بازیگر نقش اول سینما آنجلینا جولی در ماه گذشته، خبر ساز بوده است، زیرا اعلام کرد که تخمدان هایش را برداشته است، او در سال 2013 نیز تحت ماستکتومی قرار گرفت و هر دو سینه خود را برداشت، زیرا ناقل جهش BRCA بود، جهشی ژنتیکی که احتمال ابتلا به سرطان تخمدان و سینه را افزایش می دهد.

جولی به سرطان مبتلا نشد اما هر دو جراحی را انجام داد تا ریسک ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهد. در حال حاضر تحقیقات جدید از برداشت پیشگیرانه تخمدان در خانم های مبتلا به سرطان سینه که ناقل جهش BRCA1 هستند، حمایت می کند. محققین عنوان کردند خانم ها می توانند ریسک مرگ و میر ناشی از سرطان سینه را در خود کاهش دهند اگر اقدام به برداشت تخمدان ها کنند (اووفورکتومی) و هر چه زودتر اقدام نمایند نتیجه بهتر خواهد بود.

Kelly Metcalfe پروفسور پزشکی و پرستاری در موسسه تحقیقاتی کالج زنان در دانشگاه تورنتو گفت با انجام به موقع و زودهنگام اووفورکتومی، بعد از تشخیص سرطان سینه، ما می توانیم شانس زنده ماندن در خانم های ناقل جهش BRCA1 را افزایش دهیم.

وی افزود در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای انجام این جراحی بهترین زمان محسوب می شود باید بگوییم که در طول اولین سالی که از تشخیص سرطان سینه آگاه می شویم انجام این جراحی توصیه می شود.

دکتر Metcalfe گفت وقتی خانم ها در می یابند که ناقل جهش در BRCA هستند، معمولا گفته می شود که ریسک ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در آن ها به شدت بالاست. به آن ها انجام پیشگیرانه ماستکتومی و اووفورکتومی پیشنهاد می شود. این تحقیق جدید اهمیت انجام زود هنگام و به موقع این جراحی ها را نشان می دهد.  

اما تصمیم گیری در این مورد سخت است و هر جراحی ریسک های خاص خود را دارد و برداشت تخمدان قبل از دوران یائسگی می تواند منجر به یائسگی زودرس شود.

دکتر Stephanie Bernik مسئول انکولوژی جراحی در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک افزود برخی انتخاب می کنند که تا زمانی که قدرت باروری دارند از حذف تخمدان ها اجتناب نمایند.

اگر چه در این تحقیق، محققین نشان دادند بین برداشت تخمدان در زنان ناقل جهش BRCA1 و کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از سرطان سینه ارتباطی وجود دارد اما علت این ارتباط را مشخص نکردند. با این وجود دکتر Metcalfe گفت محققین خیلی از فاکتورها اعم از نوع تومور و برنامه درمانی را در نظر داشته اند.  

این تحقیق به صورت آن لاین در 23 آپریل در  JAMA Oncology منتشر شد . محققین در این تحقیق بر روی 676 خانم تمرکز داشتند که در مراحل اولیه سرطان سینه به سر می بردند و ناقل جهش در BRCA1 یا BRCA2 بودند.

تقریبا نیمی از این خانم ها تخمدان های خود را خارج نمودند.

بر اساس گزارشات خانم ها برای درمان سرطان سینه تحت جراحی های ماستکتومی و لوپکتومی قرار گرفتند.

به طور کلی یافته ها نشان داد بیش از 77 درصد خانم ها در طول 20 سال پیگیری که از زمان تشخص آغاز شده بود، زنده ماندند.

این تحقیق نشان داد ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه در خانم هایی که  تخمدان های خود را خارج می کنند تا 56 درصد کاهش می یابد (این یافته ها در مقایسه با خانم هایی به دست آمد که تخمدان های خود را حفظ کرده بودند). وقتی محققین بررسی خود را معطوف به خانم هایی کرده بودند که جهش BRCA1 داشتند، ریسک مرگ حاصل از سرطان سینه در خانم هایی که تخمدان خود را خارج کردند تا 62 درصد کاهش یافت (این یافته های در مقایسه با افرادی به دست آمد که ناقل جهش BRCA1 بودند اما تخمدان های خود را خارج نکرده بودند).

ریسک مرگ ناشی از سرطان سینه در خانم هایی که ناقل جهش BRCA2 بودند و تخمدان های خود را خارج کردند کمتر از زنانی بود که این جهش را داشتند اما تخمدان های خود را حفظ کرده بودند؛ اما محقین گفتند کاهش ریسک در این افراد به اندازه کافی قابل توجه و معنی دار نبود.

بر اساس گزارشات، 9 خانم در گروهی که تخمدان های خود را برنداشته بودند، در طول دوره پیگیری،  به دلیل سرطان تخمدان جان خود را از دست دادند.

به طور میانگین، برداشت تخمدان در طول شش سال بعد از تشخیص سرطان سینه انجام شده بود، اما این تحقیق نشان داد برداشت زودتر تخمدان به کاهش بیشتر ریسک مرگ و میر ناشی از سرطان سینه کمک خواهد کرد.

بر اساس گفته های دکتر Metcalfe برای مثال افرادی که ناقل جهش BRCA1 بودند و تخمدان های خود را در طول دو سال اول برداشتند، ریسک مرگ و میر بین 62 تا 73 درصد در آن ها کاهش یافت.  

تیم تحقیقاتی دکترMetcalfe  دریافت اثرات پیشگیرانه برداشت تخمدان مخصوصا در خانم هایی که نوع شناخته شده ای از سرطان سینه که نسبت به رسپتور استروژن منفی هستند ((estrogen receptor-negative (ER-negative) را دارند بعد از 50 سالگی بسیار حائز اهمیت است. 

بر اساس گفته های دکتر Bernik که خود در این آزمون حضور نداشت، یافته های مربوط به کاهش مرگ و میر در اثر سرطان سینه در افرادی که اقدام به برداشت تخمدان می کنند چندان شگفت آور نیست. اما مزایای این عمل در افرادی که به سرطان ER-negative دچارند او را شگفت زده کرد.  

وی افزود این احتمال وجود دارد که تحقیقات وسیع تر مزایای بیشتر و قابل توجهی را در ارتباط با برداشت تخمدان در بیمارانی که جهش BRCA2 دارند، نشان دهد. چنین تحقیقی باید انجام شود.

تاریخ انتشار: 1394/02/10
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه