خیلی از خانم های آمریکایی که به سرطان موضعی سینه از نوع پیشرفته مبتلا هستند بعد از ماستکتومی ( عمل برداشت سینه) پرتو درمانی توصیه شده را انجام  نمی دهند.

متخصصین در مرکز ملی سرطان در ایالات متحده آمریکا توصیه نمودند، بیماران مبتلا به سرطان سینه که عمل ماستکتومی را انجام داده اند و اگر سرطان آن ها به چهار غده لنفاوی و یا بیشتر منتشر شده است، پرتو درمانی را انجام دهند.

اما طی تحقیق جدیدی که انجام شده است و با بررسی حدودا 57000 مورد ابتلا به سرطان سینه در ایالات متحده آمریکا در سال های 1998 تا 2011، محققین دریافتند تنها 65% بیماران پرتو درمانی را پیگیری کرده اند.

دکتر Quyen Chu، متخصص جراح در مرکز علوم بهداشت دانشگاه  Louisiana State طی اخبار کالج جراحان آمریکا عنوان کرد این یافته واقعا تکان دهنده است.

این تیم تحقیقاتی متوجه شدند فاکتورهایی مانند نژاد/ قومیت، در آمد و میزان تحصیلات، بیمه سلامت در محل زندگی بیمار و یا جایی که تحت درمان است یا وجود سایر مشکلات اثری بر دریافت یا عدم دریافت پرتو درمانی نداشته است.

یکی از فاکتورهایی که احتمالا با دریافت پرتو درمانی مرتبط است، شیمی درمانی است. خانم هایی که بیش از 5 بار شیمی درمانی دریافت می کنند، در مقایسه با خانم های که شیمی درمانی نمی کنند 5 برابر شانس بیشتر در دریافت پرتو درمانی دارند.

در حدود 28% بیماران در این تحقیق شیمی درمانی انجام داده اند. فرضیه دکتر Chu بر این است خانم هایی که از انجام شیمی درمانی اجتناب می کنند، احتمالا تمایل کمتری برای انجام پرتو درمانی دارند.

هنوز دلیل واقعی این که چرا بیش از یک سوم بیماران انجام پرتو درمانی را بعد از جراحی نادیده می گیرند، مشخص نیست.

دکتر Chu عنوان کرد با این تحقیق ما متوجه نشدیم که آیا بیماران درمان را رد میکنند یا این که آگاهی لازم در این مورد بین خانم ها وجود ندارد و شاید لازم باشد پزشکان در مورد پرتو درمانی بعد از ماستکتومی ، آن هم در مورد سرطان سینه موضعی از نوع پیشرفته اطلاع رسانی نمایند.

اگر خانمی مبتلا به سرطان سینه موضعی از نوع پیشرفته باشد و انجام عمل ماستکتومی در برنامه های وی باشد اما پیگیری پرتو درمانی بعد از آن به او گوشزد نشده باشد باید با پزشک خود صحبت نماید و علت این که پزشک به او چنین توصیه ای نکرده را جویا شود.

این تحقیق به صورت آن لاین اخیرا در ژورنال کالج جراحان آمریکا به چاپ رسیده است.

تاریخ انتشار: 1393/12/05
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه