اسکار آکنه اغلب بعد از بهبودی آکنه ممکن است به صورت فرو رفته یا برآمده بر روی پوست صورت، پشت یا سینه باقی بماند. در زیر روش هایی را برای درمان اسکار آکنه معرفی می کنیم.

دروانا:

در این مقاله به اسکار آکنه و درمان اسکار آکنه می پردازیم. در هر حال، قبل از درمان اسکار آکنه، در نظر داشته باشید که آکنه های جدید موجب ایجاد اسکار آکنه می شوند بنابراین ابتدا آکنه باید به طور کامل درمان شود. برخی از راه های زیر برای درمان اسکار آکنه می توانند به طور هم زمان با داروهای موضعی آکنه انجام شوند زیرا التهاب ناشی از این ضایعات پوستی اثر گذاری روش های درمان اسکار آکنه را کاهش می دهد.

اسکار آکنه چیست؟

اسکار آکنه زمانی ایجاد می شود که آکنه به نواحی عمیق پوست راه یابد و به بافت های زیرین آسیب وارد کند. قبل از انجام درمان اسکار آکنه، تشخیص نوع اسکار آکنه اهمیت دارد. هر نوع از اسکار آکنه پاسخ متفاوتی به درمان می دهد و برخی از روش های درمان اسکار آکنه برای نوع خاصی از اسکار آکنه اثر گذاری بیشتری دارند. انواع اسکار آکنه عبارتند از:

اسکار آکنه: اسکار آتروفیک یا فرورفته

اسکار آتروفیک شایع ترین نوع اسکار آکنه بر روی صورت است. اسکار آتروفیک در زیر بافت پوستی احاطه کننده قرار دارد. اسکار فرو رفته زمانی ایجاد می شود که حین بهبودی آکنه کلاژن کافی در پوست تولید نمی شود. سه نوع اسکار آکنه آتروفیک وجود دارد:

  • اسکار آتروفیک بکس کار: این نوع از اسکار آکنه آتروفیک اسکار های وسیع و U شکل هستند که حاشیه های تیزی دارند. این نوع از اسکار آکنه ممکن است کم عمق یا عمیق باشند. نوع کم عمق آن ها پاسخ بهتری به درمان های لایه برداری پوست می دهند.
  • اسکار آتروفیک آیس پیک: اسکار آیس پیک اسکار های باریک و V شکل هستند که به لایه عمیق پوست راه پیدا می کنند. این نوع اسکار آکنه به صورت حفره های کوچک گرد یا بیضی شکل (مانند اسکار آبله مرغان) دیده می شوند. درمان اسکار آکنه ایس پیک به سختی انجام می شود؛ زیرا اسکار آیس پیک به نواحی عمیق پوست راه می یابند.
  • اسکار آتروفیک رولینگ: اسکار رولینگ فرورفتگی وسیعی است که عموما حاشیه های گرد و نامنظم و ظاهر غلطک مانند دارد.

اسکار آکنه: اسکار هیپرتروفیک یا برآمده

اسکار هیپرتروفیک شایع ترین نوع اسکار آکنه بر روی پشت و قفسه سینه هستند. این نوع از اسکار آکنه در لایه سطحی پوست ایجاد می شوند و در اثر وجود مقدار زیاد کلاژن حین بهبودی آکنه ایجاد شده اند.

اسکار آکنه: لکه های تیره

تغییر رنگی که بعد از بهبودی آکنه بر روی پوست باقی می ماند، اسکار آکنه نیست. لکه های بنفش، قرمز یا قهوه ای ناشی از آکنه اغلب ظرف چند ماه به خوی خود بر طرف می شود.

درمان اسکار آکنه

در صورتی که روش های خانگی در درمان اسکار آکنه موثر نباشند، متخصص پوست به کمک روش های زیر می تواند درمان اسکار آکنه را انجام دهد.

درمان اسکار آکنه: درم آبریژن

روش درم آبریژن یکی از موثرترین و رایج ترین روش های درمان اسکار آکنه صورت است. در این روش پزشک از یک براش سیمی یا برای لایه برداری عمیق لایه بالایی پوست استفاده می کند. درم آبریژن اغلب برای درمان اسکار آکنه نزدیک به سطح پوست مانند اسکار آکنه بکس کار یا اسکار رولینگ به کار گرفته می شود. در هر حال، اسکار آکنه عمیق تر نیز به کمک این روش تا حدی بهبود می یابد.

درمان اسکار آکنه: پیلینگ شیمیایی

روش پیلینگ شیمیایی برای درمان اسکار آکنه روشی که در آن به کمک یک اسید قوی لایه بالایی پوست به منظور کاهش اسکار آکنه عمیق تر، برداشته می شود. برخی از مواد مورد استفاده در پیلینگ شیمیایی ممکن است خفیف بوده و در منزل قابل استفاده باشند اما متخصص پوست از محلول قوی تر برای پیلینگ شیمیایی اسکار آکنه استفاده می کند که اثرات قابل توجه تری نیز به دنبال دارد. پیلینگ شیمیایی در انواع گوناگونی در درمان اسکار آکنه به کار می رود بنابراین در مورد نوع مناسب پیلینگ شیمیایی برای اسکار آکنه با متخصص پوست مشورت کنید. پیلینگ شیمیایی برای درمان انواع اسکار آکنه خصوصا اسکار آکنه عمیق قابل استفاده است.

درمان اسکار آکنه: لایه برداری لیزری

همانند درم آبریژن و پیلینگ شیمیایی، لایه برداری لیرزی نیز به منظور درمان اسکار آکنه لایه سطحی پوست را برمی دارد. این روش درمانی عموما سریع تر از سایر روش های لایه برداری در درمان اسکار آکنه عمل می کند.

در هر حال، شما باید نواحی مورد نظر را تا زمان بهبودی کامل با پانسمان بپوشانید. لایه برداری لیزری برای درمان اسکار آکنه در افرادی که هنوز دچار آکنه می شوند و توناژ پوستی تیره ای دارند، مناسب نیست. لایه برداری لیزری برای درمان انواع اسکار آکنه و پوست های روشن مناسب است.

درمان اسکار آکنه: فیلرهای پوستی

تزریق فیلرهای پوستی برای پر کردن اسکار آکنه به کار می رود. فیلرهای پوستی ممکن است شامل کلاژن، چربی یا ماده دیگری باشند. این مواد به زیر سطح پوست تزریق می شوند که به بالا آمدن و صاف شدن نواحی فرو رفته در اسکار آکنه کمک کنند. بیشتر فیلرهای پوستی برای درمان اسکار آکنه بعد از گذشت 6-18 ماه به ترمیم نیاز دارند اما برخی از آن ها دائمی هستند. این مواد برای درمان اسکار آکنه در افرادی که تعداد کمی اسکار آتروفیک بکس کار یا رولینگ دارند مناسب است.

درمان اسکار آکنه: میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ از یک غلطک سوزن دار کوچک و دستی یا قلم های دستی برای درمان اسکار آکنه استفاده می شود. این سوزن های پوست بی حس شده را می شکافند اما وارد آن نمی شوند؛ بدین ترتیب کلاژن پوستی را در پوست فعال کرده و به رفع اسکار آکنه کمک می کنند.

شواهد نشان می دهند که میکرونیدلینگ در کاهش عمق اسکار آکنه کمک کننده است و اثرات آن بعد از 9 ماه به کارگیری این روش ظاهر می شوند. میکرونیدلینگ برای درمان اسکار آکنه در افرادی با توناژ پوستی مختلف به کار می رود. میکرونیدلینگ در درمان اسکار آکنه فرو رفته کاربرد دارد.

درمان اسکار آکنه: تزریقات

داروهای مختلفی به داخل اسکار آکنه برآمده تزریق می شوند تا به صاف شدن آن کمک کنند؛ از جمله این داروها کورتیکواستروئیدها و داروهای شیمی درمانی فلورویوراسیل و اینترفرون ها هستند. تزریق اغلب هر چند هفته یک بار انجام می شوند. تزریق ها اغلب برای درمان اسکار آکنه برآمده استفاده می شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه