تحقیقات جدید نشان داده است اگر مادر یک کودک در دوران بارداری خود دچار افسردگی شود و یا برای درمان این شرایط از داروی ضد افسردگی قدیمی استفاده نماید، فرزند او با افزایش ریسک بروز آسم مواجه خواهد شد.

اما در این تحقیق 80 درصد خانم های شرکت کننده از داروهای ضد افسردگی جدیدتر و شناخته شده ای مانند مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) استفاده می کردند. مصرف این داروها خطر آسم را برای کودک به همراه ندارد.

دکترXiaoqin Liu  متخصص اپیدمیولوژیست از دانشگاه  Aarhus در دانمارک عنوان کرد، این که چطور افسردگی مادر بر خطر آسم در کودک تاثیر می گذارد هنوز شناخته شده نیست، اما شاید بتوان مکانیسم آن را به تغییرات هورمونی یا تغییر در سبک زندگی مادر اراتباط داد. او ادامه داد مهم ترین یافته ما در این آزمون آن بود که به طور کلی استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری ریسک آسم را افزایش نمی دهد.

اما وقتی محققین به بررسی داروهای ضد افسردگی قدیمی تر مانند ضد افسردگی های سه حلقه ای پرداختند، قضیه شکل متفاوتی گرفت. بنا به گفته محققین مصرف آنها در طول بارداری با افزایش ریسک آسم همراه است. در این آزمون تنها 8 درصد خانم ها از این گونه ضد افسردگی ها استفاده می کردند.

از جمله ضد افسردگی های قدیمی می توان به (Norpramin (desipramine,( Tofranil (imipramine و  Pamelor (nortriptyline) اشاره کرد.

بنا به پیش زمینه ای که در این تحقیق به دست آمد، افسردگی بین 7 تا 13 درصد خانم های باردار را تحت تاثیر قرار داده است و مصرف داروهای ضد افسردگی در طول بارداری در سال های اخیر افزایش یافته است.

SSRI ها از جمله داروهای ضد افسردگی هستند که به وفور نسخه می شوند. برخی از مثال های این دسته می توان بهZoloft (sertraline)  و (Celexa (citalopram ,( Prozac (fluoxetine اشاره کرد.

دکتر Liu و سایر اعضای تیم تحقیقاتی وی تولد بیش از 733000 کودک دانمارکی را در سال های 1996 تا 2007 آنالیز کردند. بیش از 21000 از مادران این کودکان دچار افسردگی بودند و یا این که در حین بارداری داروی ضد افسردگی مصرف می کردند.

بر اساس این یافته ها، کودکانی که از مادران مبتلا به افسردگی به دنیا می آمدند 25 درصد بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به آسم در دوران کودکی قرار داشتند.

از میان 9000 کودکی که مادران آنها از داروهای ضد افسردگی استفاده می کردند، کودکانی که مادران آنان از داروهای ضد افسردگی قدیمی تر استفاده می کردند، 26 درصد بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به آسم قرار داشتند.

این تحقیق رابطه مدللی را بین مصرف داروهای ضد افسردگی قدیمی و ایجاد آسم نیافت و فقط ارتباطی را بین این دو نشان داد. محققین اشاره کردند که ضد افسردگی های سه حلقه ای عموما برای افسردگی های شدید نسخه می شوند که در تحقیق قبلی نشان داده شد مصرف این ها با خطر آسم ارتباط دارد.

و این تحقیق تنها نشان داد بین افسردگی و ریسک آسم رابطه ای وجود دارد، اما این رابطه الزاما علت و معلولی نیست.

دکتر Liu  افزود داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ویژگی های فارماکوکینتیک متفاوتی نسبت به SSRI ها دارد اما ارتباط  آن با شدت افسردگی مبهم است.

به بیان دیگر ممکن است علت افزایش ریسک آسم در مادرانی که داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مصرف می کنند و افسردگی شدید تری هم دارند، این باشد که صرف افسردگی و نه دارویی که مصرف می کنند سبب افزایش ریسک آسم می شود.

دکتر Liu عنوان کرد هنوز مشخص نیست که افسردگی مادر چگونه بر ریسک آسم در کودک تاثیر می کذارد. بخشی از این ارتباط ممکن است با توجه به علم بیولوژی توضیح داده شود، بخشی از آن به  مسائلی بر می گردد که در دوران بارداری اتفاق می افتد و یا این که ممکن است فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در میان باشد.  

او ادامه داد محققین دریافته اند که افسردگی پدران نیز کمی ریسک بروز آسم در کودک را افزایش می دهد و این نشان میدهد که ممکن است نوعی فاکتورهای محیطی یا ژنتیکی در این موضوع دخیل باشند.

دکتر Jill Rabin متخصص زنان و زایمان از  North Shore-LIJ Health System در نیوهاید پارک واقع در N.Y. گفت هر مطالعه و تحقیق خوبی که انجام می شود به جای این که پاسخ های بیشتری را داشته باشد، سوال های بیشتری را مطرح می کند.

او پرسید اگر پدری که به افسردگی مبتلا باشد، آیا این می تواند فاکتوری باشد که بر کل خانواده تاثیر بگذارد؟ آیا لحن اجتماعی احساسی حاکم بر خانه بر سلامت دستگاه تنفسی کودک ارتباط دارد؟ آیا ممکن است به آن دلیل باشد که والدین افسرده در این خانواده ممکن است سیگار نیز بکشند؟

دکتر رابین متذکر شد تنظیمات انجام شده در این تحقیق بر مبنای مادرانی بود که در طول بارداری سیگار نیز می کشند، اما آن ها فاکتور سیگار کشیدن پدر یا سایر منابع دیگری که غیر مستقیم دود سیگار را در پی دارد، لحاظ نکردند. سیگار کشدن در طول بارداری بر رشد ریه جنین تاثیر می گذارد.

وی افزود این یافته ها نباید بر تصمیم گیری زنان باردار در درمان افسردگی تاثیر بگذارد. این تحقیق صرفا سوالات زیادی را مطرح می کند که می تواند مورد تحقیق بیشتری واقع شود اما در این جا هیچ شواهدی در دست نیست که داروهای ضد افسردگی منجر به آسم می شود. ما می خواهیم تا خانم های مبتلا به افسردگی درمان شوند تا بتوانند به وظایف خود در خانه، خانواده و به عنوان مادر بهتر عمل کنند.

یافته های این تحقیق در 9 مارچ به صورت آن لاین در ژورنال Pediatrics منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1393/12/25
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه