واکسن اچ پی ی چیست؟ چه کسانی به واکسن اچ پی وی نیاز دارند؟ واکسن اچ پی وی در چند دوز تزریق می گردد؟ عوارض واکسن اچ پی وی چیست؟ برای یافتن پاسخ پرسش های زیر مقاله زیر را دنبال کنید

دروانا: 

 واکسن اچ پی وی

اغلب موارد سرطان دهانه رحم با ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی ارتباط دارد. نحوه سرایت ویروس پاپیلوما از طریق تماس جنسی می باشد. ایمن سازی افراد با دریافت واکسن اچ پی وی می تواند شانس ابتلا به سرطان دهانه رحم را در سرتاسر جهان کاهش دهد. در ادامه آنچه که ضروری است در مورد واکسن اچ پی وی بدانید در غالب برخی پرسش و پاسخ ها لیست شده است:

واکسن اچ پی وی چه عملکردی دارد؟

سویه های ویروس اچ پی وی که از طریق تماس جنسی منتشر می شوند در اغلب موارد با احتمال بروز سرطان دهانه رحم ارتباط دارند. سه واکسن علیه برخی سویه های ویروس اچ پی وی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است که برای دختران و پسران مورد استفاده قرار می گیرد. واکسن سرواریکس تنها برای دختران موثر است در حالی که واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 هم برای دختران و هم برای پسران مورد مصرف دارد. واکسن گارداسیل 9 دختران را از ابتلا به سویه های بیشتری از ویروس اچ پی وی در امان می دارد. عوارض جانبی واکسن گارداسیل بسیار ناچیز است.

همه این سه واکسن اچ پی وی در پیشگیری از سرطان دهانه رحم موثر می باشند، البته اگر قبل از مواجه با ویروس اچ پی وی مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این همه این سه واکسن خانم ها را در پیشگیری از ابتلا به سرطان واژن و ولوو نیز در امان نگه خواهد داشت. واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 نیز در مردان و زنان در پیشگیری از بروز زگیل های تناسلی موثرند.

به لحاظ تئوری واکسینه کردن پسران علیه انواع ویروس اچ پی وی می تواند دختران را نیز از ابتلا به این ویروس در امان بدارد؛ زیرا به این ترتیب احتمال انتقال ویروس اچ پی وی از طریق تماس جنسی کاهش خواهد یافت (تماس جنسی از راههای انتقال ویروس hpv می باشد). برخی انواع ویروس اچ پی وی می توانند منجر به بروز برخی انواع سرطان در دهان و گلو شوند. بنابراین علاوه بر سرطان دهانه رحم، دریافت واکسن اچ پی وی به کاهش سرطان های دیگر نیز کمک خواهد کرد.

چه کسانی و چه زمانی باید واکسن اچ پی وی را دریافت کنند؟

واکسن اچ پی وی به تمام دختران و پسران 11 تا 12 ساله توصیه می شود. البته برخی از سازمان ها استفاده از این واکسن را در سن 9 یا 10 سالگی توصیه می کنند. به هر حال بهتر است دختران و پسران قبل از آغاز فعالیت های جنسی خود واکسن ویروس اچ پی وی را مورد استفاده قرار دهند. دوباره یادآور می شویم استفاده از واکسن اچ پی وی زمانی که فرد به ویروس اچ پی وی آلوده شده باشد دیگر فایده ای نخواهد داشت. همچنین باید توجه داشت دریافت واکسن اچ پی وی در سنین پایین منجر به ایجاد پاسخ مناسب تری در بدن خواهد شد.

چه کسانی نباید واکسن اچ پی وی را دریافت کنند؟

  • در مورد واکسن گارداسیل و بارداری باید گفت استفاده از واکسن اچ پی وی به خانم های باردار یا افرادی که به شدت بیمار هستند توصیه نمی شود.
  • اگر سابقه ابتلا به آلرژی های شدید را دارید مانند آلرژی به لاتکس، قبل استفاده از واکسن اچ پی وی با پزشک خود مشورت کنید.
  • همچنین اگر شما به دوز قبلی واکسن اچ پی وی واکنش های حساسیتی نشان داده اید نباید دوباره از واکسن اچ پی وی استفاده کنید.

آیا استفاده از واکسن اچ پی وی در افرادی که به لحاظ جنسی فعال می باشند انتخاب مناسبی است؟

بله. اگر شما به یکی از سویه های ویروس اچ پی وی دچار شده باشید، در این صورت دریافت واکسن اچ پی وی شما را از ابتلا به سویه های دیگر ویروس اچ پی وی محافظت می کند.  اما هیچ یک از این واکسن ها نمی توانند به عنوان درمان قطعی ویروس اچ پی وی برای افرادی در نظر گرفته شود که به ویروس اچ پی وی آلوده شده اند. واکسن شما را تنها به ایمنی علیه برخی سویه های اچ پی وی (برای مثال اچ پی وی 16) در امان می دارد.

عوارض واکسن اچ پی وی پی چیست؟

به طور کلی عوارض واکسن اچ پی وی (از جمله عوارض جانبی واکسن گارداسیل) بسیار خفیف می باشد. شایع ترین عوارض واکسن اچ پی وی عبارت است از تورم، زخم یا قرمزی در محل تزریق. برخی اوقات بعد از تزریق ممکن است احساس گیجی یا خستگی نیز در شما ایجاد شود. به همین دلیل بعد از دریافت واکسن اچ پی وی می توانید 15 دقیقه استراحت کنید تا احتمال غش کردن در شما کاهش یابد. علاوه بر این ممکن است سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی یا ضعف نیز رخ دهد.

آیا استفاده از واکسن اچ پی وی به هنگام ثبت نام در مدرسه الزامی است؟

در ایران هنوز چنین قانونی وجود ندارد. بنابراین پیگیری دریافت واکسن اچ پی وی به عهده والدین می باشد.

آیا دریافت واکسن اچ پی وی نیاز ما به انجام غربالگری پاپ اسمیر را از بین می برد؟

خیر. دریافت واکسن اچ پی وی نمی تواند جایگزینی برای تست پاپ اسمیر باشد. آغاز غربالگری پاپ اسمیر باید از 21 سالگی در نظر گرفته شود و این صرف نظر از دریافت واکسن اچ پی وی می باشد.

اگر سن ما در محدوده افراد واجد شرایطی که باید واکسن اچ پی وی را دریافت کنند قرار نگیرد برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم چه باید بکنیم؟

باید توجه داشت نحوه سرایت ویروس پاپیلوما تماس جنسی می باشد. بنابراین باید به هنگام داشتن نزدیکی از کاندوم استفاده کنید. عدم استفاده از سیگار نیز می تواند ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. بهتر است تست های غربالگری پاپ اسمیر را از 21 سالگی آغاز و دنبال کنید. در صورت بروز علائمی مانند خونریزی واژن بعد از نزدیکی، بین دوره های پریود و یا بعد از دوران یائسگی، وجود درد در لگن و یا درد هنگام نزدیکی به پزشک مراجعه کنید.

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه