بر اساس تحقیق جدیدی که در بلژیک انجام شده است سن خانم ها به هنگام باروری می تواند بر توانایی فرزند پسر در متابولیزه کردن قند در دورانی که فرد بالغ می شود تاثیر بگذارد.

این تحقیق نشان داد که پسرانی که از مادران زیر 25 سال و یا مادرانی که بالای 34 سال هستند متولد می شوند، به هنگام بلوغ، بیشتر در خطر ابتلا به دیابت تیپ 2 هستند.

دکتر Charlotte Verroken از دپارتمان endocrinology در بیمارستان دانشگاه Ghent در اخبار انجمن اندوکراین گفت: ما دریافتیم در گروهی از مردان سالم بین 25 و 45 سال ، متابولیسم قند به سن مادر در دوران زایمان فرزند بستگی دارد.

وی متذکر شد مخصوصا فرزندان پسری که از مادران زیر 30 و بالای  34 ساله متولد شده اند در مقایسه با فرزندانی که از مادران 30 تا 34 ساله متولد می شوند، بیشتر در خطر مقاومت انسولینی قرار دارند. فرزندان پسری که از مادران زیر 25 سال متولد شده اند در مقایسه با سایر پسران میزان قند خون ناشتای بیشتری دارند.

مقاومت انسولینی اغلب مقدمه ای برای شروع دیابت است و یکی از شرایطی است که بدن را در استفاده از انسولین با مشکل مواجه می کند.

دکتر Verroken و همکاران برنامه ریزی کرده بودند تا این یافته ها را در نشست انجمن اندوکراین روز جمعه در سانتایاگو ارائه دهند.

 برای این تحقیق حدود 700 مرد (که برخی از آن ها با هم برادر بودند) را مورد بررسی قرار دادند که در بازه سنی 25 و 45 سال قرار داشتند، سن مادران این افراد به هنگام زایمان 15 تا 48 سال بود.

همه مردان این آزمون به لحاظ میزان کلسترول، گلوکز (قند خون) و مقدار انسولین و مقاومت انسولینی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج: افرادی که مادران آنها به هنگام زایمان 30 و 34 ساله بودند، پایین ترین میزان انسولین ناشتا و مقاومت انسولینی را داشتند. بیشترین میزان انسولین ناشتا و مقاومت انسولینی در مردانی مشاهده شد که مادران آنها به هنگام زایمان زیر 25 سال بودند.

محققین دریافتند مادرانی که به هنگام زایمان سن بالاتری دارند، فرزندان سنگین تری را به دنیا می آوزند. این فاکتور بر اساس تفسیر محققین، ممکن است در وضعیت متابولیکی قند خون فرزندان پسر تاثیر داشته باشد.

این تحقیق به گونه ای طراحی نشده بود که رابطه مدللی را ارائه دهد. فقط نشان داده شد بین سن مادر به هنگام زایمان و ابتلا به دیابت در سنین بلوغ فرزند پسر ارتباطی وجود دارد. بنابراین تحقیقاتی که در نشست های پزشکی ارائه می شود به عنوان داده های مقدماتی در نظر گرفته می شود تا این که در نهایت در ژورنالی معتبر منتشر شود.

تاریخ انتشار: 1393/12/22
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه