گرگرفتگی و تعریق های شبانه مربوط به دوران یائسگی از جمله مشکلات کوتاه مدت نیستند. بر اساس تحقیقات جدید، بیش از نیمی از خانم ها بیش از 7 سال و یا بیشتر با چنین علائم  ناخوشایندی رو به رو هستند، علائمی که بر کیفیت زندگی آنها اثر می گذارد.

رهبر تحقیقات Nancy Avis پروفسور علوم اجتماعی و سیاست های بهداشتی در دانشگاه پزشکی Winston-Salem, N.C عنوان کرد خانم ها نباید از طولانی شدن دوران گرگرفتگی خود غافلگیر شوند.

در این تحقیق نشان داده شد، چهار خانم از هر 5 خانم علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را در سال های قبل از توقف پریود تجربه می کنند، برخی از این علائم ناخوشایند تا 12 سال نیز باقی می ماند. به طور متوسط خانم ها حداقل چنین علائم ناخوشایندی را تا 4 سال و نیم بعد از یائسگی تجربه می کنند.

این یافته ها در 16 فوریه در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شد و بر اساس گفته های دکتر نانسی اویس این نیاز احساس می شود که باید برای تخفیف این علائم به دنبال راهی موثر و بی خطر بود. علائم یائسگی بر کیفیت زندگی زنان تاثیر می گذارد، خواب آنان را مختل می کند در نتیجه بر سلامت فیزیکی آنها اثر می گذارد.

بر اساس آنچه که انجمن یائسگی آمریکا شمالی اعلام کرده است، یائسگی-  به دوره ای اطلاق می شود که پریود خانم ها به مدت 12 ماه متوالی متوقف می شود- اغلب بین 45 تا 55 سالگی اتفاق می افتد. علائمی که خانم ها در این دوران تجربه می کنند به کاهش میزان استروژن و سایر هورمون ها باز می گردد. از جمله رایج ترین این علائم گرگرفتگی است- احساس آنی گرما که با تعریق همراه است.

بر اساس گفته های دکتر اویس، یکی از انتخاب های درمانی موجود استفاده از هورمون هاست، اما خیلی از خانم ها از آن اجتناب می کنند زیرا هورمون ها ریسک سرطان سینه را افزایش می دهد. " خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا هستند نمی توانند از هورمون ها استفاده کنند".

هفته گذشته طی تحقیقی که در مجله لانست گزارش شد، مصرف هورمون ها برای دوره کمتر از 5 سال با افزایش ریسک سرطان تخمدان همراه است (40%).

اما با این وجود دکتر اویس و همکارن بر این باورند که جایگزینی وجود دارد.

دکتر JoAnn Manson مسئول بخش پیشگیری در بریگهام و بیمارستان زنان در بوستون عنوان کرد اگر علائم یائسگی به گونه ای باشد که بر کیفیت زندگی تاثیر داشته باشد، با پزشک خود صحبت کنید.

او ادامه داد برخی از خانم ها برای تخفیف گرگرفتگی خود به چند نوع درمان نیاز دارند. در خانم هایی که علائم یائسگی قبل از این که وارد یائسگی بشوند، آغاز می شود، دوز پایینی از کنتراسپتیو ها می تواند گرگرفتگی و تعریق شبانه را کاهش دهد. مادامی که آن ها وارد یائسگی می شوند، اگر بخواهند از هورمون درمانی برای دوره طولانی اجتناب کنند، ممکن است درمان های غیر هورمونی نیز وجود داشته باشد.

دکتر اویس چند پیشنهاد را مطرح کرد. قدم نخست این است که راهکارهای ساده شاید بتواند موثر باشد، مانند استفاده از ملحفه، اجتناب از مصرف کافئین، الکل ، سیگار و غذاهای تند، نوشیدن آب خنک، حفظ دمای اتاق در شرایط  خنک. علاوه بر آن دوز پایینی از ضد افسردگی ها مانند

Effexor) venlafaxine) یا paroxetine می تواند بر تخفیف گرگرفتگی تاثیر داشته باشد.

 

وی افزود، خانم هایی که نمی خواهند از داروها استفاده کنند (به دلایلی اعم از وجود علائم جانبی ناشی از مصرف داروها) می توانند از راه های جایگزین مانند طب سوزنی، یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن استفاده کنند. این تکنیک ها در مورد برخی از خانم ها خوب جواب می دهد.

دکتر اویس ادامه داد گیاه دارویی Black cohosh ازجمله داروهای گیاهی است که برای تخفیف علائم یائسگی کاربرد دارد اما شواهد خوبی مبنی بر آن در دست نیست.

به منظور بررسی و تحقیق، دکتر اویس و همکاران، اطلاعات حاصل از 1449 خانم را که در تحقیق مربوط به بررسی بهداشت و سلامت زنان در کل کشور در فوریه 1996 تا 2013 شرکت کرده بودند را مورد توجه قرار دادند.

در همه این بررسی ها گزارش شده بود فراوانی گر گرفتگی و تعریق شبانه به مدت حداقل شش روز در طول دو هفته  است.

محققان دریافتند به طور متوسط این علائم 7.4 سال به طول می انجامد اما عموما این علائم زودتر آغاز می شود.

بر اساس گفته محققین خانم هایی که گرگرفتگی و سایر علائم مربوط به یائسگی را قبل از ورود به دوره یائسگی تجربه می کنند به طور متوسط 11.8 سال با این علائم مواجه هستند و خانم هایی که دچار یائسگی زودرس می شوند به طور متوسط 9.4 سال از این علائم رنج می برند.

بر اساس یافته های محققین افرادی که گرگرفتگی و تعریق شبانه را بعد از دوران یائسگی تجربه می کنند شانس بهتری دارند و به طور متوسط  3 سال با این علائم همراه هستند.

بر اساس یافته های محققین، به نظر می رسد نژاد و قومیت با دوره این علائم ارتباط دارد. بر اساس گزارشات، خانم های سیاه پوست بیشترین دوره را پشت سر می گذارند (10 سال)، در حالی که خانم های ژاپنی و چینی به ترتیب به مدت  4.8 سال و 5.4 سال با علائم یائسگی مواجه هستند.  

خانم های سفید پوست به طور متوسط 6.5 سال با علائم یائسگی روبه رو هستند، در این میان خانم های اسپانیایی به مدت 8.9 سال با علائم یائسگی مواجه هستند.

تاریخ انتشار: 1393/12/04
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه