بر اساس گفته های تونی آنتونیو، محقق و دانشمند موسسه Li Ka Shing Knowledge در بیمارستان St. Michael's در تورنتو، مصرف اسپیرونولاکتون همراه با آنتی بیوتیک

trimethoprim-sulfamethoxazole (با نام های تجاری Septra, Bactrim) می تواند سبب افزایش پتاسیم در خون شود و میزان آن را به حد خطرناکی برساند.

آنتونیو می گوید: یکی از پیامدهای افزایش پتاسیم در خون ایجاد ریتم های نامنظم قلبی است که می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب مرگ ناگهانی شود.

برای تست کردن خطرات بالقوه این ترکیب دارویی، محققین اطلاعات حاصل از داروهای نسخه ای و داده های مربوط به سلامت را در مورد 206000 بیمار 66 سال به بالا مورد بررسی و پیگیری قرار دادند، این افراد از داروی اسپیرونولاکتون استفاده می کردند.

در طول 17 سال، تقریبا 12000 مرگ ناگهانی اتفاق افتاد که 349 مورد از آن ها در طول 14 روز بعد از مصرف trimethoprim-sulfamethoxazole یا سایر انتی بیوتیک ها به وجود آمده بود. بیشتر بیمارانی که جان خود را از دست دادند بالای 85 سال بودند.

آنتی بیوتیک Trimethoprim-sulfamethoxazole دارویی است که اغلب برای عفونت های ادراری نسخه می شود، محققین عنوان کردند که این دارو سالانه در ایالات متحده آمریکا بیش از 20 میلیون بار برای طیفی از عفونت ها نسخه می شود.

بر اساس سازمان ملی سلامت در ایالات متحده آمریکا، هم اسپیرونولاکتون و هم

داروی Trimethoprim-sulfamethoxazole منجر به افزایش میزان پتاسیم در خون می شود.

دکتر Mathew Maurer متخصص بیماری های قلبی در سالمندان و مدیر مرکز HCM در دانشگاه

New York-Presbyterian/Columbia عنوان می کند، بیماران قلبی که از داروی اسپیرونولاکتون استفاده می کنند باید میزان پتاسیم خون آنها تحت کنترل باشد و از افزایش آن جلوگیری شود زیرا سبب ایجاد ریتم نامنظم قلبی می شود.

او ادامه می دهد اسپیرونولاکتون دارویی قدیمی است که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد و اثرات آن بر افراد مسن که دچار نارسایی قلبی هستند به خوبی شناخته شده است، به خوبی مشخص است که اسپیرونولاکتون داروی مهمی در نارسایی قلبی است و در درمان مشکلات قلبی نقش مهمی دارد اما به خوبی باید تحت کنترل باشد.

تحقیقات قبلی نشان داد که ترکیب این دارو با Trimethoprim-sulfamethoxazole ریسک بستری شدن افراد را تا 12 برابر افزایش می دهد زیرا میزان پتاسیم در خون در این حالت بسیار افزایش پیدا میکند.

او ادامه می دهد ما میخواهیم ببینیم که آیا این اتفاق می تواند منجر به افزایش ریسک مرگ ناگهانی در این بیماران شود.

محققین دریافتند که ترکیب این داروها ریسک بروز مرگ ناگهانی را 2.5 برابر زمانی که اسپیرونولاکتون با آموکسی سیلین استفاده می شود، افزایش می دهد.

آنتونیو می گوید: محققین شواهدی را مبنی بر تداخل دارویی بین اسپیرونولاکتون و آنتی بیوتیک سیپروفلوکساسین دریافتند (نام تجاری Cetraxal, Cipro)، آن ها دریافتند مصرف این داروها به طور همزمان ریسک مرگ ناگهانی را افزایش می دهد.

اگر چه در این تحقیق ارتباط بین استفاده از اسپیرونولاکتون و trimethoprim-sulfamethoxazole و مرگ ناگهانی در افراد سالمند مورد بررسی قرار گرفت اما ارتباط علت و معلولی بین این موارد اثبات نشد.

پاسخ ساده است، آنتونیو می گوید اگر بیمار با مشکلات قلبی داروی اسپیرونولاکتون مصرف کند باید در صورت لزوم آنتی بیوتیک متفاوتی مصرف کند. هم چنین پزشکان می توانند طول دوره درمان با آنتی بیوتیک را محدود کنند.

او ادامه می دهد برای این بیماران در صورت امکان باید از این گونه تداخلات دارویی اجتناب کرد. ما می خواهیم تا پزشکان و داروسازان از چنین تداخلاتی آگاه باشند.

دکتر Maurer نیز موافق است که باید از این گونه ترکیبات خاص دارویی اجتناب کنند مخصوصا در نظر داشته باشند که افراد سالمند در این زمینه بسیار آسیب پذیرند.

او گفت اگر چنین تداخلاتی وجود داشته باشد، شدت مشکلات قلبی در جامعه مسن تشدید می شود و افزایش می یابد.

این یافته ها در دوم فوریه در ژورنال CMAJ به چاپ رسید (ژورنال جامعه ی پزشکی کانادا).

تاریخ انتشار: 1393/11/13
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه