جراحی فتق کشاله ران جراحی ترمیمی برای رفع فتق ایجاد شده در این ناحیه است. جراحی فتق کشاله ران به دو صورت لاپاراسکوپیک و باز انجام می گیرد که هر یک مزایا و معایبی را دارا هستند.

دروانا:

فتق زمانی اتفاق می افتد که احشاء داخلی بدن به داخل قسمت تضعیف شده ماهیچه یا دیواره بافت اطراف آن کشیده می شود. عضلات معمولا به اندازه کافی قوی و محکم هستند که روده ها و احشاء را در محل مناسب خود نگه دارند اما فتق در صورت وجود نقاط ضعیف در بافت ماهیچه ای ایجاد می شود. فتق کشاله ران یکی از انواع شایع فتق است. این فتق می تواند به صورت تورم یا برآمدگی در کشاله ران و یا به صورت بزرگ شدن کیسه بیضه ها بروز کند. این ورم دردناک نیست و اغلب هنگامی که شما جسمی را بلند می کنید ظاهر شده و حین دراز کشیدن برطرف می گردد.

جراحی فتق کشاله ران

جراحی فتق کشاله ران به صورت جراحی باز یا جراحی لاپاراسکوپیک انجام می گیرد. جراحی فتق کشاله ران معمولا طی 30 تا 45 دقیقه انجام می شود و شما اغلب در همان روز جراحی به منزل بازمی گردید. برخی افراد در صورت وجود سایر مشکلات پزشکی شب اول بعد از جراحی فتق کشاله ران را در بیمارستان می مانند.

جراحی فتق کشاله ران: جراحی باز

جراحی فتق کشاله ران اغلب با تزریق ماده بی حسی به نخاع انجام می گیرد. این بدین معنی است که بیمار در طول جراحی فتق کشاله ران هوشیار است اما دردی را در طول جراحی احساس نمی کند. در برخی موارد، بیهوشی عمومی نیز برای جراحی فتق کشاله ران به کار می رود. در این صورت شما در طول جراحی فتق کشاله ران بیهوش هستید.

زمانی که بی حسی ایجاد می شود، جراح یک برش بر روی فتق ایجاد می کند. طول این برش اغلب 6 تا 8 سانتی متر است. سپس جراح توده بافت روده را به داخل شکم بازمی گرداند. طی جراحی فتق کشاله ران، در برخی موارد یک مش در دیواره شکم در محل ماهیچه تضعیف شده قرار می گیرد تا از بروز مجدد فتق پیشگیری شود. زمانی که جراحی فتق کشاله ران به طور کامل انجام شد، شکاف ایجاد شده با بخیه های جذبی که اغلب چند روز بعد از جراحی فتق کشاله ران جذب می گردند، بسته می شود.

اگر خونرسانی به فتق کشاله ران قطع شده و بخشی از روده آسیب دیده باشد، قسمت درگیر باید برداشته شده و دو انتهای روده سالم مجددا به هم متصل شوند. این حالت از جراحی فتق کشاله ران یک جراحی بزرگ تر است و بیمار باید 4 تا 5 روز در بیمارستان بستری باشد.

جراحی فتق کشاله ران: جراحی لاپاراسکوپیک

برای انجام جراحی فتق کشاله ران لاپاراسکوپیک به بیهوشی عمومی نیاز است بنابراین بیمار در طول جراحی بیهوشی است. در طول جراحی فتق کشاله ران لاپاراسکوپیک، جراح سه برش کوچک را روی شکم ایجاد می کند (به جای یک برش بزرگ). یک لوله نازک دارای نور و دوربین از طریق یکی از این شکاف ها وارد شده بنابراین جراح می تواند داخل شکم را ببیند. سایر ابزار جراحی فتق کشاله ران از طریق سایر شکاف ها وارد شکم شده و فتق را به محل خود بازمی گردانند. این نوع از جراحی فتق کشاله ران به دو صورت انجام می گیرد:

ترانس ابدومینال پرپریتونئال

در این نوع از جراحی فتق کشاله ران لاپاراسکوپیک، ابزار از طریق عضلات دیواره شکم و پوشش پوشاننده اندام ها وارد می شوند. سپس بخشی از پریتونئوم بر روی فتق کشیده شده و یک مش در ناحیه ضعیف شده دیواره شکم به منظور افزایش استحکام آن، قرار می گیرد.

خارج از پریتونئوم

این نوع از جراحی فتق کشاله ران لاپاراسکوپیک شامل ترمیم فتق بدون وارد شدن به حفره پریتونئال است. زمانی که جراحی فتق کشاله ران کامل شد، برش ها به کمک بخیه یا چسب جراحی بسته می شوند.

جراحی فتق کشاله ران: کدام روش بهتر است؟

هر دو روش باز و لاپاراسکوپیک برای انجام جراحی فتق کشاله ران مطمئن و موثر هستند. جراحی فتق کشاله ران لاپاراسکوپیک در افراد زیر دوره ریکاوری کوتاه تری دارد:

  • افرادی که در گذشته درمان شده اند و فتق مجددا ایجاد شده است.
  • افرادی که به طور هم زمان در دو طرف دچار فتق شده اند.

با این حال، احتمال بروز مشکلات جدی مانند آسیب ناگهانی به روده ها در جراحی فتق کشاله ران لاپاراسکوپیک بیشتر از جراحی باز است.

احتمال بازگشت فتق در هر دو روش جراحی فتق کشاله ران یکسان است. به منظور انتخاب روش مناسب، در مورد مزایا و معایب روش لاپاراسکوپیک جراحی فتق کشاله ران و جراحی باز با جراح مشورت نمایید.

دکتر محسن رافتی سخنگو
دكتر محسن رافتي سخنگو متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محسن رافتی سخنگو دارای 20 سال سابقه پزشکی و طبابت و تجارب ارزشمند بسیار در زمینه جراحی های عمومی و درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محسن رافتی سخنگو
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه