دانشمندان ادعا می کنند که رژیم ضد آلزایمر را به وجود آورند.

در حالی که نمی توان علت این اثرات را پیدا کرد، اما تحقیقات جدید نشان داده که افراد بالغی که از رژیمی به نام MIND به دقت پیروی می کنند، ریسک ابتلا به آلزایمر در آن ها 53% کاهش می یابد، آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقلی است. افرادی که در حد متوسط این رژیم را دنبال می کنند گفته می شود ریسک آلزایمر تا 35 % در آن ها کاهش می یابد.

Martha Clare Morris اپیدمیولوژیست تغذیه در مرکز پزشکی دانشگاه Rush در شیکاگو گفت اغلب آدم هایی که تغذیه سالمی دارند، سبک زندگی سالم تری نیز دارند. اما رژیم MIND می تواند اثرات محافظتی علیه آزایمر را با وجود شرایط ناسالم نیز ایجاد کند.

این برنامه غذایی بر دانه های سالم، سبزیجات، لوبیا، ماهی و مرغ  تاکید دارد در حالی که کاهش مصرف غذاهایی مانند گوشت قرمز، کره و شیرینی ها را توصیه می کند.

این رژیم غذایی (MIND) ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای با رژیمی به نام DASH است (رژیم درمانی با هدف متوقف کردن فشار خون Dietary Approaches to Stop Hypertension  ). ترکیب این دو رژیم به معنای مصرف میوه ها، سبزیجات و ماهی است.

اما در حالی که رژیم غذایی MIND بر اهمیت غذاهای گیاهی، سبزیجاتی با برگ سبز و بلوبری تاکید دارد، مصرف زیاد میوه ها، ماهی، لبنیات یا سیب زمینی را تاکید نمی کند.

یکی از متخصصین گفت که با مشاهده این دستاورد ها خیلی کنجکاو شده است.

دکتر Anton Porsteinsson مسئول مراقبت های آلزایمر و برنامه های آموزشی و تحقیقات مربوطه در دانشگاه پزشکی روچستر در نیویورک گفت" اثر محافظتی که آن ها یافته اند بسیار قابل توجه است."

او ادامه داد شروع کردن چنین رژیمی هیچ وقت دیر نیست و این پیغام بسیار مهمی است.

در مورد فاکتورهای غیر رژیمی دکتر موریس و همکاران به سابقه سیگار کشیدن، عادت به ورزش کردن، پیش زمینه تحصیلی فرد، فعالیت هایی فکری (مانند مطالعه کردن یا حل کردن جدول)، سابقه چاقی، افسردگی، دیابت و یا بیماری های قلبی اشاره نمودند.

دکتر موریس افزود این نتایج که در ماه مارچ منتشر شد نشان می دهد فردی که از رژیم غذایی MIND پیروی نماید، در برابر بیماری آلزایمر بیشتر محافظت می شود.

هر دو رژیم (هم مدیترانه ای و هم DASH) با کاهش ریسک بیماری های قلبی ارتباط دارند، این در حالی است که برخی از تحقیقات نشان می دهد این نوع رژیم علیه زوال عقلی نیز اثر محافظتی دارد.

دکتر موریس ادامه داد این دو رژیم از رژیم MIND سرسختانه تر است. او توضیح داد برای مثال رژیم مدیترانه ای مستلزم خوردن روازنه ماهی و سه تا چهار پرس سبزیجات در روز است.

برای تشریح این که چطور رژیم غذایی MIND می تواند بر ریسک آلزایمر اثر بگذارد، محققین پرسشنامه تغذیه را که توسط 900 مرد و زن 58 و 98 ساله پر شده بود را آنالیز کردند. همه این افراد در Rush Memory و Aging Project عضو بودند.

این ارزیابی در سال های 2004 و 2013 کامل شد، این پرسشنامه به گونه ای تنظیم شده بود که مقدار مصرف 144 مورد غذایی را در سال گذشته اندازه گیری می کرد. هیچ مداخله رژیمی در کار نبود.

شرکت کنندگان به طور متوسط 4 تا 5 سال و در دوره ای که تحت تست های مکرر neuropsychological قرا داشتند، مورد ردیابی قرار گرفتند.

از 923 فرد بالغ، 144 نفر در طول این مدت به آلزایمر دچار شدند. افرادی که غذاهایی مصرف می کردند که مطابق با رژیم MIND بود کمتر از سایر هم سالان خود در معرض اختلالات مغزی قرار گرفتند.

محققین دریافتند که پاینبدی محکم به رژیم غذایی مدیترانه ای یا DASH با کاهش ریسک آلزایمر مرتبط بود اما پیروی نه چندان سرسختانه از این رژیم منفعت روانی کمتری را در پی داشت.

دکتر موریس افزود این نخستین تحقیقی است که به بررسی اثرات رژیم MIND بر بیماری آلزایمر می پردازد، و برای تایید این یافته به تحقیقات بیشتری نیاز است.

دکترPorsteinsson  ادامه داد با این وجود این تحقیق هم به خوبی طراحی شد و هم به خوبی اجرا شد. به نظر می رسد که رژیم غذاییMIND  مزیت محافظتی زیادی دارد که حتی با عدم پیگیری سرسختانه آن باز هم اثرات خوبی دارد.

او جمع بندی کرد که پیگیری این رژیم غذایی برای آمریکایی ها بسیار آسان تر است، زیرا اغلب شامل غذاهایی است که آمریکایی ها با آن آشنا هستند و تهیه آن ها راحت است.

تاریخ انتشار: 1394/01/14
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه