طی تحقیقی جدید که باورهای کلی در مورد اثرات دیوکسین را به چالش می کشد، نشان داده شده مصرف مقدار کم مواد شیمیایی به نام دیوکسین در غذا ها ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد.

دیوکسین ها محصولات فرعی حاصل از فعالیت های صنعتی هستند که با طیفی از سرطان ها ارتباط دارند. شواهد متضادی وجود دارد که ارتباطی بین دیوکسین و سرطان سینه را نشان میدهد.

غذاها و عمدتا گوشت و فراورده های لبنی، یکی از منابع اصلی است که انسان را در معرض دیوکسین قرار می دهد. تحقیقات قبلی به دنبال فاکتورهای محیطی بود که انسان را در معرض دیوکسین قرار می دهد و با ریسک سرطان سینه ارتباط دارد، اما محققین گفتند که این اولین تحقیقی است که به ارتباط  مصرف دیوکسین و ریسک سرطان سینه می پردازد.

بر اساس گفته محققین، در این تحقیق که در فرانسه انجام شد نزدیک به 64000 خانم حضور داشتند که از سال های 1993 تا 2008 تحت بررسی قرار گرفتند. حدود نیمی از این خانم ها  وارد دوران یائسگی شده بودند. بر اساس اطلاعات مربوط به عادات غذایی و میزان دیوکسین در غذاهای مصرفی این افراد، میزان در معرض دیوکسین بودن این خانم ها برآورد شد.

تنها سه درصد این خانم ها بالاتر از حد آستانه مشخص شده در سازمان بهداشت جهانی، در معرض دیوکسین قرار داشتند.

از سال های 1993 تا 2008 تقریبا 3500 خانم در این آزمون به سرطان سینه دچار شدند. بر اساس یافته های این تحقیق، ارتباطی بین درمعرض دیوکسین واقع شدن و افزایش ریسک سرطان سینه وجود نداشت. محققین دریافتند فاکتوری که ریسک ابتلا به سرطان سینه وابسته به هورمون را در زنان یائسه افزایش می دهد بالاترین حد مصرف دیوکسین است.

این تحقیق در 17 آپریل در ژورنال تحقیقات سرطان سینه منتشر شد. در این تحقیق خانم هایی که در مناطقی زندگی می کردند که درآن دیوکسین منتشر شده بود و یا خانم هایی که غذاهای به دست آمده از مناطقی که دیوکسین در آن منتشر شده بود را مصرف می کردند در این تحقیقات حضور نداشتند. به گفته محققین فرانسوی احتمالا این خانم ها  بیش از حد متوسط در معرض دیوکسین قرار دارند.

Beatrice Fervers محقق ارشد سرطان سینه از Leon Berard در لیون گفت در حالی که این تحقیق نشان داد ریسک سرطان سینه با میزان در معرض دیوکسین بودن ارتباطی ندارد، اما این یافته ها مربوط به زنانی است که در معرض دیوکسین بالایی قرار نداشتند و در مورد جمعیت هایی که در معرض مقدار بالایی از دیوکسین قرار دارند نمی توان چنین گفت. محققین دانشگاهClaude Bernard Lyon 1  نیز در این تحقیق حضور داشتند.

وی افزود لازم است تا تحقیقات بیشتری در ارتباط با این ریسک و کاهش ریسک سرطان سینه وابسته به هورمون انجام شود.

تاریخ انتشار: 1394/01/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه