نمونه برداری تیروئید روشی تشخیصی است. در این مقاله مروری بر مراحل و نتایج نمونه برداری تیروئید خواهیم داشت.

دروانا:

غده تیروئید غده ای به شکل پروانه است که به طور طبیعی در بخش پایین گردن قرار دارد. عملکرد تیروئید ایجاد هورمون های تیروئید می باشد که به خون ترشح شده و از آن طریق به سایر بخش های بدن می رسد. هورمون های تیروئید به بدن در مصرف انرژی، تنظیم عملکرد مغز، قلب و سایر ارگان ها کمک می کند. نمونه برداری تیروئید روشی نسبتا ساده و بی خطر است که پزشک متخصص را در تشخیص علل احتمالی برخی مشکلات تیروئیدی یاری می سازد.

بهتر است قبل از انجام نمونه برداری تیروئید مصرف داروهایی مانند ضد انعقادها متوقف شود زیرا این داروها احتمال خونریزی را افزایش می دهد. پزشک متخصص پیش از نمونه برداری تیروئید شما را در نحوه مناسب قطع کردن این داروها یاری خواهد کرد. برای نمونه برداری تیروئید نیازی به ناشتا بودن وجود ندارد. در طول نمونه برداری تیروئید ابتدا ژل سونوگرافی روی گردن قرار داده و پخش می شود تا تصاویری از غده تیروئید ایجاد شود. این ژل پایه آبی داشته و سمی نیست. به منظور انجام نمونه برداری تیروئید ابتدا گردن با ترکیبی ضد عفونی کننده تمیز می شود. بی حسی موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور نمونه برداری تیروئید پزشک متخصص از سوزنی بسیار نازک برای کشیدن سلول هایی از ندول تیروئید استفاده می کند. ضخامت این سوزن در مقایسه با سوزن هایی که برای نمونه برداری خون استفاده می شود بسیار کمتر می باشد. سوزن از طریق پوست وارد ندول تیروئید می شود. نمونه برداری تیروئید تنها چند ثانیه به طول می انجامد. ممکن است از سوزنی دیگر برای برداشتن نمونه بیشتر استفاده شود. سوزن ها معمولا در بخش های مختلف تیروئید وارد می شود و معمولا برای نمونه برداری تیروئید به دو تا شش سوزن برای نمونه برداری نیاز داریم. در این صورت شانس یافتن احتمالاتی مانند سرطان در تیروئید بیشتر می شود.

در نمونه برداری تیروئید معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود بنابراین در حین انجام این روش هشیار خواهید بود. برای تخفیف درد می توانید از استامینوفن و یا کمپرس یخ استفاده کنید.

پس از آن که نمونه برداری تیروئید انجام شد سلول های به دست آمده روی اسلایدی قرار گرفته و سپس وارد محلولی می شود تا خون روی نمونه شستشو داده شود. سپس نمونه توسط متخصص آموزش دیده ای به نام پاتولوژیست زیر میکروسکوپ بررسی می شود.

نتایج حاصل از نمونه برداری تیروئید عبارت است از:

  • خوش خیم: در این شرایط احتمال بدخیم شدن کمتر از 3 درصد می باشد. در این شرایط توصیه می شود 18 ماه یک بار سونوگرافی برای مانیتور تیروئید انجام شود.
  • بدخیمی: شایع ترین نوع سرطان مشاهده شده در نمونه ها سرطان تیروئید پاپیلاری می باشد. در این شرایط 97 تا 99 درصد احتمال وجود ضایعات سرطانی مطرح می باشد و انجام تیروئیدکتومی توصیه می گردد.
  • مشکوک به بدخیمی: در این شرایط احتمال سرطانی بودن 60 تا 75 درصد می باشد و راه احتمالی درمان معمولا انجام جراحی است.
  • ضایعات فولیکولار با اهمیت نامشخص: احتمال سرطانی شدن در مورد این ضایعات 5 تا 15 درصد می باشد. در این موارد انجام نمونه برداری مکرر یا تست های ژنتیکی توصیه می شود.
  • نئوپلاسم فولیکولار: به طور معمول در این شرایط تقریبا نیمی از تیروئید برای تشخیص و درمان برداشته می شود.
  • عدم دریافت نتیجه مشخص: این بدان معنی است که سلول های کافی در نمونه برای تشخیص وجود ندارد. در این شرایط ممکن است به جای بخشی از ندول تیروئید تنها کیست مایع برداشته شده باشد. در برخی موارد نیز مقدار خون موجود در نمونه بسیار زیاد می باشد. در این موارد نمونه برداری تیروئید تکرار می شود. 
دکتر رامین شریفان
دكتر رامين شريفان متخصص داخلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دارای بورد تخصصی ناسیونال و استادیار دانشکده پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر رامین شریفان
برگرفته از: وبسایت https://www.thyroid.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه