برداشت اشتباه در مورد سقط جنین غیر عمد شایع است و ارزیابی های جدید نشان می دهد که باورهای غلط در مورد این اتفاق می تواند بسیار دردناک تر باشد.

بیش از نیمی از 1000 فرد بالغی که به این ارزیابی پاسخ دادند به طور نادرستی باور داشتند سقط جنین اتفاقی نادر است . بر اساس گفته محققین، در واقعیت سقط جنین غیر معمول نیست و هنوز نیمی از خانم هایی که سقط جنین داشتند احساس گناه دارند و بابت آن چه اتفاق افتاده است احساس انزوا می کنند.

دکتر Zev Williams استاد زنان و زایمان در کالج پزشکی آلبرت انیشتین و مرکز پزشکی نیویورک که این تحقیق را رهبری می کرد گفت یافته های این تحقیق در اصل تفاوت بین آن چه که علم پزشکی به ما از سقط جنین غیر عمد می آموزد و آن چه که مردم درباره آن باور دارند را نشان می دهد.

دکتر ویلیامز عنوان نمود، سقط جنین اتفاقی است که درباره آن کمتر بحث شده است و خیلی از خانم ها و همسران آنان درمورد آن احساس تنهایی و انزوا دارند.

متخصص دیگری نیز از این یافته ها ابراز نگرانی کرد.

دکتر ایریس دوری، از مرکز بهداشت زنان در بیمارستان دانشگاه Staten Island در نیویورک مطرح کرد، بنده وقتی متوجه شدم بیماران ما تا چه اندازه اطلاعات کاذب دارند، خیلی غافلگیر شدم.

در بین پاسخ دهندگان، تقریبا نیمی زن و نیمی مرد، 15 درصد گزارش کرده بودند که حداقل یک سقط را تجربه کرده بودند.

اما بیش از نیمی از پاسخ دهندگان بر این باور بودند که سقط کردن در کمتر از 6 درصد همه بارداری ها اتفاق می افتد. این ارزیابی نشان داد، مردان دو برابر بیشتر از زنان تصور می کردند که سقط اتفاقی بسیار نادر است.

محققین دریافتند که بیشتر افراد بالغ (74 درصد) به طور صحیحی باور داشتند که مشکلات ژنتیکی و پزشکی اغلب سبب سقط جنین می شود اما آن ها به طور نادرستی در مورد سایر دلایل صحبت می کردند.

برای مثال محققین گفتند 76 درصد باور داشتند یک اتفاق پر استرس می تواند سبب سقط شود و 74 درصد باور داشتند که استرس مستمر نیز می تواند سبب بروز چنین اتفاقی شود. بعلاوه  64 درصد افراد به این سمت فکر می کردند که برداشتن چیزهای سنگین می تواند منجر به سقط شود اما نه بلند کردن و نه استرس سبب سقط جنین نمی شود.

سایر چیزهایی که نمی تواند سبب سقط جنین شود عبارت است از عفونت های مقاربتی قبلی، سقط های قبلی، استفاده از دستگاه IUD در گذشته برای کنترل بارداری یا استفاده از سایر روش ها برای پیشگیری از بارداری، بارداری ناخوسته. هنوز بیش از یک پنجم پاسخ دهندگان بر این باور بودند که حداقل یکی از این ها می تواند سبب سقط شود.

این یافته ها به صورت آن لاین در 7 می در ژورنال زنان و زایمان منتشر شد.

دکتر Dori گفت بیشتر بیماران به اینترنت و رسانه های اجتماعی دسترسی دارند و آن ها اطلاعات پزشکی خود را از منابع غیر قابل اعتماد به دست می آورند. آن ها باید در این مورد با پزشک خود و خانواده هایی که تجربه سقط جنین داشته اند صحبت کنند و سعی کنند از منابع غیر معتبر دور بمانند.  

در این میان نیمی از افرادی که در گذشته سابقه سقط جنین داشته اند، احساس گناه می کردند، 41 درصد آنها عنوان کردند که احساس می کنند مرتکب گناه شده اند، 41 درصد احساس تنهایی می کردند و 28 درصد نیز احساس شرمندگی داشتند. بیش از یک سوم آن ها می توانستند از سقط جنین جلوگیری کنند.

اما دکتر Dori افزود بیشتر سقط جنین ها نتیجه ناهنجاری های ژنتیکی در بارداری است. ما کاملا درک نکرده ایم که چطور می شود که سقط جنین اتفاق می افتد اما بیشتر سقط های انجام شده غیر قابل اجتناب است.

این ارزیابی نشان داد چه چیزی برای رویارویی با این اتفاق می تواند کمک کننده باشد.

دکتر ویلیامز افزود همان طور که در اغلب موارد مشاهده می شود، معلومات و درک بهتر می تواند بسیار قدرتمند باشد. در تحقیق ما وقتی خانواده، دوستان، تصاویر عمومی و افراد معروفی نشان داده شد که آن ها نیز سابقه سقط داشتند، این توانست به کاهش احساس انزوا کمک کند. اذعان درد عاطفی و رد نکردن آن می تواند کمک کننده باشد.

این ارزیابی نشان داد درک این که چرا سقط جنین اتفاق افتاده است می تواند کمک کننده باشد.

دکتر ویلیامز مطرح نمود، پیدا کردن دلیلی برای سقط جنین غیر عمد حتی اگر نتوان برای جلوگیری از آن دلیلی آورد برای پاسخ دهندگان بسیار مطلوب بود. هم راستا شدن با بررسی ها و اکتشافات علمی می تواند هم دیدگاه اشتباه در مورد سقط جنین و هم شیوع آن را کاهش دهد.

تاریخ انتشار: 1394/02/25
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه