دکتر غزال همتی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی به سوالاتی پیرامون علل هیرسوتیسم یا پرمویی پاسخ داده و مطالبی عنوان نموده اند.

دروانا:

هیرسوتیسم یا پرمویی چیست و به چه علت ایجاد می شود؟

هیرسوتیسم یا پرمویی به معنای فراوانی موهای صورت و بدن است که در اثر تولید بیش از حد هورمون آندروژن (هورمون مردانگی) ایجاد می گردد که معمولا با سیکل های بدون تخمک گذاری و از بین رفتن عملکرد سیکلیک قاعدگی همراه است. موها به صورت زیر و ضخیم و تیره شبیه ریش مردان می شود و باید حتما درمان گردد.

تفاوت هیرسوتیسم با پرمویی نژادی چیست؟

هیرسوتیسم در اثر اختلال هورمونی همانطور که در سوال قبلی جواب داده شد می باشد، ولی پرمویی نژادی در اثر ژنتیک و نژاد فرد ایجاد می شود و موها همان حالت کرک مانند ولی بصورت تیره و زیادتر از حد معمول می باشد و هیچگونه مشکل خاص هورمونی یا اختلال قاعدگی وجود ندارد و فقط از نظر زیبایی برای فرد مشکل ایجاد می گردد که توسط اپیلاسیون و یا دوره های مداوم لیزردرمانی، بهبودی نسبی ایجاد خواهد شد.

آیا هیرسوتیسم یا پرمویی می تواند از نشانه های ناباروری باشد؟

پرمویی نژادی همانطور که گفته شد ارتباطی با اختلال هورمون های بدن فرد نداشته و به هیچ وجه باعث ناباروری نمی گردد. ولی هیرسوتیسم چون در اثر اختلال هورمونی می باشد، احتمال ناباروری در فرد وجود دارد و به همین علت حتما هر چه سریعتر باید درمان گردد.

دکتر غزال همتی

دکتر غزال همتی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی
سرکار خانم دکتر غزال همتی دارای بورد تخصصی زنان، زایمان و نازایی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران هستند. بیش از 22 سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارند و در سال 1388 به عنوان پزشک نمونه سال در غرب استان تهران انتخاب شدند.
 

پاسخ داده شده: توسط دکتر غزال همتی

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه