یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند به شما در حفظ وضعیت مناسب موهایتان کمک کند تغذیه مو به طور مناسب است. اگر نگران وضعیت موهای خود هستند و می خواهید تغییر چشمگیری در آن ایجاد کنید، در مورد علل احتمالی آن مانند استرس، کمبود تغذیه ای، کم کاری تیروئید و یا عدم تعادل هورمونی با پزشک مشورت کنید.

دروانا:

تغذیه ضروری برای موهای سالم

در میان راه ها و محصولاتی که به منظور بهبود ظاهر و وضعیت موهای شما به کار گرفته می شوند، این ممکن است که راحتی فراموش شود که یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند به شما در حفظ وضعیت مناسب موهایتان کمک کند تغذیه مو به طور مناسب است.

همان طور که رژیم غذایی سالم تاثیرات مثبتی را بر روی پوست شما دارد (مانند کاری که استراحت برای بدن شما انجام می دهد)، تغذیه خوب و مصرف برخی از خوراکی های ضروری تضمین می کد که موهای شما مواد لازم برای افزایش رشد و پیشگیری از خشکی و شکنندگی را دریافت می کنند. به همین ترتیب، موهای نرم، قوی و درخشنده نه تنها باعث حس زیابیی بیشتر در شما می شود، بله نشانه ای از تغذیه مناسب شما است.

اگر به دنبال بهبود وضعیت موهای خود هستید عادات غذایی خود را ارزیابی کنید تا متوجه کمبود مواد غذایی مورد نیاز شوید. مشورت با یک متخصص تغذیه نیز می تواند کمک کننده باشد.

پروتئین و مو

ساختار موهای شما از پروتئین های محکمی به نام کراتین تشکیل شده اند. زمانی که ذخایر پروتئین در بدن شما کم است، تولید این پروتئین ساختمانی مهم کاهش می یابد و رشد موها نیز کند تر و ضعیف تر می گردد. گوشت کم چرب مانند مرغ و بوقلمون، ماهی مانند تون، تیلاپیلا و هالیبوت منابع غنی پروتئین هستند که می توانند در برنامه غذایی شما جای بگیرند. پنیر مزارلا کم چرب و پنیر های محلی، سویا و دانه های گیاهی نیز گزینه های فوق العاده ای به عنوان منابع پروتئینی هستند.

بیوتین و رشد مو

عدس ها یک منبع بسیار خود از بیوتین –یک ماده مغذی که موجب افزایش رشد مو می شود- هستند. وقتی بیوتین با آنزیم های سلولی وارد واکنش می شود به تولید آمینواسیدها –ترکیباتی که در پروتئین های ضروری که پیش تر به آن ها اشاره شد مشارکت دارند- کمک می کند. محققان دریافته اند که کمبود بیوتین موجب ریزش مو می گردد. هویج، گردو، گل کلم و انواع بادام منابع مهم دیگری برای بیوتین هستند. اگر شما مایل به مصرف یک مکمل هستند با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

آهن

فولیکول های موی شما اکسیژن تغذیه کننده را از سلول های گلبول قرمز موجود در خون دریافت می کنند. در حالی که ممن است سطح آهن موجود در خون شما نرمال به نظر آید، احتمال اینکه میزان فریتین در بدن شما–یک منبع از آهن که بدن آن را برای مواقعی که نیاز است ذخیره می کند- پایین باشد وجود دارد. در مورد رابطه فریتین و ریزش مو باید گفت که سطح فریتین پایین موجب توقف یا کندی رشد مو و حتی ریزش آن می شود. با خوردن خوراکی های غنی از آهن مانند فرآورده های دریایی، گوشت گاو کم چرب، تخم مرغ، ماهی تن، سویا، اسفناج، توفو و لوبیا از بروز این کمبود جلوگیری کنید. قبل از مصرف هر مکملی، سطح فریتین موجود در بدن خود را بسنجید.

اسید چرب های امگا 3

اسید چرب های امگا 3 در غشاهای سلول پوست سر و چربی طبیعی تولید شده توسط پوست سر و موها (به منظور حفظ رطوبت لازم) یافت می شوند. دریافت کافی این اسید چرب های ضروری از خشکی پوست سر جلوگیری کرده و به رشد و درخشندگی موهاکمک می کند. مصرف ماهی سالمون وحشی و یا سایر ماهی های چرب دوبار در هفته به دریافت میزان کافی از این اسیدهای چرب کمک می کند؛ اگر شما علاقه ای به مصرف ماهی ندارید می تاونید از منابع گیاهی مانند دانه های کتان، گردو، سویا و روغن کلزا در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

آب

علاوه بر پروتئین، موهای شما از آب نیز تشکیل شده اند که برای حفظ رطوبت و جلوگیری از بروز خشکی و شکنندگی به آب نیاز دارند. علاوه بر استفاده از مرطوب کننده یا سایر محصولات آبرسان برای موهای خود، روزانه مقدار زیادی آب نیز بنوشید. مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از آب به آبرسانی مناسب کمک می کنند.

ویتامین ب و مو

ویتامین های  ب6، ب 12 و فولات در ساخت گلبول های قرمز خون که اکسیژن و مواد غذایی را به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول های و پوست سر می رسانند، نقش دارند. اگر شما میزان کافی از ویتامین های ب دریافت نمی کنید، احتمال بروز ریزش، رشد کند تر و شکنندگی در موهای شما بیشتر است. فیله گوشت خوک منبع مناسبی از این ویتامین هاست، اگر گوشت خوک نمی خورید حبوبات، مرغ، جو دو سر و لبنیات کم چرب منابع خوبی هستند.

ویتامین ث، نقش ویتامین ث در جذب آهن

این ماده مغذی ضروری نقش مکمی در ارتقا سلامت مو دارد: ویتامین سی موجب جذب بیشتر آهن می شود. این ویتامین در ساخت کلاژن نیز به کار می رود –یک رشته ساختاری که بافت های پیوندی که فولیکول های مو برای رشد مناسب به آن ها نیاز دارند را می سازد-. فلفل، آویشن، جعفری، کلم، زردآلو، پرتقال و توت فرنگی غنی از ویتامین سی هستند.

روی و مو

این ماده معدنی باعث تقویت فولیکول های موی شما شده و با اتصال پروتئینی از ریز مو جلوگیری می کند. این ماده همچنین در عملکرد مناسب غده های چربی که در جلوگیری از خشکی و شوره سر نقش دارند، موثر است.

فرآورده های دریایی حاوی مقادیر بالایی از روی هستند. دانه های آفتابگردان، بادام زمینی، مغزیجات، گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوشت خوک و غلات و سبوس نیز منابع غنی از زینک محسوب می شوند.

اگر نگران وضعیت موهای خود هستند و می خواهید تغییر چشمگیری در آن ایجاد کنید، در مورد علل احتمالی آن مانند استرس، کمبود تغذیه ای، کم کاری تیروئید و یا عدم تعادل هورمونی با پزشک مشورت کنید.

دکتر حمیده فرج زاده

دکتر حمیده فرج زاده

متخصص پوست، مو و زیبایی
سرکار خانم دكتر حميده فرج زاده متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر، دارای بورد تخصصی و سابقه تدریس به عنوان هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمیده فرج زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.canyonranch.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه