بر اساس تحقیق جدیدی که انجام شده است، وقتی برای درمان دیابتی که در دوران بارداری به وجود آمده است (دیابت بارداری) از داروهای گلیبوراید glyburide استفاده می شود، این دارو با برخی از مشکلات به وجود آمده در نوزاد ارتباط دارد.

در حقیقت، نوزادان مادرانی که در دروان بارداری داروی گلیبوراید (DiaBeta) مصرف می نمایند در مقایسه با نوزادانی که مادران آنها از انسولین استفاده می کنند، بیشتر در خطر دیسترس تنفسی، داشتن قند خون پایین و آسیب در حین زایمان هستند. بعلاوه بیشتر به مراقبت های ویژه نیاز دارند و به هنگام تولد کمی بزرگتر نیز هستند.

بر اساس گزارش اخیر مصرف گلیبوراید در مادران مبتلا به دیابت بارداری در ده ساله اخیر رشد چشم گیری یافته است.

مسئول این تحقیقات  Michele Jonsson Funk، استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه کالیفرنیای شمالی در Chapel Hill گفت لازم است که پزشکان و بیماران آگاه باشند اگر چه گلیبوراید نسبت به انسولین راحت تر مصرف می شود، اما ممکن است این دارو برای درمان دیابت بارداری در همه خانم ها مناسب نباشد. او ادامه داد لازم است درک بهتری از درمان با گلیبوراید به وجود آید، خانم ها می توانند با این دارو به طور موثری درمان شوند اما در نظر داشته باشید مصرف طولانی مدت این دارو می تواند بر سلامت نوزادان آن ها تاثیر بگذارد.

مهم است که توجه داشته باشیم در این تحقیق مشخص شد ارتباطی بین مصرف گلیبوراید و افزایش احتمال برخی خطرات در نوزاد وجود دارد اما این آزمون به گونه ای طراحی نشده بود که به علت این ارتباط بپردازد.

دکتر فانک افزود، دقیقا چرا چنین عوارضی با مصرف داروی گلیبوراید ارتباط دارد مشخص نیست.

بر اساس گفته های دکتر فانک این یافته ها بسیار نگران کننده است زیرا تعداد خانم های مبتلا به دیابت بارداری در ایالات متحده آمریکا در طول 20 سال گذشته دو برابر شده است.

این گزارش در 30 مارچ در ژورنال  JAMA Pediatrics به چاپ رسید.

دکتر ریچارد هالت سر دبیر ژورنال، متخصص دیابت و غدد در دانشگاه  Southampton در انگلیس گفت گلیبوراید در طول ده سال گذشته به طور فزاینده ای در دوران بارداری استفاده شده است. اگر چه داده های اولیه نشان داد این دارو بی خطر است، اما مطالعات گسترده ای نگرانی هایی را درباره بی خطر بودن این دارو نشان داده است.

با استفاده از پایگاه داده های ملی، دکتر فانک و همکاران داده های بیش از 110000 خانم مبتلا به دیابت بارداری را جمع آوری کردند. خانم های مبتلا به دیابت تیپ 1 یا 2 از این نمونه حذف شدند. محققین خانم های زیر 15 و بالای 45 سال و هم چنین خانم های بارداری که نوزاد چند قلو داشتند را از این آزمون حذف نمودند.  

بر اساس این تحقیق، در حدود 8 درصد خانم های مبتلا به دیابت باردای با گلیبوراید یا انسولین درمان می شدند. محققین دریافتند در طول سال های 2000 تا 2011 استفاده از گلیبوراید از 8.5 درصد به  64 درصد افزایش یافته است.

این گزارش نشان داد در مورد نیاز نوزدان به مراقبت های ویژه (NICU) ، نوزادن متولد شده از مادرانی که گلیبوراید مصرف می کردند 3 درصد بیشتر از نوزادن متولد شده از مادرانی که انسولین استفاده می کرده اند، به مراقبت های ویژه در بیمارستان نیاز داشتند.

محققین هم چنین دریافتند که 1.1 درصد بیشتر نوزادان متولد شده از مادرانی که گلیبوراید مصرف کرده اند، در مقایسه با نوزادان متولد شده از مادرانی که انسولین مصرف می کرده اند، دچار دیسترس تنفسی شده اند. میزان تفاوت در نوزادانی که به هنگام تولد خیلی بزرگ هستند (بر اساس سن بارداری) برای مادرانی که گلیبوراید مصرف می کردند در مقایسه با مادرانی که انسولین مصرف می کردند 1.4 درصد بیشتر بود.

محققین گفتند دلیل احتمالی برای تفاوت های به دست آمده ممکن است به این قضیه مربوط باشد، خانم هایی که گلیبوراید مصرف می کنند کنترل کافی بر میزان قند خون خود ندارند.

دکتر هالت عنوان کرد تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است و این که پزشکان باید تا به دست آمدن داده های کافی درمان جایگزینی بیابند.

دکتر Jonathan Blau مسئول بخش نوزادان در بیمارستان دانشگاه  Staten Island در نیویورک گفت: این خیلی نگران کننده است دارویی که به طور معمول برای درمان دیابت بارداری به کار می رفته است منجر به بروز چنین عوارض جانبی گردد.

دکتر Blau که خود در این تحقیقات حضور نداشت افزود این یافته ها باید سبب شود که پزشکان در تجویز گلیبوراید احتیاط نمایند. شواهد کافی در این آزمون وجود دارد که با توجه به آن پزشکان تجویز این دارو را به تعویق بیاندازند تا تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، و به جای آن می توانند درمان های متفاوت دیگری را برای این بیماری در نظر بگیرند.

تاریخ انتشار: 1394/01/17
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه