خانم های بارداری که به فشار خون بالا مبتلا هستند، به درمان های فوری نیاز دارند که به نظر می رسد برای جنین آنها خطری در پی ندارد، از طرفی احتمال آن که مادر به فشار خون بالا مبتلا شود را کاهش می دهد.

این نتیجه گیری مربوط به تحقیقات بالینی است که در 29 ژانویه در ژورنال New England Journal of Medicine منتشر و مطرح شد.

متخصصین بر سر چگونگی تفسیر این نتایج با هم توافق ندارند.

یکی از محققین این آزمون انتخاب واضحی دارد، رهبر این تحقیقات دکتر Laura Magee از پژوهشکده خانواده و کودک از دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکور کانادا عنوان می کند، کنترل فشار خون به داشتن زنانی سالم تر کمک می کند. او ادامه می دهد اگر کنترل فشار خون برای جنین مزیتی نداشته باشد، چطور می تواند ریسک فشار خون بالا را در مادر توجیه کرد؟

اما دستورالعمل های بین المللی اخیر در مورد کنترل فشار خون در دوره بارداری بسیار متفاوت است و توصیه کالج زنان و زایمان آمریکا (ACOG) متناسب با رویکر دکتر جیز مارتین رئیس سابق ACOG است.

از نظر ایشان، یافته های جدید از این موضوع حمایت می کند که کنترل منسجم فشار خون به نظر نمی رسد منجر به تفاوت های زیادی شود، او ادامه می دهد ما ناچار نیستیم چیزی را که در حال حاضر انجام می دهیم را تغییر دهیم. ایشان اخیرا از دانشگاه پزشکی می سی سی پی بازنشست شده اند.

بر اساس فعالیت های تیم تحقیقاتی دکتر مگی، فشار خون بالا یا هایپرتنشن یکی از شرایط متداولی است که حدود 10% زنان باردار را تحت تاثیر قرار داده است. برخی از زنان با سابقه هایپرتنشن باردار می شوند در حالی که برخی دیگر دچار افزایش فشار خونی می شوند که در اثر بارداری القا می شود و علائم آن بعد از هفته بیستم بارداری مشخص می شود.

دکتر مگی ادامه می دهد، مسئله این است که آیا پزشکان باید فشار خون این افراد را نرمال کنند دقیقا مانند بیمارانی که باردار نیستند یا خیر؟

بر اساس دیدگاه دکتر مارتین این نگرانی وجود دارد که کاهش فشار خون مادر ممکن است جریان خون جفت را کاهش داده و بر رشد جنین اثر منفی بگذارد، برخی از مطالعات نیز وجود چنین ریسک های مشابهی را نشان داده اند.

اما دکتر مگی عنوان می کند، در این مقاله نشان داده شده است که شدت کنترل فشار خون بر ریسک از دست دادن جنین و یا به دنیا آوردن نوزاد ضعیف که نیاز به مراقبت های آی سی یو دارد، اثر نمی گذارد.

این یافته ها نتیجه بررسی بر روی 1000 خانم باردار است که از 16 کشور متفاوت جذب این آزمون شده اند و مبتلا به فشار خون بالا بوده اند. نیمی از این خانم ها کنترل منظم و دقیقی بر فشار خون خود داشتند و نیمی دیگر کنترل چندان دقیقی نداشتند.

فشار خون بالا به فشار بالای 140/90 mm Hg گفته می شود. برای گروهی که کنترل بسیار دقیق روی فشار خون داشتند، هدف این بود که عدد دوم (فشار دیاستولیک) به 85 یا کمتر برسد. برای گروه دیگر که کنترل چندان دقیق نبود، طبق مطالعه هدف 100 یا کمتر بود.

روند درمان شامل چک کردن منظم فشار خون بود، اغلب خانم ها نیز داروهایی مصرف می کردند که در صورت نیاز دوز آن تنظیم می شد. معمولا داروهایی مانند لابتالول labetalol مورد مصرف قرار می گرفت، این دارو از جمله داروهای رایجی است که در دوره بارداری برای کنترل فشار خون مصرف می شود.

این تیم تحقیقاتی در پایان دریافت این دو گروه دچار تغییرات چندانی نشدند جز آنکه 41% خانم هایی که کنترل کمتری بر فشار خون داشتند در نهایت به فشار خون بالا مبتلا شدند (110/160 میلی متر جیوه یا بالاتر) در حالی که فقط 27.5% خانم های که کنترل منظم و دقیق تری داشتند به فشار خون بالا دچار شدند.

دکتر مارتین عنوان می کند که فشار خون به شدت بالا با استفاده از داروهای تزریقی به سرعت پایین می آید و نگرانی اصلی در این شرایط این است که این مسئله در برخی از زنان می تواند منجر به بروز سکته (حمله) شود.

اما در این آزمون در خانم هایی با فشار بالا چنین اتفاقی نیفتاد. اما یکی از خانم ها به دنبال رژیم سرسخت درمانی که داشت دچار سکته شد.

دکتر مارتین متذکر می شود که رویکردی که کمتر تهاجمی (با کنترل فشار خون در منزل و در مطب پرشک) باشد می تواند برای خانم ها ساده تر و آسان تر باشد.

اما دکتر مگی بر این باور است که اگر درمان ملایم (که کمتر تهاجمی باشد) مزیت مشخصی برای جنین نداشته باشد، ریسک ابتلا به بیماری فشار خون بالا در مادر قابل قبول نخواهد بود.

او ادامه می دهد تا قبل از انجام این آزمون بنده بر این باور بودم که کنترل فشار خون در دوره بارداری باید با شدت و انسجام کمتری باشد اما بعد از انجام این آزمون رویه ام را در این مورد تغییر می دهم.

دکتر مگی عنوان می کند که تا به حال آزمون هایی که در این مورد انجام شده کوچک، محدود و با کیفیت پایینی بوده است، ضمن آن که عدم توافق دستورالعمل ها به این دلیل بوده که شواهد محکمی در دست نبوده است.

در حال حاضر هم دکتر مگی و هم دکتر مارتین، خانم های باردار مبتلا به فشارخون بالا را تشویق می کنند تا با پزشک خود در ارتباط باشند و برنامه درمانی خود را مستمرا دنبال کنند. اما پیشنهاد دکتر مگی در این زنان این است که فشار خون خود را با برنامه منسجم وشدید درمانی کنترل کنند.

دکتر مگی ادامه می دهد که در این مورد شواهد بیشتری در دست بررسی است و آزمون بالینی دیگری نیز با عنوان پروژه بارداری و هایپرتنشن در بیمارستان های ایالات متحده آمریکا به زودی انجام خواهد شد.

تاریخ انتشار:1393/01/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه