یکی از مقامات بهداشتی در آمریکا هشدار داد یکی از انتخاب های درمانی رایج برای بیماری مقاربتی Gonorrhea به نظر می رسد اثر بخشی خود را از دست داده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری عنوان می کند اگر چه مقاومت نسبت به درمان آنتی بیوتیک با سفکسیم در سال های 2011 و 2013 رو به کاهش بود، اما در سال 2014 رو به افزایش گذاشته است.

خبر خوب این است که سفکسیم معمولا انتخاب درمانی اول برای این عفونت نیست. دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه کرد استفاده از سفکسیم تنها زمانی ارجحیت دارد که درمان ترکیبی مبتنی بر سفتریاکسون در دسترس نباشد. همچنین گزارش جدید این مرکز ضعفی را مبنی بر اثر بخشی این درمان ترکیبی نشان نداد.

مسئولین این تحقیق گفتند نشانه های مربوط به مقاومت باکتریایی در درمان gonorrhea نگران کننده است.

دکتر Robert Kirkcaldy متخصص اپیدمیولوژیست در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آتلانتا گفت ضروری است که حساسیت آنتی میکروبیال را دنبال کنیم و الگوی مربوط به بروز مقاومت را در درمان هایی که اخیرا برای gonorrhea به کار رفته است را مورد بررسی قرار دهیم.

او گفت افزایش در مقاومت نسبت به سفکسیم نشان داد کارهای ما خیلی عقب است.

این یافته ها اخیرا در تاریخ 3 نوامبر در ژورنال انجمن پزشکی امریکا منتشر شده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها متذکر شد gonorrhea از طریق نزدیکی دهانی و نزدیکی واژینال کنترل نشده منتشر می شود. این نوع عفونت مخصوصا بین افراد جوان 15 تا 24 ساله شایع است.

خیلی از افراد وقتی به این بیماری مبتلا می شوند، علامتی از عفونت ندارند. علائم وقتی مشخص می شود که افراد حین ادرار کردن دچار درد و سوزش می شوند، در مردان بیضه ها دردناک می شوند و مایعاتی نیز از آن ترشح می شود. در خانم ها علائم عبارت است از افزایش ترشح واژینال و خونریزی واژن بین دوران پریودها. عفونت رکتوم نیز می تواند منجر به بروز زخم، خارش، خونریزی، ترشح و حرکات دردناک روده شود.

Kirkcaldy گفت اگر این بیماری درمان نشود، عوارض جدی به دنبال دارد از جمله این علائم می تواند به درد مزمن لگن، ناباروری و بارداری اکتوپیک می توان اشاره کرد، در این نوع بارداری، بارداری خارج از رحم اتفاق می افتد. این مرکز هشدار داد در موارد نادر، این بیماری می تواند به خون و یا مفاصل نیز وارد شود و سبب عفونت هایی خطرناکی شود.

اما وقتی این بیماری شناسایی شود آنتی بیوتیک ها می توانند درمان موثری برای آن باشند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نتایج درمان بیماران مردی که به gonorrhea مبتلا شده بودند را در سال های 2006 و 2014 مورد بررسی قرار داد.

بیش از 51000 نمونه از 34 شهر جمع آوری شد. حدود یک سوم این افراد در غرب آمریکا بودند و یک سوم نیز از جنوب آمریکا بودند. کمتر از یک چهارم نمونه ها از مردان جمع آوی شده بود که یا همجنسگرا بودند و یا دو جنسه.

محققین دریافتند که در سال 2012، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها از توصیه سفکسیم به سمت درمان ترکیبی بر پایه سفتریاکسون تغییر روش داد است. در حالی که استفاده از این درمان ترکیبی کمتر در سال 2006 کمتر از 9 درصد بوده حال آن که در سال 2014 نزدیک به 97 درصد بوده است.

این تیم تحقیقاتی دریافت مقاومت نسبت به سفکسیم از 0.1 درصد در سال 2006 به 1.4 درصد در سال 2011 رسیده و در سال 2013 به 0.4 درصد رسیده است. محققین مشخص کردند که در سال 2014 این درصد به 0.8 درصد رسیده است.

این آمار به چه معناست؟ Kirkcaldy گفت روند حساسیت نسبت به سفکسیم در مقایسه با سفتریاکسون پیشگام بوده است و بسیار اهمیت دارد تا سفکسیم را مورد مانیتور قرار دهیم تا بتوانیم پیش بینی کنیم در آینده در مورد داروهای دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد.

دکتر Kirsten Bibbins-Domingo مسئول  Preventive Services Task Force در Rockville بر اهمیت چکاپ های معمول تاکید کرد.

او گفت این سازمان توصیه می کند خانم های 24 ساله و جوان تر که به لحاظ جنسی فعال هستند، چکاپ های لازم را به لحاظ ابتلا به gonorrhea انجام دهند همچنین خانم های مسن تر نیز به لحاظ ابتلا به این عفونت در خطر هستند.

این سازمان در مورد انجام چکاپ برای مردان توصیه ای نکرده و می گوید برای اثبات اثر بخشی به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما Kirkcaldy گفت مرکز کنترل پیشگیری از بیماری های توصیه می کند در مورد زنانی که به لحاظ جنسی در خطر قرار دارند هم چنین افراد هم جنس باز و یا دو جنسه هم طور سایر مردانی که با مردان در ارتباط جنسی هستند، چکاپ سالانه انجام شود.

تاریخ انتشار: 1394/08/25
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه