تحقیقی جدید که بر روی میمون ها انجام شده نشان می دهد ویروس زیکا از طریق بزاق منتقل نمی شود. بنا به گفته محققین دلیل این امر شاید آن باشد که چسبناک بودن بزاق محیط مناسبی را برای این ویروس ایجاد نمی کند.

دروانا:

دانشمندان نکته جدیدی را در مورد زیکا یافته اند: احتمال انتقال ویروس زیکا از طریق بوسیدن و یا با اشتراک گذاشتن ظرف غذایی ضعیف است.

تحقیقی جدید که بر روی میمون ها انجام شده نشان داد به نظر نمی رسد زیکا از طریق بزاق منتشر شود.

رهبر این تحقیقات تام فردریچ از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون عنوان کرد اگر انتقال ویروس از طریق تماس های اتفاقی آسان بود در آن صورت فکر می کنم مورد بیشتری از انتقال بیماری را در کشوری مانند آمریکا شاهد بودیم. ایشان در اخبار دانشگاه عنوان کرد ما شاهد گسترش بالینی زیکا در طول قاره آمریکا آن هم بدون وجود پشه هایی که ناقل این ویروس باشند نیستیم و تحقیق ما برخی راه های انتقال این بیماری را به چالش می کشد.

محققین عنوان کردند پشه ها عمده ترین عامل ایجاد عفونت زیکا در افراد هستند. بعد از آلوده شدن ویروس به مدت چند هفته در خون و بزاق باقی می ماند. هم چنین تا چند هفته در مایعات بدن مانند شیر مادر و چند ماه در مایع منی مردان وجود دارد.

زیکا می تواند از طریق ارتباط جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود اما مشخص نیست آیا بزاق فرد آلوده می تواند خطری برای دیگران محسوب شود یا خیر.

محققین جمع بندی کردند که آزمایش با میمون ها نشان داد برخوردهای تصادفی مانند بوسیدن و یا به اشتراک گذاشتن ظرف غذا برای انتقال ویروس زیکا از فرد میزبان به فرد دیگر کافی نمی باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که این تحقیق بر روی حیواناتی انجام شده است که نتایج مشابه با انسان تولید نمی کنند.

آرایش ساختاری بزاق شاید دلیل اصلی عدم انتقال زیکا توسط بزاق باشد. Dawn Dudley دانشمند شاخه پزشکی و بهداشت عمومی عنوان کرد بزاق بسیار چسبناک می باشد. شاید به همین دلیل ویروس قادر به حرکت نبوده و نمی تواند منجر به آلودگی شود.

بنا به گفته محققین شاید بزاق محیط خوبی برای ویروس زیکا محسوب نشود.

اغلب افراد به هنگام آلوده شدن با زیکا علائم خفیفی را تجربه می کنند اما این ویروس می تواند نقص های عمده ای را در نوزادانی به همراه داشته باشد که مادران شان در حین بارداری به این عفونت دچار شده اند. شایع ترین نقص ایجاد شده در اثر ابتلا به زیکا در نوزدان میکروسفالی می باشد شرایطی که در آن مغز فرزند بسیار کوچک است و رشد مناسبی پیدا نکرده است.

این تحقیق در اول آگوست در ژورنال Nature Communications منتشر شد.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه