بر اساس دستورالعمل بهداشتی فدرال ایالات متحده آمریکا، خانم ها در سنین 40 سالگی باید با پزشک خود صحبت کنند و سپس در مورد این که به ماموگرافی مرتب برای چکاپ سرطان سینه قبل از 50 سالگی نیاز دارند یا خیر تصمیم بگیرند.

پیش نویس دستورالعمل مربوط به ماموگرافی در 20 آپریل که توسط خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا (USPSTF) ارائه می شود، دوباره تا حد زیادی بر آن چیزی تاکید کرد که در نسخه قبلی در سال 2009 عنوان کرده بود.

این راهنما هنوز به افراد 50 تا 74 ساله توصیه می کند که برای سرطان سینه هر دو سال یک بار ماموگرافی انجام دهند.

اما این توصیه ها با توصیه های انجمن سرطان آمریکا و کالج زنان و زایمان آمریکا در تضاد است. هر دو این گروه ها توصیه می کنند که چکاب ها از آغاز سن 40 سالگی به صورت سالانه انجام شود.

در نسخه به روز رسانی شده USPSTF تاکید بر آن است که خانم ها در سنین 40 سالگی باید بعد از صحبت کردن با پزشک خود در مورد فاکتورهای خطری که به طور فردی برای آن ها مطرح است تصمیم بگیرند که آیا لازم است هر دو سال با استفاده از ماموگرافی چکاپ شوند یا خیر.  

دکتر Kirsten Bibbins-Domingo معاون سازمان USPSTF و پروفسور دانشگاه پزشکی سانفرانسیسکو در کالیفرنیا گفت ما می خواهیم با استفاده از علم زنان را توانمند سازیم تا بتوانند مزیت های و ریسک های بالقوه را خودشان درک کنند و تصمیم گیری بر اساس اولویت ها و سوابق فردی ، حق آن ها به شمار می رود.

دکتر Richard Wender  مسئول کنترل سرطان در انجمن سرطان آمریکا گفت بر این اساس کمپانی های بیمه افراد را برای انجام چکاب در سنین 40 سالگی بررسی خواهند کرد حتی اگر به صراحت چنین توصیه ای نشده باشد.

دکتر وندر ادامه داد USPSTF چنین تصمیمی را پوشش دهی نمی کند اما بنده فکر می کنم دستورالعمل آن ها روشن می سازد که خانم ها باید این انتخاب را داشته باشند که از 40 سالگی انجام چکاپ را آغاز کنند. USPSTF چنین نظری را دنبال نمی کند اما انجمن سرطان آمریکا خواستار چنین چیزی است.

سازمان خدمات پیشگیری ایالات متحده آمریکا (USPSTF) مجموعی از متخصصین مستقل و داوطلب است که به طور منظم شواهد علمی را بازبینی می کنند و با توجه به چکاپ ها و امکانات موجود برای پیشگیری توصیه هایی را ارائه می کنند.

USPSTF در سال 2009 با انتقادهای سرسختانه ای رو به رو شد، زیرا در آن سال ها توصیه شده بود که  سن لازم برای انجام ماموگرافی منظم تا 50 سالگی است از این رو خانم های 40 تا 49 ساله تشویق شدند که در مورد بهترین زمان برای انجام ماموگرافی های سالانه، با پزشکان خود صحبت نمایند.

این سازمان بر اساس دستورالعملی که در سال 2009 ارائه داده بود، اشاره کرد شواهد نشان می دهد که خانم ها در سنین 40 سالگی از مزایای ماموگرافی می توانند بهره مند شود، اما این در مورد همه زنان صادق نیست و برخی نیز ممکن است در اثر این چکاپ ها آسیب ببینند.

Bibbins-Domingo اشاره کرد این دستورالعمل سبب شد تعبیر غلطی در مورد ماموگرافی در خانم های 40 ساله به وجود آید.

او گفت توصیه های جدید نیز مشابه است، انجام چکاپ در خانم هایی که در چهل سالگی به سر می برند مفید است و باید دانست مزیت های موجود در ماموگرافی بر مضرات آن غلبه می کند و بنابراین خانم ها باید هم از مزایا و هم از مضراتی که ماموگرافی به دنبال دارد آگاه باشند و تصمیم گیری بر اساس این دانسته ها حق آن هاست.

دکتر وندر نیز موافق بود که توصیه های مربوط به سن افراد ضرورتا مشابه است.

او گفت چیزی که متفاوت به نظر می رسد در نحوه پیغام دهی است اما بنده نمی توانم اهمیت چنین پیغامی را نادیده بگیرم. USPSTF به وضوح منجر به بحث در بین پزشکان و خانم ها گردید که باید ماموگرافی را در سن 40 سالگی آغاز کرد. بنده امیدوارم و پیش بینی می کنم درک غلط مبنی بر این که چکاپ در بازه سنی 40 تا 49 سالگی انجام شود، شفاف و روشن شود.

Bibbins-Domingo گفت شایع ترین آسیب ناشی از ماموگرافی غیر ضروری این است که ممکن است نتایج کاذب مثبت به دنبال داشته باشد. خانم هایی که نتیجه مثبت کاذب را دریافت کرده اند در معرض تست های اضافی و بیشتری  قرار می گیرد ضمن این که تا بر طرف شدن احتمال سرطان، فرد اضطراب زیادی نیز خواهد داشت.

یکی از شایعترین آسیب هایی که وجود دارد این است که ماموگرافی نوعی از سرطان را در فرد مشخص کند که به نظر می رسد زندگی فرد را به خطر نمی اندازد. خانم هایی که در مورد آن ها تشخیص های اشتباهی داده می شود ممکن است تحت جراحی و درمان های خاص سرطان قرار بگیرند که ممکن است کیفیت زندگی بیمار را کاهش داده و به بقا و طول عمر او کمکی نکند.

دکتر وندر موافق بود که شواهد نشان می دهد ماموگرافی با توجه به سن خانم ها می تواند مفید واقع شود.

او گفت با وارد شدن به سن 35 سالگی، ریسک سرطان سینه سال به سال افزایش می یابد و این احتمال تا 60 سالگی ادامه دارد. بنابراین در بعضی موارد بعد از 40 سالگی، مزایای این چکاپ ها بر جنبه های منفی شان غالب است.

مزایای ماموگرافی متناسب با سن افزایش می یابد. بر اساس گزارشات USPSTF انجام چکاپ مرتب مانع از 4 مرگ و میر در هر 10000 خانم در سنین 40 سالگی می شود اما در بازه سنی 50 سالگی مانع از مرگ و میر 8 مورد از هر 10000 مورد می شود و در بازه سنی 60 سالگی این آمار 21 مورد نجات از مرگ و میر در هر 10000 خانم است.

در این گزارش نشان داده شده است که آسیب های ناشی از ماموگرافی متناسب با سن کاهش می یابد. برای مثال در مورد خانم هایی که در بازه 40 سالگی قرار دارند، در هر 10000 مورد 1200 نتیجه مثبت کاذب وجود دارد و در بازه سنی 50 سالگی نرخ نتیجه مثبت کاذب به 900 مورد در هر 10000 خانم کاهش پیدا می کند در بازه سنی 60 سالگی میزان  این خطا در هر 10000 مورد، 800 است.

دکتر وندر گفت انجمن سرطان آمریکا توصیه های مربوط به ماموگرافی را بر اساس شواهد علمی دوباره مورد ارزیابی قرار داده است.

او افزود ما در حال به روز رسانی دستورالعمل های موجود هستیم. ما با توجه به آخرین داده ها دوباره در حال بررسی نقطه محوری هستیم.

در دستورالعمل به روز رسانی شده USPSTF  گفته شده است که نمی توان برای انجام ماموگرافی سه بعدی و یا بر علیه آن توصیه کرد زیرا شواهد کافی در دست نداریم که نشان دهد آیا این روش به بقا و بهبود سلامت خانم ها کمک خواهد کرد یا خیر.

USPSTF بر اساس شواهد موجود نمی تواند بگوید که آیا سایر ابزارهای مربوط به چکاپ اعم از MRI یا سونوگرافی می تواند برای چکاپ در خانم هایی که سینه های متراکم دارند موثر باشد یا خیر. Bibbins-Domingo گفت سینه های متراکم با توجه به ماموگرافی های استاندارد به سختی چک می شوند و خانم هایی که سینه های متراکم دارند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

USPSTF عنوان کرد در هر دو زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

Bibbins-Domingo افزود این کلیات تا 18 می در پیش نویس دستورالعمل توضیح داده خواهد شد. 

تاریخ انتشار: 1394/02/07
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه