نارسایی آدرنال نوعی فقر هورمونی است که به اختلال در غده آدرنال یا اختلال در هیپوفیز یا هیپوتالاوس مرتبط می باشد. در این مقاله مروری بر تعریف و درمان نارسایی آدرنال خواهیم داشت.

دروانا:

غده آدرنال در بالای کلیه ها واقع شده است و به طور معمول سه دسته از هورمون ها را ترشح می کند: گلوکوکورتیکوئیدها، مینرالوکورتیکوئیدها و آندروژن ها. نارسایی آدرنال زمانی ایجاد می شود که غده آدرنال قادر به ترشح مقدار کافی از این هورمون ها نباشد. درمان نارسایی آدرنال بر اساس علت زمینه ای تنظیم می گردد. با در نظر داشتن درمان مناسب و لحاظ کردن برخی احتیاط ها افراد مبتلا به نارسایی آدرنال می توانند زندگی نرمالی داشته باشند.

نارسایی آدرنال: درمان نارسایی آدرنال

درمان نارسایی آدرنال مبتنی بر جایگزین کردن هورمونی می باشد که مقدار آن اندک است. هدف از درمان نارسایی آدرنال تخفیف علائمی است که در اثر فقر هورمون ایجاد شده است. درمان نارسایی آدرنال معمولا تا پایان عمر ادامه خواهد داشت. برای به حداقل رساندن علائم نارسایی آدرنال و احتمال بروز بحران آدرنال باید در استفاده مناسب از هورمون ها دقت نمود.

نارسایی آدرنال: آموزش بیمار

افراد مبتلا به نارسایی آدرنال باید تا حد امکان در مورد بیماری خود بیاموزند و نسبت به علائم هشدار دهنده ناشی از فقر هورمون آگاه باشند. بهتر است نشانه هایی از علائم هشدار دهنده را به اطرافیان خود از جمله خانواده و دوستان بیاموزند. افراد مبتلا به نارسایی آدرنال باید همواره کارتی با خود همراه داشته باشند که در آن اطلاعاتی مانند نام، دوز داروهای مصرفی و شماره اعضای خانواده خود را بر روی آن نوشته باشند. بحران آدرنال زمانی ایجاد می شود که علائم خطرناک نارسایی آدرنال مشخص می گردد. کاهش فشار خون، از دست رفتن هوشیاری، دهیدراسیون و عدم تعادل در مقدار سدیم و پتاسیم در بدن از علائم بحران آدرنال می باشد. در برخی موارد علائمی مانند تب، تهوع، استفراغ و درد شکمی نیز ممکن است مشخص گردد. بحران آدرنال معمولا بعد از یک عفونت، ضربه و یا یک عامل استرس زا ایجاد می شود. بحران آدرنال شرایطی است که به درمان اورژانسی نیاز دارد. در این شرایط اطرافیان بیمار باید تزریق اورژانسی گلوکوکورتیکوئید را با مشاهده علائم اولیه انجام دهند. در اورژانس چند لیتر محلول نمکی همچنین کورتیزول تزریق می گردد. در صورت لزوم بعد از تکمیل شدن درمان با سالین از مینرالوکورتیکوئیدها نیز استفاده می شود.

دکتر حبیب معظمی گودرزی

دکتر حبیب معظمی گودرزی

فوق تخصص غدد و متابولیسم
دكتر حبيب معظمي گودرزي فوق تخصص غدد و متابولیسم در کرج، دکتر حبیب معظمی گودرزی دارای رتبه برتر بورد تخصصی داخلی در سال 1389 و رتبه برتر بورد فوق تخصصی غدد در سال 1392 می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حبیب معظمی گودرزی
برگرفته از: وبسایت https://www.uptodate.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه