تحقیقات جدید نشان داده است خانم هایی که از داروهای ضد افسردگی معمول برای تخفیف علائم یائسگی استفاده می کنند ممکن است در طولانی مدت با افزایش ریسک شکستگی استخوان ها مواجه شوند.  

این داروهای ضد افسردگی عموما متعلق به دسته SSRI ها یا مهارکننده های انتخابی در بازجذب سروتونین هستند از جمله این داروها می توان به Celexa, Paxil, Prozac و Zoloft اشاره کرد.  

علاوه بر این که این داروها برای درمان افسردگی استفاده می شوند، از آنها به عنوان جایگزینی برای هورمون درمانی استفاده می شود تا علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و سایر مشکلات مربوط به یائسگی بهبود یابد.

اما به نظر می رسد بر اساس گفته دکتر ماتیو میلر از دانشگاه شمال شرقی در بوستون، SSRI ها در افراد میانسال که اختلالات روانی ندارند، ریسک شکستگی را افزایش می دهند.

این تیم تحقیقاتی افزود که این اثرات در طول زمان ایجاد می شود در نتیجه دوره درمانی کوتاه مدت می تواند از بروز این اثرات بکاهد.

محققین این تحقیق اذعان داشتند که علت ارتباط بین SSRI ها و افزایش ریسک شکستگی  مشخص نشد. اما این محققین متذکر شدند که در تحقیقات قبلی تضعیف استخوان ها به عنوان یکی از اثرات جانبی داروهای ضد افسردگی ذکر شده است.  

یافته های این آزمون در تاریخ 25 ژوئن در ژورنال Injury Prevention منتشر شد.

در این تحقیق داده های حاصل از بانک داده PharMetrics Claims Database جمع آوری شد و در این تحقیق اطلاعات 61 میلیون بیمار وجود داشت.

در این مورد، محققین بر روی بیش از 137000 خانم در بازه سنی 40 تا 64 سال متمرکز شدند که در سال های 1998 تا 2010 با SSRI ها تحت درمان بودند.

داروهای دسته SSRI ها عبارت است از

citalopram (Celexa), escitalopram (Lexapro), fluoxetine (Sarafem, Prozac), fluvoxamine (Luvox), paroxetine (Paxil) و sertraline (Zoloft)

گروهی که داروهای SSRI را مصرف می کردند با بیش از 236000 خانمی مورد مقایسه قرار گرفتند که از داروهای سوءهاضمه نسخه ای استفاده می کردند.

آنها دریافتند گروهی که از SSRI ها استفاده می کردند در مقایسه با گروهی که از داروهای غیر از SSRI استفاده می کردند، در طول یک سال مصرفSSRI  76 درصد بیشتر در خطر شکستگی قرار دارند. این تحقیق نشان داد در طول دو سال مصرف، میزان این خطر به 73 درصد و بعد از 5 سال مصرف به 67 درصد می رسد.

یکی از متخصصین در بحث سلامت استخوان گفت ارتباط بین SSRIها و ضعف استخوان ها اساسی بیولوژیکی دارد.

دکتر Caroline Messer متخصص غدد از بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک توضیح داد، محققین تصور می کنند مکانیسم دخیل در این ارتباط این است که SSRI ها استئوکلاست را فعال می کنند و  این سلول ها در تجزیه استخوان ها دخالت دارند.

او ادامه داد: " با وجودی که در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما این تحقیق نشان می دهد که شاید لازم باشد خانم ها دوره درمان با SSRI ها را محدود کنند و شاید لازم باشد به منظور کاهش اثرات فرسایشی استخوان ها، از پایین ترین دوز موثر درمانی استفاده شود. "

تاریخ انتشار: 1394/04/13
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه