بر اساس گزارش محققین، به نظر می رسد تغییرات ژنتیکی بر سن خانم ها به هنگام ورود به بلوغ و یائسگی کمک می کند.

این یافته ها ممکن است راهی را ایجاد کند که بتوان از طریق آن زمان بندی یائسگی را پیش بینی کرد، یائسگی دورانی است که فاز باروری زندگی یک خانم به پایان می رسد.

Anna Murray مدرس ارشد ژنتیک انسانی در دانشگاه پزشکی اکستر در انگلیس گفت ژنتیک تنها توضیح دهنده نیمی از تغییرپذیری است در حالی که نیمه دیگر تحت کنترل فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن است. بنابراین ژنتیک هرگز نخواهد توانست به دقت سن خانم را به هنگام یائسگی پیش بینی کند.

هنوز این پیش بینی مبهم می تواند برای آگاهی خانم ها از باروری شان مفید باشد، این که ده سال قبل از یائسگی میزان ناباروری در حد قابل توجهی افزایش می یابد.

این تحقیق در 28 سپتامبر در ژورنال Nature Genetics منتشر شد.

بر اساس گفته موری، به طور متوسط یائسگی حدود 50 سالگی اتفاق می افتد، در این زمان بیشتر تخم های موجود در تخمدان یک خانم از دست رفته است.

او گفت تغییرات قابل توجهی در زمان بندی یائسگی وجود دارد، گرچه محدوده نرمال حدود 20 سال به طول می انجامد. حدود یک درصد خانم ها قبل از 40 سالگی وارد دوره یائسگی می شوند. ما دقیقا نمی دانیم که چه پروسه ای در کنترل از دست رفتن تخمک ها موجود در تخمدان دخیل است که منجر به یائسگی می شود.

در این تحقیق داده های DNA به دست آمده از 70000 خانم اروپایی تبار از 177 موسسه در سرتاسر دنیا مورد آنالیز قرار گرفت. آن ها دریافتند بیش از 50 مورد از تغییرات ژنتیکی (از جمله 18 مورد که قبلا کشف شده بود) به نظر می رسید با سن ورود به یائسگی در خانم ها ارتباط دارد.

موری گفت ما دریافتیم که تعداد زیادی از آن ها برای ترمیم آسیب به DNA اهمیت دارد. بنابراین تصور ما بر این است که این راه اصلی است که تخم ها در طول زندگی فرد از دست می رود و منجر به یائسگی می شود، این با استفاده از آسیب به DNA موجود در تخم اتفاق می افتد. این اتفاق می تواند قبل از تولد یک خانم پیش آمده باشد و در طول زندگی اش ادامه داشته باشد.

محققین دریافتند ارتباط ژنتیکی بین تاخیر در یائسگی (یائسگی دیررس) و افزایش ریسک سرطان سینه وجود دارد. آن ها ارتباط ژنتیکی را با تاخیر در بلوغ کشف کردند.

موری هشدار داد که تغییرات ژنتیکی به نظر نمی رسد تاثیر مهمی بر زمانبندی یائسگی داشته باشد. او گفت این چرایی این مطلب است که ژنتیک تنها یائسگی را به مدت چند ماه کوتاه و حداکثر یک سال تغییر می دهد. اما ژن های مرتبطی کشف شده است که با استفاده از آن ها دانشمندان بهتر پیش بینی می کنند که یک خانم چه زمانی وارد دوران یائسگی خواهد شد.

محققین متذکر شدند که محیط نقش مهمی را ایفا می کند. برای مثال، ژن هایی که DNA را ترمیم می کنند ممکن است بتوانند برخی آسیب های ناشی از فاکتورهای محیطی را نیز بازسازی کنند و یا به بازسازی آن کمک کنند (مانند سیگار کشیدن). اما بر اساس گفته محققین، وقتی این آسیب ها افزایش یابد می تواند منجر به مرگ سلولی شود. تحقیقات قبلی نشان داد خانم هایی که سیگار می کشند به طور متوسط یک تا دو سال زودتر وارد دوره یائسگی می شوند.

دکتر Kutluk Oktay مسئول Division of Reproductive Medicine و موسسه Fertility Preservation در کالج پزشکی نیویورک در Valhalla عنوان کرد در تحقیقات قبلی که توسط تیم تحقیقاتی او انجام شده بود نشان داده شد ارتباطی بین ژن ها و باروری در خانم ها وجود دارد.

او گفت این یافته ها تایید می کند که جهش های ژنتیکی در این میان نقش دارند و توانایی DNA برای تثبیت خودش با پیری تخمدان ارتباط دارد. تا به امروز توضیح خوبی وجود ندارد که نشان دهد چرا طول عمر باروری محدود است و چرا تخم های موجود در تخمدان یک خانم با افزایش سن کیفیت کمتری می یابد.

Oktay گفت درک بهتر از این سیستم احتمالا منجر به کشف هایی خواهد شد که با استفاده از آن می توان یائسگی را به تاخیر انداخت و عمر باروری را افزایش داد. این احتمال وجود دارد بتوان استراتژی هایی ایجاد کرد که از افت کیفیت تخم ها پیش گیری کرد و احتمالا ریسک از دست دادن بارداری و افت باروری را در خانم های مسن تر کاهش داد.

دکتر David Keefe مسئول زنان و زایمان در دانشکده پزشکی نیویورک گفت در این تحقیق نشان داده شد ارتباطی بین زمانبندی یائسگی و سرطان سینه وجود دارد.

Keefe گفت زمانی که بحث ریسک سرطان سینه قرار دارد، یائسگی زودرس می تواند مانند شمشیری دو لبه باشد. از یک طرف یائسگی زودرس می تواند میزان پروژسترون(هورمون تخمدانی) را کاهش دهد که به نظر می رسد ریسک سرطان سینه را افزایش می دهد. از طرف دیگر یائسگی زودرس یکی از علائم اختلال در سیستم پاسخ دهی DNA به آسیب هاست که می تواند منجر به سرطان سینه شود.

اما پیش بینی زمان ورود خانم ها به دوران یائسگی چه خواهد شد؟ Karla Hutt از دپارتمان آناتومی و بیولوژی رشد در دانشگاه موناش در ملبورن استرالیا گفت این بسیار مطلوب است که تستی در اختیار داشته باشیم تا به وسیله آن بتوانیم طول عمر باروری و سن خانم را برای ورود به یائسگی پیش بینی کنیم. به این ترتیب خانم ها می توانند برای آینده شان برنامه ریزی بدون ریسکی داشته باشند.

تاریخ انتشار: 1394/07/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه