تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که دچار کاهش میزان ویتامین D هستند به نظر می رسد در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 قرار دارند، حتی اگر که چاق نباشند و دچار اضافه وزن نیز نباشند.  

این آزمون در اسپانیا و بر روی 150 نفر انجام شد. مقدار ویتامین D در این افراد مورد بررسی قرار گرفت همین طور شاخص توده بدن آنها نیز اندازه گیری شد (شاخص توده بدن به معنی تخمینی از چربی بدن بر اساس قد و وزن است). آنها تست هایی را برای دیابت انجام دادند و prediabetes یا سایر اختلالات مربوط  قند خون نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در مقایسه با افرادی که به دیابت مبتلا بودند، افراد چاق که مبتلا به دیابت و یا اختلالات این چنینی نبودند مقدار ویتامین D بیشتری داشتند. افراد لاغر مبتلا به دیابت یا اختلالات مشابه آن بیشتر در خطر کاهش ویتامین D قرار داشتند.

بر اساس این تحقیق، نتایج نشان داد که میزان ویتامین D ارتباط نزدیکی با میزان قند خون دارد تا این که به BMI مرتبط باشد.   

نکته مهم این است که آیا ویتامین D نقش مهمی در ایجاد دیابت و بیماری های مرتبط با متابولیسم گلوکز دارد یا خیر.این آزمون به گونه ای طراحی شد که تنها توانست به بررسی ارتباط بین این فاکتورها بپردازد.

این یافته ها اخیرا در ژورنال انجمن اندوکراین (اندوکراینولوژی و متابولیسم بالینی) به چاپ رسیده است.

دانشگاه Malaga در اسپانیا طی اخباری اعلام کرد " این یافته ها نشان داد که ویتامین D با متابولیسم گلوکز ارتباط نزدیکی دارد و حتی از چاقی نیز خطرناک تر است".  

او گفت این تحقیقات نشان داد که فقر ویتامین D و چاقی ممکن است ریسک ابتلا به دیابت را تشدید نمایند. وی افزود افراد می توانند ریسک ابتلا به این بیماری را با رعایت رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی مناسب کاهش دهند.

بر اساس آن چه که انجمن اندوکراین عنوان کرد تحقیقات قبلی نشان داد که افراد مبتلا به فقر ویتامین D بیشتر مستعد چاقی و ابتلا به دیابت و اختلالات مربوطه هستند.

درمعرض نور خورشید واقع شدن سبب می شود بدن بتواند ویتامین D بسازد، ویتامین D در برخی از غذاها نیز یافت می شود. محققین می گویند بیش از یک بیلیون نفر در سرتاسر دنیا به دلیل این که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار ندارند دچار فقر ویتامین D هستند.   

تاریخ انتشار: 1393/12/11
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه