سرطان کولون با توده های سلولی کوچک و غیر سرطانی به نام پولیپ های آدنوماتوز آغاز می شود. بیماری التهابی روده اصطلاحی است که برای توصیف اختلالاتی که موجب التهاب مزمن مجاری گوارشی می شوند، به کار می رود. اگر فردی به نوعی از بیماری التهابی روده مبتلاست، به انجام تست های غربالگری سرطان کولون در دفعات بیشتری نیاز دارد.

دروانا:

 بیماری التهابی روده و سرطان کولون

سرطان کولون سرطان روده بزرگ (کولون) است که بخش انتهایی سیستم گوارشی را تشکیل می دهد. در بیشتر موارد، سرطان کولون با توده های سلولی کوچک و غیر سرطانی به نام پولیپ های آدنوماتوز آغاز می شود. در طول زمان، برخی از این توده ها ممکن است سرطانی شده و سرطان کولون را موجب شوند.

بیماری التهابی روده اصطلاحی است که برای توصیف اختلالاتی که موجب التهاب مزمن مجاری گوارشی می شوند، به کار می رود. انواع بیماری التهابی روده شامل:

  • کولیت اولسراتیو: این شرایط موجب التهاب و زخم های طولانی مدت در داخلی ترین لایه مجاری گوارشی در کولون و رکتوم می شود.
  • بیماری کرون: این نوع از بیماری التهابی روده موجب التهاب پوشش بخش های مختلف سیستم گوارشی می شود و در مواردی ممکن است به لایه های داخلی تر اندام درگیر نفوذ کند.

در بیماری التهابی روده، شما تا چه حد به غربالگری سرطان کولون نیاز دارید؟

درک ارتباط بین بیماری التهابی روده (IBD) و سرطان کولون حائز اهمیت است. اگر فردی به نوعی از بیماری التهابی روده مبتلاست، به انجام تست ها در دفعات بیشتری نیاز دارد.

در صورتی که فرد به یکی از بیماری التهابی روده که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود مبتلا باشد، ممکن است ارتباط بین بیماری التهابی روده و سرطان کولون برای او نگران کننده باشد. باید بدانیم که بیماری التهابی روده لزوما به سرطان کولون منتج نخواهد شد.

اگر بیمار به بیماری کرون دچار است که قسمت های پایینی روده بزرگ یا همان کولون درگیر شده است، در هر حال، در این شرایط خطر ابتلا به سرطان کولون بالا می رود. بنابراین این افراد به دفعات بیشتری از غربالگری سرطان کولون برای کمک به تشخیص و درمان سرطان در مراحل اولیه نیاز دارند. علاوه بر این، این نوع از بیماری التهابی روده (بیماری کرون) ممکن است انتخاب های بیمار برای غربالگری سرطان کولون را محدود کند.

چندین تست غربالگری سرطان کولون رایج وجود دارد که شامل تست کولونوسکوپی، کولونوسکوپی مجازی (سی تی کولونوگرافیتست خون مخفی در مدفوع و سیگموئیدوسکوپی منعطف می شود. بهترین تست غربالگری برای بیماران مبتلا به کرون که بخش پایینی کولون در آن ها تحت تاثیر قرار گرفته است، تست کولونوسکوپی است. تست غربالگری کولونوسکوپی از یک لوله باریک، بلند و منعطف متصل به یک دوربین استفاده می کند که دوربین نیز با یک نمایشگر در ارتباط است و بدین ترتیب داخل کولون و رکتوم به تصویر کشیده می شود. اگر نواحی مشکوکی در تصویر دیده شوند، متخصص داخلی ابزار های جراحی را از طریق لوله وارد می کند و نمونه ای از بافت آن نواحی به منظور آنالیز بیشتر بر می دارد.

دستور العمل های عمومی برای غربالگری سرطان کولون، آغاز تست کولونوسکوپی از سن 50 سالگی و تکرار آن هر ده سال یکبار را به افرادی که به بیماری کرون مبتلا نیستند، توصیه می کند. در هر حال، بسته به مدت زمانی که بیمار درگیر بیماری کرون بوده و این که چه مقدار از کولون درگیر بیماری شده است، ممکن است پزشک تکرار سالیانه یا هر دو سال یکبار تست کولونوسکوپی را توصیه کند. بیمار باید در مورد بهترین زمان بندی برای غربالگری سرطان کولون با متخصص داخلی مشورت کند. 

برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه