند.

درمان آکنه ندولار: آنتی بیوتیک های خوراکی

در بیشتر موارد آکنه ندولار نشان دهنده وجود باکتری پروپیونی آکنه بیش از حد بر روی پوست است. در نظر داشته باشید که امکان بازگشت آکنه ندولار بعد از درمان وجود دارد و یا آکنه ندولار ممکن است در سراسر بدن پراکنده گردد. در این موارد، متخصص پوست مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی را برای کمک به پاکسازی باکتری های اضافی در آکنه ندولار توصیه می کند. این داروها به نحوی عمل می کنند که اجازه به دام افتادن باکتری ها در منافذ و تبدیل شدن به آکنه ندولار نمی دهند. آنتی بیوتیک ها همچنین می توانند التهاب دردناک ناشی از آکنه ندولار را کاهش دهند.

درمان آکنه ندولار: سایر داروها

مشکل استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی برای درمان آکنه ندولار این است که این داروها تنها برای مدت زمان کوتاهی 7-10 روز تا زمانی که باکتری ها به دارو مقاوم نشوند، قابل مصرف هستند. اما در صورت نیاز این داروها می توانند چند ماه برای درمان آکنه ندولار به کار روند.

با داشتن این نکته در ذهن، پزشک ممکن است سایر داروها را که امکان مصرف طولانی مدت آن ها وجود دارد برای درمان آکنه ندولار تجویز کند. در خانم ها، قرص های ضد بارداری می توانند در کنترل آکنه ندولار ناشی از نوسانات هورمونی کمک کننده باشند.

گزینه دیگر برای درمان آکنه ندولار ایزوترتینوئین است. این دارو نیز از ویتامین آ ساخته شده اما قدرت اثر بیشتری در مقایسه با رتینوئیدها دارد. این دارو مصرف روزانه دارد و برای درمان انواع آکنه از جمله آکنه ندولار به کار می رود. در هر حال، اثر گذاری کامل ایزوترتینوئین به چند ماه زمان نیاز دارد.

اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، متخصص پوست بنزوئیل پراکسید نسخه قوی را برای درمان آکنه ندولار تجویز می کنند. ایزوترتینوئین و برخی از آنتی بیوتیک ها برای درمان آکنه ندولار در این دوران مصرف نمی شوند.

درمان آکنه ندولار: روش های درمان آکنه ندولار

برخی از روش های زیبایی پوست نیز ممکن است در ترکیب با داروهای نسخه ای برای درمان آکنه ندولار به کار گرفته شوند. این روش ها تعداد باکتری ها و التهاب را در آکنه ندولار کاهش داده و در پیشگیری از اسکار کمک کننده هستند:

  • تخلیه آکنه ندولار
  • پیلینگ شیمیایی
  • لیزر درمانی
  • درمان با نور آبی
  • تزریق داروها
دکتر سید هادی سادات امینی

دکتر سید هادی سادات امینی

متخصص پوست، مو و زیبایی
جناب آقای دکتر سید هادی سادات امینی متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و عضو انجمن متخصصین پوست ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سید هادی سادات امینی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه