آنالیزی جدید نشان داد مواد دافع حشرات که DEET نام دارد و به منظور پیشگیری از عفونت زیکا استفاده می شوند به خانم باردار و یا جنین او آسیب نمی رساند.

مواجه با حشرات ناقل این ویروس در دوران بارداری می تواند تاثیرات مخربی بر جنین داشته باشد که از جمله آن ها می توان به میکروسفالی اشاره کرد که منجر به بروز سر و مغزی کوچک در نوزاد می گردد.

به همین دلیل توصیه به منظور محافظت مادران از گزند حشرات با استفاده محصولات حاوی DEET در نواحی که زیکا شیوع دارد مطرح است.

اما برخی خانم ها نگرانند که استفاده از این ترکیبات آن ها را در معرض ترکیبات سمی قرار دهد که می تواند برای جنین شان خطرناک باشد. اما به گفته مسئولین این تحقیق چنین نیست.

دکتر بلیر ویلی استادیار بخش طب مادر-جنین از هاروارد عنوان کرد با توجه به آن چه که در مورد زیکا و DEET می دانیم، شواهد به نفع استفاده از محصولات حاوی DEET می باشد.

تیم تحقیقاتی او متذکر شد بررسی آژانس محافظت محیط زیست در سال 1998 مشخص کرد DEET خطری برای مصرف کنندگان ندارد. EPA نیز این یافته ها را در سال 2014 دوباره مورد تاکید قرار داد.

دکتر ویلی عنوان کرد بروز عفونت در دوران بارداری ناشی از زیکا می تواند فرزند را در خطر مرگ، بروز نقص از جمله نواقص مغزی، رشد ضعیف و از دست دادن بینایی یا شنوایی قرار دهد. استفاده از ترکیبات دافع حشرات می تواند برای پیشگیری موثر باشد.

به طور معمول مواد دافع حشرات حاوی (DEET(N,N-diethyl-meta-toluamide هستند. این ترکیبات حشره کش از سال های 1950 مورد استفاده قرار دارد و در حال حاضر در بیش از 200 محصول وجود دارد.

دکتر ویلی افزود این ترکیبات بی خطر هستند و در صورت مصرف صحیح عوارض جانبی محدودی دارند. این یافته ها در شماره نوامبر مجله زنان و زایمان منتشر شده است.

ویلی توضیح داد منظور از مصرف صحیح آن است که باید از برخورد این محصولات به چشم، دهان، زخم و بخش های تحریک شده پوست خودداری کرد. هم چنین از ترکیبات DEET بعد از مصرف ضد آفتاب استفاده کنید (از محصولات ترکیبی استفاده نکنید)، بعد از استفاده دست ها را بشویید و آن را زیر لباس استفاده نکنید.

یکی دیگر از متخصصین زنان نیز با این جمع بندی موافق بود که DEET برای خانم های باردار بی خطر است.

دکتر فیلیپس هین متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی دورهام عنوان کرد داده های موجود نشان می دهد که DEET در دوران بارداری بی خطر است.

او گفت این ترکیبات جذب سیستمیک بسیار کمی دارند. بنابراین جنین در معرض مقادیر بسیار کمی از این ترکیب قرار می گیرد. بنده استفاده از DEET هم چنین سایر اقدامات را توصیه کرده ام. برخی از این اقدامات عبارت است از پوشاندن دست ها و پاها، استفاده از توری و پرهیز از مناطق جغرافیایی که زیکا در آن شیوع دارد.

محصولات DEET در غلظت های 5 درصد تا تقریبا 100 درصد در دسترس است و دکتر ویلی استفاده از محصولاتی با غلظت بالای 30 درصد را هرگز توصیه نمی کند.

چرا؟ زیرا اثربخشی ترکیبات دافع حشرات در همین غلظت ها اتفاق می افتد. افزایش غلظت مزایای بیشتری در پی ندارد.

این توصیه دکتر ویلی قابل تعمیم به همه کاربران این ترکیبات اعم از زنان و مردان است.

در حالی که اپیدمی شدن زیکا در آمریکای جنوبی و کارائیب متمرکز است، 105 مورد انتقال محلی نیز در فلوریدا اتفاق افتاده است. به هر حال اغلب موارد بروز عفونت زیکا در آمریکا مرتبط با بیمارانی است که به خارج از 48 ایالت عمده امریکا مسافرت کرده اند.

برخی موارد ابتلا به عفوت زیکا از طریق رابطه جنسی بوده است.

علائم زیکا می تواند چند هفته به طول انجامد و شامل تب، راش، درد مفصل، قرمزی چشم ها (ورم ملتحمه)، درد ماهیچه ای و یا سردرد است. اما اغلب افراد بالغ سالم علائم خفیفی را تجربه می کنند و برخی دچار هیچ گونه علائمی نمی شوند.

تاریخ انتشار: 1395/08/11
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه