برخی اوقات برای برداشت فیبروئیدها در رحم از ابزارهای کوچکی استفاده می شود که می تواند به  انتشار سرطان های پنهان در سرتاسر شکم  کمک کند، اما طی تحقیقی جدید نشان داده شده است این احتمال کم است.

محققین این یافته های جدید خود را در 19 فوریه در ژورنال انکولوژی JAMA و با عنوان " اطمینان بخشی مجدد" گزارش کردند. " و اما دستگاه هایی با نام  power morcellator موارد مصرف محدودی داشته است".

اخیرا پزشکان از power morcellator در جراحی هایی که کمتر تهاجمی هستند استفاده می کنند تا فیبروئیدهای رحم را از بین ببرند ( فیبروئید توده های غیر سرطانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند).

فیبروئید بسیار رایج است اما در نهایت برخی از خانم ها به جراحی نیاز دارند تا به علائمی مانند دردهای لگنی و خونریزی های سنگین قاعدگی پایان بخشند. پزشکان هم می توانند فیبروئیدها را از بین ببرند و هم می توانند طی عمل هیسترکتومی برای برداشت رحم اقدام نمایند.

power morcellator تیغه ای دوار است که بافت های فیبروئید را جدا کرده سپس این بافت ها  از طریق برش های نازکی خارج می شوند.

اما در اواخر نوامبر سازمان غذا و داروی آمریکا در مورد استفاده از این دستگاه هشدار داد و اعلام کرد اگر خانمی دارای تومورهای سرطانی پنهان در دیواره رحم باشد، استفاده از این دستگاه می تواند به انتشار تومور کمک کند و وضعیت سرطان را وخیم تر نماید.

این آژانس عنوان کرد که این دستگاه نباید در خانم هایی که وارد دوران یائسگی می شوند استفاده شود زیرا با افزایش سن ریسک سرطان رحم بیشتر می شود.

اما FDA اعلام نمود خانم های جوانی که دچار فیبروئید هستند می توانند از این دستگاه برای حذف بافت های فیبروئیدی استفاده نمایند.

دکتر جیسون رایت مسئول بخش انکولوژی زنان در دانشگاه کلمبیا در نیویورک عنوان کرد: این تحقیق جدید انجام شد تا بررسی شود چه تعدادی از خانم های مبتلا به فیبروئید که برای حذف آن اقدام کرده اند ممکن است به سرطان های پنهان مبتلا باشند.

تیم تحقیقاتی وی 42000 خانم آمریکایی را مورد بررسی قرار داد که در سال های 2006 تا 2012 برای حذف فیبروئید اقدام کرده بودند. در بیش از 3200 مورد از power morcellator استفاده شد.

از بین خانم هایی که با  morcellator تحت درمان قرار گرفته بودند، سه نفر به سرطان رحم مبتلا شدند، به عبارتی یک نفر در بیش از 1000 بیمار دچار سرطان شده بود. ( وقتی فیبروئیدها خارج می شوند، نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بررسی گردد آیا خوش خیم هستند یا خیر).

در این میان از 528 خانمی که برای حذف فیبروئید بدون دستگاه اقدام کرده بودند، یک مورد به سرطان مبتلا گشت.

همانگونه که انتظار می رفت احتمال سرطان پنهان با افزایش سن، افزایش می یابد: خانم هایی که جوان تر از 40 سال بودند و از  power morcellator استفاده کرده بودند، هیچ کدام دچار سرطان رحم نشدند، نرخ بروز سرطان در خانم های 50 ساله تا یک درصد افزایش یافت.

دکتر رایت عنوان کرد" به طور کلی ریسک گسترش سرطان کم است و به نظر می رسد می توان با اطمینان از این دستگاه ها استفاده کرد".

او متذکر شد این نتایج در راستای توصیه های FDA در ارتباط با خانم های مسن تر و خانم های جوان تر قرار دارد.

بر اساس گفته های دکتر رایت مشخص نیست که آیا هنوز از power morcellator استفاده می شود یا خیر. بعد از بررسی هایی که FDA بر روی این دستگاه انجام داد تولید کننده عمده آن یعنی کارخانه Johnson & Johnson در ماه جولای اقدام به جمع آوری این دستگاه از بازار کرد و بر اساس گزارش های موجود، برخی از بیمارستان های آمریکا نیز مصرف آن را ممنوع کردند.

بر اساس گفته دکتر Ceana Nezhat, متخصص جراح در مرکز آتلانتا در بخش طب تولید مثل و جراحی کم تهاجمی، مهم ترین پیغامی که برای خانم ها وجود دارد این است که انتخاب های دیگری نیز برای حذف فیبروئیدها وجود دارد.

وی افزود: محدودیت های power morcellator بدان معنا نیست که خانم ها باید هیسترکتومی انجام دهند و یا این که نباید تحت جراح های کم تهاجمی تر قرار بگیرند. دکتر Nezhat، سرمقاله ای را نوشته که همراه با این تحقیق به چاپ رسیده است.

ایشان عنوان کرد فیبروئیدهای رحم می تواند با برشهای کوچک و حتی بدون morcellation نیز از بین رود.

با این حال دکتر رایت اشاره کرد حذف فیبروئید بستگی به فاکتورهایی مانند تعداد فیبروئیدها و اندازه رشد آن ها نیز دارد. بنابراین استفاده از power morcellator در برخی از خانم های جوان توصیه می شود.

دکتر رایت عنوان کرد بنده فکر می کنم صرف نظر از نوع روش و توصیه های پزشک، خانم ها باید پرسش ها و دغدغه های خود را مطرح نمایند و مطمئن شوند که مزایا و ریسک های بالقوه روش را درک کرده اند.

بر اساس دپارتمان وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، 80 درصد خانم هایی که به فیبروئید مبتلا شده اند، اغلب در سنین 40 و اوایل 50 سالگی قرار دارند. برخی اوقات رشد فیبروئیدها علامت خاصی ندارد اما در برخی موارد علائمی مانند کمر درد و یا دردهای لگنی و یا خونریزهای سنگین قاعدگی را تجربه می کنند، برخی از آن ها به دلیل فشار وارد بر مثانه دچار تکرر ادرار نیز می شوند.

جراحی سطحی می تواند به تخفیف علائم کمک کند و داروهای هورمونی نیز می تواند به کوچک شدن فیبروئیدها کمک نمایند. سایر روش های تهاجمی از جمله خارج کردن آندومتر – یعنی برداشت و خارج کردن لایه ای از رحم- و آمبولیزاسیون می تواند باعث قطع جریان خون به فیبروئیدها شود.

تاریخ انتشار: 1393/12/07
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه