جراحی سرطان مری در برخی موارد گزینه ای برای درمان این بیماری می باشد. در این مقاله مروری بر ازوفاژکتومی به عنوان جراحی سرطان مری خواهیم داشت. 

دروانا:

اگر سرطان مری در مراحل اولیه باشد در آن صورت انجام جراحی به عنوان یک گزینه محسوب می شود. در جراحی سرطان مری بخشی از بافت سرطانی همراه با بافت اطراف آن خارج می گردد. در برخی موارد جراحی سرطان مری با روش های درمانی دیگری مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی توام می گردد.

جراحی سرطان مری: ازوفاژکتومی

در این مورد جراحی سرطان مری بخش یا قسمت عمده ای از ساختار مری برداشته می شود. در این روش جراحی سرطان مری بخشی از معده نیز خارج می گردد. سپس بخش بالایی مری به باقی مانده معده متصل می شود. بخشی از شکم به سمت قفسه سینه یا گردن کشیده می شود تا تبدیل به مری جدید شود. این که در این روش جراحی سرطان مری چه مقدار از این ارگان خارج شود بستگی به مرحله تومور و محل آن خواهد داشت. اگر سرطان در بخش پایینی مری یا در محلی باشد که مری به شکم متصل می شود جراح ناچار خواهد بود تا بخش هایی از مری همچنین معده را نیز خارج سازد. سپس معده به باقی مانده مری متصل می گردد. اگر تومور در بخش بالایی یا میانه های مری قرار داشته باشد در آن صورت انجام جراحی سرطان مری سبب می شود قسمت عمده این ارگان خارج گردد. در این شرایط معده به مری در گردن متصل می شود. اگر نتوان معده را به مری رساند در آن صورت جراح از تکه ای از روده به عنوان پل اتصالی استفاده خواهد کرد. به هنگام استفاده از بافت روده باید دقت کرد تا عروق خونی آن آسیب نبیند زیرا در صورت آسیب ممکن است خونرسانی به بافت مختل شده و منجر به مرگ بافتی شود.

جراحی سرطان مری به دو شیوه باز و کم تهاجمی تر انجام می شود. در جراحی باز برش بزرگی در گردن، قفسه سینه یا شکم ایجاد می شود. در جراحی سرطان مری به شیوهtransthoracic  مری با استفاده از برش اصلی که در شکم و قفسه سینه ایجاد می شود خارج می گردد. اگر برش اصلی جراحی سرطان مری روی شکم و گردن ایجاد شود در آن صورتtranshiatal  نام دارد. در برخی شیوه های جراحی سرطان مری نیز برش در گردن، قفسه سینه و شکم ایجاد می شود. اگر سرطان مری در مراحل بسیار اولیه قرار داشته باشد در آن صورت جراحی سرطان مری می تواند از طریق چندین برش کوچک به جای ایجاد یک برش بزرگ انجام شود. به منظور انجام این روش جراحی سرطان مری جراح از دستگاه تلسکوپ مانند بسیار نازکی استفاده خواهد کرد که از طریق برش ها وارد بدن می شود و سایر ابزارهای جراحی نیز از طریق برش های دیگر وارد بدن می شود. مزیت انجام جراحی سرطان مری به شیوه کم تهاجمی دوره نقاهت کوتاه و ریکاوری سریع خواهد بود. صرف نظر از روش به کار رفته جراحی سرطان مری (ازوفاژکتومی) جراحی ساده ای است.

از عوارض جراحی سرطان مری می توان به مواردی مانند واکنش به داروی بیهوشی، خونریزی زیاد، ایجاد لخته های خونی در پا و عفونت اشاره کرد. ابتلا به پنومونی از دیگر عوارض جراحی سرطان مری می باشد که مدت زمان بستری شدن در بیمارستان را افزایش می دهد. در برخی موارد بعد از انجام جراحی سرطان مری صدای فرد تغییراتی می یابد. باریک شدن مری که در اثر انجام جراحی سرطان مری انجام شده عوارضی مانند دشواری در بلع را در برخی بیماران به همراه دارد. بعد از انجام جراحی سرطان مری احتمال ورود محتویات معده و صفرا به مری افزایش می یابد زیرا ماهیچه ای که کنترل چنین شرایطی را به عهده داشته ممکن است در اثر انجام جراحی سرطان مری از بین رود.

جراحی سرطان مری: برداشتن غدد لنفاوی

اگر  سرطان مری هنوز انتشار نیافته باشد برداشتن غدد لنفاوی اطراف مری نیز می تواند به درمان کمک کند. بنابراین همزمان با برداشتن مری، غدد لنفاوی اطراف نیز خارج می گردد. سپس غدد لنفاوی در آزمایشگاه بررسی می شود. اگر سرطان مری به غدد لنفاوی رسیده باشد در آن صورت پیش آگهی بیماری چندان مطلوب نخواهد بود و گزینه هایی مانند شیمی درمانی یا رادیوتراپی مطرح می شود.

دکتر وحید آقاسی زاده متخصص جراحی عمومی عنوان می دارند از عوامل مساعد کننده سرطان مری که احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد، رفلاکس یا همان ترش کردن است که در صورت عدم درمان و رفلاکس طولانی مدت، باعث التهاب مری شده و این زمینه ساز مری بارت بوده که مری بارت پیش سرطانی می باشد.

دکتر وحید آقاسی زاده
دكتر وحيد آقاسي زاده متخصص جراحی عمومی، دکتر وحید آقاسی زاده دارای 25 سابقه پزشکی و تجارب ارزشمند در زمینه جراحی های عمومی و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر وحید آقاسی زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه