درمان هیدرونفروز کلیه شامل روش های مختلفی می شود که بسته به شرایط بیمار و علت زمینه ای بیماری انتخاب می گردد. در ادامه اندکی با تشخیص بیماری نیز آشنا می شویم.

دروانا:

درمان هیدرونفروز کلیه به علت بیماری و شدت آن بستگی دارد. در بزرگسالان هدف از درمان هیدرونفروز کلیه:

  • برداشت تجمع ادرار و رفع فشار وارد بر کلیه ها
  • پیشگیری از آسیب دائمی به کلیه
  • درمان علت زمینه ای هیدرونفروز کلیه

بیشتر افراد مبتلا به هیدرونفروز روشی به نام کاتتریزاسیون را برای تخلیه ادرار از کلیه ها انجام می دهند. بسته به علت زمینه ای، بعد از رفع مشکل موجود دارودرمانی یا جراحی نیز برای درمان هیدرونفروز کلیه انجام می گیرد. اگر مشکل شدید باشد و یا موجب مشکلاتی چون عفونت مجاری ادراری شود، درمان هیدرونفروز کلیه باید سریعا بعد از تشخیص آغاز شود. در مواردی که شدت بیماری کمتر است، می توان درمان هیدرونفروز کلیه را اندکی به تاخیر انداخت.

تخلیه ادرار

اولین مرحله در درمان هیدرونفروز کلیه تخلیه ادرار از کلیه های بیمار است. این کار درد را برطرف ساخته و از وارد آمدن آسیب بیشتر به کلیه ها پیشگیری می کند. در این روش برای درمان هیدرونفروز کلیه:

  • یک لوله باریک به نام کاتتر از طریق مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را به خارج از بدن می برد) وارد مثانه شده یا از طریق ایجاد شکاف کوچکی در پوست به طور مستقیم وارد کلیه ها می شود.

در مواردی که کلیه ها به شدت دچار آسیب شده اند، بهتر است کلیه درگیر بیماری برداشته شود. بیشتر افراد با یک کلیه به طور طبیعی می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

درمان علت زمینه ای

زمانی که فشار وارده بر کلیه ها برطرف می شود، علت تجمع ادرار یا در واقع علت هیدرونفروز باید درمان گردد. برخی علل احتمالی که رفع آن ها موجب درمان هیدرونفروز کلیه می شود عبارتند از:

  • سنگ های کلیه که ممکن است به کمک جراحی برداشته شده و یا با امواج صوتی شکسته شوند.
  • بزرگ شدن پروستات که با مصرف دارو یا جراحی برداشت بخشی از پروستات قابل درمان است و موجب درمان هیدرونفروز کلیه می شود.
  • تنگ شدن حالب (لوله ای که از کلیه به سمت مثانه می رود) با وارد کردن یک لوله پلاستیکی توخالی قابل درمان است؛ این عمل اجازه می دهد تا ادرار از بخش تنگ شده حالب عبور کند و بدون نیاز به ایجاد برش بر روی پوست موجب درمان هیدرونفروز کلیه گردد.
  • سرطان که موجب بیماری هیدرونفروز کلیه شده است نیز باید به کمک شیمی درمانی، پرتو درمانی یا جراحی برداشت بافت سرطانی تحت درمان قرار گیرد و درمان هیدرونفروز کلیه حاصل شود.

تشخیص هیدرونفروز کلیه

تشخیص هیدرونفروز کلیه معمولا به کمک سونوگرافی انجام می گیرد. این تست از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از داخل کلیه ها استفاده می کند. تست های دیگری که برای تشخیص علت هیدرونفروز کلیه انجام می شوند: آزمایش های خون، آزمایش ادرار، اوروگرافی درون رگی، سی تی اسکن

دکتر علیرضا جواد

دکتر علیرضا جواد

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری
دكتر عليرضا جواد متخصص اورولوژی در مشهد (جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری)، دکتر علیرضا جواد عضو انجمن متخصصین ارولوژی ایران و اروپا و دارای سابقه استادیاری دانشگاه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر علیرضا جواد
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه