تحقیات جدید نشان داده است نزدیک به نیمی از خانم های باردار بیشتر از آن چه که توصیه می شود در دوران بارداری اضافه وزن پیدا میکنند.

Andrea Sharma اپیدمیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها شعبه مربوط به بیماری های مادران و نوزادان گفت این مساله حائز اهمیت است زیرا افزایش وزن هم برای مادر و هم برای نوزاد عواقبی را در پی دارد.

دکتر کارن کوپر متخصص زنان و زایمان و مسئول Cleveland Clinic's Be Well Moms program گفت، برخی از اضافه وزن ها ممکن است ناشی از تصورات غلط باشد.

دکترکوپر که خود در این تحقیق حضور نداشت، توضیح داد بیشتر خانم ها احساس می کنند که بارداری زمانی است که در آن وزن موضوع مهمی نیست و فرصتی است تا مادران هر چه می خواهند بخورند. بیشتر افراد بر این باورند که افزایش وزن این دوران به سرعت بعد از زایمان از بین خواهد رفت.

این تحقیق در ماه آپریل و در ژورنال Obstetrics & Gynecology منتشر شد، در این تحقیق تیم شارما اطلاعات بیش از 44000 خانم را که زایمان تک قلو داشتند و دوره بارداری خود را کامل کرده بودند در سالهای 2010 یا 2011 را مورد بررسی قرار داند. این خانم ها در 28 ایالت سکونت داشتند.

این خانم ها بر اساس شاخص توده بدنی (BMI( ( نسبت قد به وزن) دسته بندی شدند. BMI بین 18.5 و 25 به عنوان وزن نرمال در نظر گرفته شد، BMI زیر 18.5  دچار کاهش وزن بود و BMI بین 25 تا 30 به عنوان اضافه وزن و بالای 30 نیز به عنوان چاق در نظر گرفته شد. افرادی که  BMI35 یا بیشتر داشتند نیز دچار چاقی مفرط بودند.

محققین دریافتند که این که میزان افزایش وزن خانم ها در طول دوران بارداری، تا حد زیادی بستگی به وزن آن ها در دوران قبل از بارداری داشت.

بر اساس این تحقیق در طول بارداری یک مورد از هر 5 مورد کمی اضافه وزن داشتند و فقط 32 درصد به مقداری اضافه وزن پیدا کردند که در حیطه توصیه شده قرار داشت. کمی بیش از 47 درصد خانم ها نیز دچار اضافه وزن بیش از حد شدند.

راهنمای توصیه شده برای افرادی که وزن نرمال دارند افزایش وزن 25 تا 35 پوند را در دوران بارداری توصیه میکند به همین ترتیب اگر فرد دچار کاهش وزن باشد اضافه وزن 28 تا 40 پوند و اگر دچار افزایش وزن باشد 15 تا 25 پوند و اگر چاق باشد 11 تا 20 پوند توصیه میشود.

خانم هایی که قبل از بارداری چاق هستند و یا این که دچار اضافه وزن  هستند در مقایسه با خانم هایی با وزن نرمال، دو تا سه برابر در خطر افزایش وزن بیشتر هستند. در این تحقیق نشان داده شده خانم هایی که خیلی چاق هستند دو برابر آن چه که برای کمی افزایش وزن توصیه می شود، وزن اضافه می کنند.

قومیت و نژاد، سطح تحصیلات و شرایط سلامتی فرد مانند دیابت دروان بارداری یا تهوع بارداری بر این موضوع که خانم ها در دوران بارداری چقدر وزن می گیرند اهمیت دارد. خانم هایی که دچار فشار خون بالا هستند و گزارش شده که فعالیت فیزیکی منظمی را قبل از دوران بارداری داشته اند و یا آن هایی که سیگارکشیدن را در دوران بارداری ترک کرده اند مستعد اضافه وزن بیشتری هستند.

دکتر Megan Lutz متخصص زنان و زایمان از کلینیک Cleveland گفت محققین مطمئن نیستند که چرا خانم ها سعی می کنند تا در دروان بارداری در حطیه اضافه وزن عنوان شده در راهنما قرار بگیرند. اما به نظر می رسد فاکتورهای خطری در میان باشد.

دکتر لوتز افزود خانم ها احتمالا نمی دانند چه فاکتور خطری در شروع بارداری آن ها را در معرض اضافه وزن بیش از حد و یا اضافه وزن ناکافی قرار می دهد. خانم ها احتمالا از رژیم غذایی مناسب و توصیه های ورزشی خاص این دوران اطلاعی ندارند.

او افزود انتخاب وعده های غذایی سالم که پروتئین بالا و چربی کمی داشته باشد مانند سینه مرغ، بوقلمون، ماست، مغزیجات، عدس، دانه های چیا، آووکادو و سفیده تخم مرغ راه مناسبی برای کنترل اضافه وزن می باشد مخصوصا در خانم هایی که نسبت به  کربوهیدرات ها یا غذاهای ناسالم گرایش شدیدی دارند.

دکتر کوپر افزود کاهش وزن بعد از زایمان از جمله دوران شیردهی و ورزش به مدت چهار بار در هفته به طور متوسط تا شدید مهم است. او افزود آن هایی که وزن خود را از دست نمی دهند در بارداری بعدی مشکلات بیشتری خواهند داشت.

دکتر کوپر عنوان کرد، این اضافه وزن فرد را در خطر ایجاد دیابت دوران بارداری، افزایش فشار خون،

 pre-eclampsia، کودکانی که دچار اضافه وزن خواهند بود، زایمان زودرس، سزارین اورژانسی و غیره قرار خواهد داد.

بر اساس پیش زمینه ای که در این تحقیق وجود دارد، خانم هایی که اضافه وزن بیشتری دارند، بیشتر مستعد به دنیا آوردن نوزدان بزرگتری هستند که در خطر چاقی دوران کودکی قرار دارند. بر اساس گفته های دکتر کوپر حتی بدون بارداری های بعدی خانم هایی که وزن خود را بعد از دوران بارداری  کاهش نمی دهند در معرض دیابت تیپ 2 و فشار خون بالا قرار دارند.

دکتر شارما عنوان رژیم غذای در دوران بارداری توصیه نشده است اما خانم ها می توانند وزن خود را بررسی نمایند تا مشخص شود که آیا لازم است در رژیم غذایی و میزان فعالیت خود در طول بارداری  تغییری اعمال کنند یا خیر.

او افزود خانم ها باید در مورد افزایش وزن خود با پزشکان مشورت نمایند تا بتوانند زندگی سالمی را حفظ کنند و به خاطر داشته باشد که بارداری الزاما به معنای دوره ای نیست که خوردن در آن آزاد است.  

تاریخ انتشار: 1393/12/27
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه