بر اساس یافته های جدید اگر خانم های بیشتری به روش های پیشگیری دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن به درستی استفاده کنند، سالانه جلوی 15 میلیون بارداری ناخواسته در خیلی از کشورهای کم درآمد و کشورهایی با درآمد متوسط گرفته می شود. محققین متذکر شدند برای خانم هایی که در چنین کشورهایی زندگی می کنند بارداری ها می تواند پیامدهای جدی اعم از مرگ، بیماری، ناتوانی و امکان آموزشی و شغلی کمتری در پی داشته باشد. بنابراین خیلی از بارداری های نا خواسته، پایان می یابد.

محققین روش های مورد استفاده برای پیشگیری را در خانم های 15 تا 49 ساله مورد بررسی قرار دادند این بررسی در 35 کشور دنیا انجام شد و تاریخ آن در سال های 2005 تا 2012 بود. روش های کنترل بارداری به صورت جدید و قدیمی تعریف می شود. روش های جدید شامل کاندوم ها، وسایل درون رحمی (intrauterine)، کنتراسپتیوهای تزریقی و خوراکی، ایمپلنت ها، عقیم سازی و breast feeding می باشد. روش های قدیمی نیز شامل withdrawal و به تعویق انداختن زمان نزدیکی هنگامی که خانم بارور نیست.

ریسک ایجاد بارداری های نا خواسته به روشهای سنتی در کسانی که از روش های قدیمی استفاده می کنند 2.7 برابر کسانی است که از روش های جدید استفاده می کنند و 14.5 برابر کسانی است که از روش های کنترل بارداری استفاده نمی کنند.

افزایش ریسک بارداری با استفاده از روش های سنتی در 35 کشور دنیا، سالانه منجر به 16.7 میلیون بارداری ناخواسته می شود اما محققین گفته اند با پیشگیری صحیح و با استفاده از روش های مدرن می توان از بروز 15 میلیون بارداری جلوگیری کرد.

آن ها دریافتند که 13.5 میلیون خانم از روش های مدرن استفاده نمی کنند و 1.5 میلیون نفر نیز از روش های جدید به درستی استفاده نمی کنند. بر اساس تحقیقی که در 4 فوریه در ژورنال Human Reproduction منتشر شد،خانم هایی که سطح معلومات و دانش کمتری داشتند کمتر از روش های جدید استفاده می کردند.

15000 خانم در این آزمون حضور داشتند که نمی خواستند باردار شوند اما از هیچ گونه قرصی هم استفاده نمی کردند، و دلیل اصلی آنها نیز این بود که از عوارض جانبی آن می ترسیدند (37 درصد).

سایر دلایلی که وجود داشت شامل موقعیت کنترل بارداری (22 درصد)، تخمین اشتباه از ریسک های بارداری ( تقریبا 18%)، هزینه و عدم دانش کافی درباره روش های جدیدی که برای بارداری وجود دارد ( هر دو 2.4%).

دکتر Howard Sobel یکی از نویسندگان و هماهنگ کنندگان در سازمان بهداشت جهانی در Western Pacific Regional در اخبار ژورنال اعلام کرد که این تحقیق پیامدهای زیادی در پی داشت. برای مثال یکی از نگرانی هایی که وجود دارد دلایلی است که منجر می شود افراد از کنتراسپتیوها استفاده نکنند.

او افزود پرسنل دست اندرکار در بحث سلامت و بهداشت نقش مهمی در آموزش و اطمینان بخشی به افراد جامعه دارند اما برای این کار به مهارت و آموزش خاصی نیاز است.

دکتر Sobel پیشنهاد کرد که ما می توانیم جلوی اکثر بارداری ها را بگیریم اگر بتوانیم بر این تصورات غلط که در مورد روش های جدید وجود دارد مانند ایمپلنت و دستگاه های درون رحمی، غالب شویم. ایشان این گونه جمع بندی می کنند که برای حل این مشکل، استراتژی های ملی مورد نیاز است تا بتوانیم ترس از اثرات جانبی، مقاومت ها و تخمین های نادرست از ریسک بارداری را از بین ببریم. هم چنین لازم است این ابزارها با کیفیت خوب در دسترس باشند و از طرفی نیز مقرون به صرف نیز باشند.

تاریخ انتشار: 1393/11/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه