خانم های مبتلا به هلیکو باکتر پیلوری یا(H.pylori)، ممکن است کمتر در معرض ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا (ام. اس) قرار بگیرند. یک مطالعه جدید این موضوع را نشان می دهد.

در این آزمون، محققین دریافتند که در بین خانم های مبتلا به ام اس(بیماری که اغلب سیستم اعصاب مرکزی را مختل می کند)، 14% آنها درگذشته تجربه ابتلا به عفونت هلیکو باکتر را داشتند در حالی که 22% خانم های سالم در این آزمون شواهدی از این عفونت را دارا بودند.

هلیکوباکتر در مسیر گوارشی و در روده و معده مستقر می شود، در نهایت منجر به ایجاد زخم و یا سرطان معده می شود. تخمین زده می شود که نیمی از جمعیت جهان ناقل این باکتری هستند اما بر اساس اطلاعات موجود، شیوع آن در کشورهای توسعه یافته، کمتر از کشورهای در حال توسعه است.

آن گونه که دکتر Allan Kermode عضو ارشد تحقیقات و پروفسور نورولوژی در دانشگاه غرب استرالیا در پِرت، عنوان می کند، اکتساب این باکتری اغلب در دوران کودکی اتفاق می افتد و مستقیما با بهداشت مرتبط است.

دلیل ارتباط بین هلیکو باکتر پیلوری و ام اس شناخته شده نیست و محققین تنها دریافتند که ارتباطی وجود دارد اما علت و اثر آن مشخص نیست.

دکتر Kermode در این آزمون از این نظریه حمایت می کند که برخی عفونت های اولیه در زندگی ممکن است ریسک بیماری ام اس را در آینده مهار کند و این بدان معناست که با پیشرفت بهداشت محیطی در کشورهای توسعه یافته این مورد روند نزولی را طی می کند.

دکتر Bruce Bebo رئیس اجرایی تحقیقات در انجمن ملی مالتیپل اسکلروزیس در شهر نیویورک نیز با این فرضیه موافق است و آن را محتمل می داند. او می افزاید" فرض بر این است که سیستم ایمنی مدرن ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های خود ایمنی باشد".

بر اساس مقاله منتشر شده در تاریخ 19 ژانویه که در ژورنال نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب و روان پزشکی منتشر شده است، مالتیپل اسکلروزیس وقتی ایجاد می شود که سیستم ایمنی اشتباها به غلاف محافظتی اطراف فیبرهای عصبی در مغز و نخاع حمله کند.

هیچ کس نمی داند که این پاسخ غیر نرمال سیستم ایمنی چگونه به وجود می آید. اما فرضیاتی که دکتر Bebo توضیح می دهد، دلالت بر این مطلب دارد که برخورد اولیه با باکتری ها و میکروب ها به سیستم ایمنی کمک می کند تا علیه بیماری ها فعال شود و از حمله به بافت های سالم دوری کند.

بنابراین افرادی که در معرض پاتوژن ها معمول مانند هلیکو باکتر قرار نداشته اند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری خود ایمنی مانند ام اس باشند. >

او ادامه می دهد: این یافته ها نشان می دهد که هلیکو باکتر می تواند اثرات محافظتی داشته باشد، اما قبل از این که بتوانیم به چنین جمع بندی برسیم به مطالعات بیشتری نیاز است.

این یافته ها حاصل نمونه خونی 550 فرد مبتلا به ام اس و 299 فرد سالم بوده است، محدوده سنی این افراد مشابه بوده است. همگی سفید پوست بوده و ساکن غرب استرالیا بودند.

تیم KERMODE دریافت که خانم های مبتلا به بیماری ام اس در مقایسه با خانم های سالم، تعداد آنتی بادی کمتری علیه هلیکو باکتر دارند – که این موید عفونت در گذشته است.

چیزی که در بین خانم ها مبتلا به ام اس وجود دارد این است که افرادی که در گذشته تجربه ابتلا به هلیکو باکتر را داشته اند، علائم ام اس در آن ها شدت کمتری دارد.

اما در بین مردان چنین الگویی به دست نیامد.

بر اساس گفته های KERMODE تفاوت های مشاهده شده بین زنان و مردان در این آزمون یکی از جالب ترین بخش های آن است.

او می افزاید: در 100 سال گذشته، شیوع بیماری ام اس افزایش چشم گیری داشته است، همچنین شیوع آن در زنان بیشتر بوده است. حقیقت آن است که در طول همین دوران شیوع عفونت هلیکو باکتر در کشورهای غربی قابل توجه بوده است.

تیم KERMODE ادامه می دهد: برای درک اهمیت این مطلب به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکتر Bebo اضافه می کند در این آزمون جانب احتیاط را باید رعایت کرد زیرا تعداد مردان شرکت کننده در این آزمون نسبتا کم بوده است و این می تواند سبب انحراف نتایج شود.

در تصویری بزرگتر دکتر Bebo عنوان می کند این آزمون قدمی به سوی بررسی فاکتورهای محیطی است که ریسک ابتلا به ام اس را تحت تاثیر قرار داده است. محققین به دنبال بررسی طیفی از امکانات ممکن در این زمینه هستند.

به عنوان مثال، دکتر Bebo به ویتامین دی و اهمیت آن برعملکرد سیستم ایمنی اشاره می کند. تعدادی از بررسی ها نشان داده است که افزایش میزان ویتامین دی در خون با کاهش ریسک ابتلا به ام اس مرتبط است، همچنین از روند پیشرفت بیماری نیز می کاهد.

دکتر Bebo عنوان می کند درک تصویر کلی از عوامل محیطی موثر، بسیار ضروری است.

و اما اگر مشخص شود هلیکو باکتر بر ریسک بروز ام اس و یا شدت آن اثر می گذارد، چه خواهد شد؟ در همین راستا تیم KERMODEعنوان می کند در آن صورت این احتمال وجود دارد که از این باکتری بتوان برای درمان بیماری ام اس کمک گرفت.

دکتر Bebo نیز ادامه می دهد " ما می توانیم استراتژی های مبتنی بر باکتری(یا مبتنی بر برخی از اجزای باکتری) را برای درمان ام اس پیش بینی کنیم.

او همچنین ادامه می دهد که برای رسیدن به چنین درمان هایی راه درازی در پیش داریم.

تاریخ انتشار:1393/01/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه