بر اساس یافته های جدید خانم هایی که تصور می کنند به دلیل افزایش سن لازم نیست در مورد انجام ماموگرافی نگران باشند بهتر است بدانند که سن در انجام غربالگری سرطان پستان تاثیر چندانی ندارد.

دکتر سیندی لی از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو عنوان کرد بر اساس این آنالیزها نزدیک به 7 میلیون ماموگرام در بازه بیش از 7 سال مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد مزایای انجام این تست با افزایش سن حتی تا 90 سالگی افزایش می یابد.

این سوال که تا چه هنگام باید به انجام ماموگرافی ادامه داد بسیار مورد بحث قرار دارد. در سال 2009 سازمان خدمات پیشگیری آمریکا (U.S. Preventive Services Task Force) دستورالعمل جدیدی را مطرح کرد که بر اساس آن نشان داده شد شواهد کافی در دسترس نیست که تعادل بین مزایا و ضررهای ماموگرافی را در خانم های 75 سال به بالا ارزیابی کند.

لی و همکارانش سن بیماران، نتایج ماموگرافی ها، نرخ فراخوان برای تست های بیشتر، ارجاع بیوپسی و نتایج بیوپسی را مورد بررسی قرار دادند. محققین هم چنین درصد تشخیص سرطان را بر اساس انجام بیوپسی مورد بررسی قرار دادند. لی توضیح داد به طور ایده آل غربالگری باید منجر به افزایش نرخ تشخیص سرطان و کاهش نرخ فراخوان (recall rate) گردد.

در این آنالیزها داده های حاصل از 39 ایالت در سال های 2008 تا 2014 مورد بررسی قرار گرفت در هر 1000 بیماری که غربالگری را انجام داده بودند نزدیک به چهار مورد سرطان پستان تشخیص داده شد. نرخ فراخوان 10 درصد بود.

لی عنوان کرد یافته های ما نشان می دهد افزایش سن با افزایش نرخ سرطان همراه است در نتیجه این نکته به نظر می رسد ریسک بروز سرطان با افزایش سن بالا می رود.

محققین این گونه جمع بندی کردند که مشخص نیست انجام ماموگرافی برای غربالگری را در چه سنی می توان متوقف کرد.

یافته ها نشان می دهد تصمیم گیری برای انجام غربالگری بستگی به انتخاب شخصی خانم و وضعیت سلامت او دارد. لی توضیح داد برای مثال خانم های مسن با امید به زندگی 10 ساله می توانند هم چنان به غربالگری ادامه دهند.

این یافته ها در نشست سالانه انجمن رادیولوژیست های آمریکای شمالی در شیکاگو ارائه شده است. تحقیقات ارائه شده در این نشست ها تا قبل از منتشر شدن در ژورنالی کارشناسی شده در حد مقدماتی در نظر گرفته می شود.

رابرت اسمیت از انجمن سرطان آمریکا عنوان کرد یافته ها نشان می دهد انجام ماموگرافی در سنین بعد از 70 سالگی هم چنان می تواند ارزشمند باشد.

او ادامه داد شیوع سرطان پستان و مرگ و میر ناشی از آن با افزایش سن خانم افزایش می یابد و تقریبا 30 درصد مرگ های ناشی از سرطان پستان سالانه در خانم هایی اتفاق می افتد که تشخیص بیماری در آن ها بعد از سن 70 سالگی داده شده است. اسمیت توضیح داد همان طور که لی و همکارانش در این بررسی نشان دادند، خیلی از این مرگ ها قابل پیشگیری هستند، در نتیجه غربالگری ماموگرافی می تواند با افزایش سن ادامه پیدا کند. در حالی که شیوع آن بالاست اما این بیماری رشد آهسته ای دارد و چگالی پایین تری دارد در نتیجه این فرصت وجود خواهد داشت که بیماری به موقع تشخیص داده شود.

او متذکر شد این تحقیق به طور کلی نشان می دهد هیچ سن خاصی را نمی توان برای توقف انجام ماموگرافی در نظر گرفت و این سازگار با آن چیزی است که در دستورالعمل انجمن سرطان آمریکا عنوان شده است و حاکی از آن است که تصمیم برای قطع غربالگری به ویژگی های بیمار از جمله شرایط او و وضعیت کلی سلامتش و هم چنین تخمینی از برآورد طول عمر او بستگی دارد.

اما اسمیت نکته ای را افزود.

او گفت در حالی که خیلی از خانم های مسن قبل از موعد انجام غربالگری را متوقف می کنند، خیلی از خانم هایی که به شرایط مزمن دچارند سال های باقی مانده عمر خود را به انجام غربالگری برای سرطان پستان ادامه می دهد. چنین خانم هایی ازا نجام غریالگری سودی نمی برند. تشخیص و درمان سرطان پستان در خانم هایی که طول عمر محدودی دارند و امید به زندگی شان کم است سبب می شود کیفیت سال های باقی مانده زندگی شان کاهش یابد. او افزود غربالگری سرطان پستان باید مادامی ادامه پیدا کند که افراد از تشخیص به موقع بیماری نفع برند و زمانی که منفعتی برای طولانی تر شدن عمر وجود نداشته باشد انجام این غربالگری باید متوقف شود.

تاریخ انتشار: 1395/09/28
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه