بر اساس تحقیقات جدیدی که انجام گرفته است رودخانه ها و نهرها می توانند سهم عمده ای در مقاومت آنتی بیوتیکی داشته باشند زیرا خیلی از داروهایی که علیه عفونت ها مبارزه می کنند وارد آن ها می شوند.

مقاومت آنتی بیوتیکی به این معناست که داروهایی که عموما علیه عفونت ها استفاده می شوند دیگر به خوبی عمل نمی کنند و یا این که اصلا موثر نیستند.

در این تحقیق، محققین انگلیسی نمونه های آب و رسوب حاصل از 13 بخش مختلف را در رودخانه تایمز انگلستان و آبراه هایی که به این رودخانه وارد می شدند مورد بررسی و آنالیز قرار دادند.

Elizabeth Wellington پروفسور دانشگاه Warwick در انگلیس عنوان کرد" مقاومت آنتی بیوتیکی به طور طبیعی در محیط زیست اتفاق می افتد اما ما هنوز نمی دانیم که چگونه زباله های انسانی و کشاورزی بر این روند تاثیر می گذارد.

او طی اخبار دانشگاه عنوان نمود "ما دریافتیم که تخلیه فاضلاب بر میزان مقاومت موثر است و این که بهبود در فرایند درمان می تواند در کاهش شیوع مقاومت باکتریایی در محیط زیست موثر باشد".

نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش بیشتر در میزان مقاومت باکتریایی با برخی از  انواع گیاهانی که در پروسه تصفیه فاضلاب نقش دارند، ارتباط دارد.

سایر فاکتورها که بر میزان مقاومت آنتی بیوتیکی علیه باکتری ها تاثیر می گذارد شامل تغییر در میزان بارندگی و پوشش زمین است . برای مثال، میزان مقاومت بعد از بارش های سنگین در مناطقی که توسط علفزارها احاطه شده اند افزایش می یابد اما میزان مقاومت بعد از بارش های سنگین در مناطقی که توسط  جنگل ها احاطه شده است، کاهش می یابد.

این تحقیق اخیرا به صورت آن لاین در ژورنال The ISME منتشر شد.

بر اساس آن چه که مورد توجه محققین است آنتی بیوتیک های زیادی از طریق ضایعات انسانی و کشاورزی به محیط زیست آزاد می شوند.

تاریخ انتشار: 1393/12/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه