خانم ها و آقایان ریزش مو را به عنوان عارضه جانبی که بعد از تشخیص سرطان در آن ها بیش از همه برایشان نگران کننده است، معرفی می کنند. ریزش مو در شیمی درمانی معمولا دو تا چهار هفته بعد از آغاز شیمی درمانی، اتفاق می افتد. هیچ درمانی که عدم ریزش موهای شما در طول درمان سرطان با شیمی درمانی و بعد از آن را تضمین کند، وجود ندارد. صحبت با تیم مراقبتی سرطان خود در مورد نگرانی ها و آمادگی برای ریزش مو احتمالی، ممکن است به شما در مقابله با این عارضه جانبی طاقت فرسا کمک کند.

دروانا:

شیمی درمانی و ریزش مو

شما ممکن است درک نکنید که موهای شما تاثیر مهمی بر چهره شما دارند تا زمانی که آن ها را از دست بدهید. اگر شما به سرطان مبتلا باشید و برای درمان سرطان شیمی درمانی انجام دهید، احتمال ریزش مو بیشتر خواهد بود. خانم ها و آقایان ریزش مو را به عنوان عارضه جانبی که بعد از تشخیص سرطان در آن ها بیش از همه برایشان نگران کننده است، معرفی می کنند.

برای بسیاری از افراد، ریزش مو یک نماد جهانی است که شما به سرطان مبتلا هستید. اگر شما احساس خوبی در به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با دیگران ندارد، شما ممکن است از این عارضه بیشتر از سایر عواقب ناشی از شیمی درمانی، احساس ترس کنید. صحبت با تیم مراقبتی سرطان خود در مورد نگرانی ها و آمادگی برای ریزش مو احتمالی، ممکن است به شما در مقابله با این عارضه جانبی طاقت فرسا کمک کند.

چه انتظاری باید داشته باشید؟

بعد چند جلسه شیمی درمانی مو میریزد؟

ریزش مو در شیمی درمانی معمولا دو تا چهار هفته بعد از آغاز شیمی درمانی در درمان سرطان، اتفاق می افتد.

ریز مو در شیمی درمانی ممکن است به طور ناگهانی و به تدریج باشد. شما ممکن است متوجه توده ای از موهای ریخته شده در بالش خود، برس یا شانه خود و یا فاضلاب حمام یا سینک شوید. شما ممکن است در پوست سر خود احساس ناراحتی کنید.

ریزش مو در شما در تمام طول درمان و حتی چند هفته بعد از پایان یافتن درمان سرطان، ادامه پیدا می کند. این که موهای شما کم پشت می شود و یا شما به طور کامل موهای خود را از دست می دهد به درمان شما بستگی دارد.

افراد مبتلا به بیماری سرطان، ریزش مو را به عنوان یک عارضه جانبی ناخوشایند و اضطراب آور ناشی از درمان سرطان معرفی می کنند. هر بار در آینه نگاهی به خود می اندازید، تغییر در ظاهر شما یاد آور بیماری شما و هر آنچه که شما از زمان تشخیص سرطان تجربه کرده اید، است.

چه زمان موهای شما بعد از شیمی درمانی مجددا رشد خواهند کرد؟

رویش مو در شیمی درمانی

پس از پایان درمان سرطان، به چند هفته زمان نیاز است تا وضعیت موها بهبود یافته و شروع به رشد مجدد کنند.

وقتی که موهای شما مجدد رشد را آغاز می کنند، احتمال این که موهای تازه رشد کرده اندکی متفاوت از موهایی که شما از دست داده اید باشد، وجود دارد. اما این تفاوت معمولا موقتی است.

آیا ریزش مو در شیمی درمانی قابل پیشگیری است؟

هیچ درمانی که عدم ریزش موهای شما در طول درمان سرطان با شیمی درمانی و بعد از آن را تضمین کند، وجود ندارد. برخی از درمان ها به عنوان راه های احتمالی برای پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی مورد بررسی قرار گرفته اند اما هیچ یک از آن ها به طور کاملا موثر نخواهند بود. برخی از این روش های پیشگیری از ریزش مو در شیمی درمانی شامل موارد زیر هستند:

  • پوشش های خنک کننده پوست سر (هیپوترمی پوست سر): در طول انجام ترزیق های شیمی درمانی، پوشش هایی که از طریق مایع خنک کننده سرد شده اند روی سر شما قرار داده می شوند تا جریان خون به پوست سر را کاهش دهند. بدین ترتیب داروهای شیمی درمانی تاثیر کمتری بر موهای شما خواهند داشت.

مطالعات بر روی پوشش های خنک کننده پوست سر و سایر روش های به کار رفته برای کاهش دمای پوست سر، نشان می دهند که این روش ها تاحدودی در اکثریت افرادی که از آن ها استفاده کرده اند موثر بوده اند. این روش همچنین باعث می شود خطر ابتلا به سرطان در پوست سر شما بسیار اندک باشد؛ زیرا این ناحیه همان دوز از شیمی درمانی را سایر نواحی بدن شما دریافت می کنند، دریافت نمی کند. افرادی که از روش هیپوترمی پوست سر استفاده کرده اند، احساس ناخوشایند سردی و سردرد را گزارش کرده اند.

  • ماینوکسیدیل: استفاده از ماینوکسیدیل- داروی تایید شده برای ریزش مو- بر روی پوست سر خود قبل و بعد از شیمی درمانی، نقشی در پیشگیری از ریزش مو شما ندارد. در حالی که برخی از مطلعات نشان می دهند این دارو ممکن است رشد مجدد موهای شما را سرعت بخشد. برای فهم این که مصرف ماینوکسیدیل در رشد مجدد موها بعد از درمان سرطان موثر خواهد بود یا خیر، به تحقیق بیشتری نیاز است.
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه