تحقیقات جدید حاصل از تایوان، شواهد بیشتری را آشکار می کند که نشان می دهد خانم ها احتمالا بعد از آسیب مغزی، در مورد بازیابی حافظه خود دوره نقاهت دشوارتری را می گذرانند.

دانشمندان نمی دانند چرا مغز خانم ها متفاوت از آقایان به آسیب های مغزی پاسخ می دهد. اما متخصصین فکر می کنند ممکن است چیزی وجود داشته باشد که در مغز مردان و زنان به طور متفاوت عمل می کند یا این که نحوه آسیب دیدن در مردان و زنان هنگامی که با چیزی اصابت می کنند، ممکن است اهمیت داشته باشد.

Dave Ellemberg متخصص neuropsychologist، استادیاری که آسیب های مغزی را در دانشگاه مونترال مورد بررسی قرار می دهد گفت به هر صورت شما نمی توانید زنان را مانند مردان درمان نمائید. اما در مورد درمان آسیب های مغزی، افراد به طور مشابهی درمان می شوند. داده های به دست آمده عمدتا از مردان می باشد و برنامه های درمانی همه بر اساس شواهد به دست آمده از مردان پایه ریزی شده است.

در مورد بحث تکان مغزی، آسیب های مغزی تروماتیک خفیف تعریف می شود. بر اساس انجمن آسیب مغزی آمریکا واژه خفیف دلالت بر صرف تروما اولیه دارد و به نتایج آن که می تواند شدید باشد اشاره ای ندارد.

در جهان ورزش اخیرا به مسئله تکانه های مغزی توجه زیادی شده است و برخی از محققین نشان داده اند که ورزشکاران خانم بیشتر از ورزشکاران مرد که ورزش های مشابهی انجام می دهند از آسیب های مغزی رنج می برند.

این تحقیق جدید به رهبری دکتر Chi-Jen Chen و در بیمارستان دانشگاه پزشکی Shuang-Ho در شهر جدید Taipei انجام شد. در این تحقیق از تصویر برداری رزونانس مغناطیسی یا (functional magnetic resonance imaging (fMRI) استفاده شد تا مغز 30 مرد و 30 زن مورد بررسی قرار بگیرد.

نیمی از افراد هر گروه از آسیب تروماتیک خفیف رنج می بردند و این آسیب ها در نتیجه انجام ورزش، تصادف رانندگی، افتادن و یا در اثر حمله اتفاق افتاده بود. مغز آنها یک ماه بعد از آسیبی که اتفاق افتاده بود اسکن شد و دوباره شش هفته بعد نیز اسکن انجام شد. نیمه دیگر افراد شرکت کننده در هر دو گروه از آسیب مغزی رنج نمی بردند.

دکتر Ellemberg که خود در این آزمون حضور نداشت گفت در حالی که سایر تحقیقات نشان داده است نحوه عملکرد مغز زنان و مردان در مواجه با آسیب های مغزی متفاوت است اما این تحقیق جدید منحصر به فرد است زیرا در این تحقیق از اسکن های مغزی استفاده شده است.  

در اولین اسکن های انجام شده، محققین تایوانی دریافتند بخش هایی از مغز که به working memory اختصاص داده شده است در مردانی که دچار آسیب مغزی شده اند فعال تر است و در زنانی که دچار آسیب مغزی شده اند فعالیت کمتری دارد (این داده ها در مقایسه با افرادی به دست آمد که دچار آسیب مغزی نشده بودند).

بر اساس توضیحاتی که Steven Broglio محقق لابراتوار NeuroSport Research در دانشگاه میشیگان در Ann Arbor ارائه داد، Working memory حافظه کوتاه مدت است. برای مثال به خاطر آوردن قیمت چیزی که در قفسه گذاشته اید و یا قیمتی که در فروشگاه ثبت شده است.

حافظه working memory در مردانی که دچار آسیب مغزی شده بودند به نظر می رسید شش هفته بعد از اولین اسکن به حالت نرمال باز گشتند اما خانم ها شش هفته بعد هم چنان دچار این مشکل بودند.

دکتر Broglio که خود در این آزمون حضور نداشت گفت ما می دانیم نرخ آسیب مغزی در خانم ها بیشتر است و بازه احیای آن نیز طولانی تر است اما دقیقا مطمئن نیستیم که چرا. یک فرضیه ای که وجود دارد این است که خانم ها ماهیچه های ضعیف تری در ناحیه گردن دارند و این عاملی است که سبب می شود در آسیب های وارد به سر بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند. او گفت فرضیه دیگری نیز وجود دارد که توضیح می دهد احتمال بیشتری دارد که خانم ها گزارش آسیب های مغزی خود را به دکتر اعلام کنند و مرتب در مورد علائمی که اتفاق می افتد با پزشک خود صحبت کنند.  

دکتر Broglio گفت این تحقیق احتمالا در درمان تکانه های مغزی تاثیر نمی گذارد. در حال حاضر درمان این آسیب ها بر اساس علائم فردی که اتفاق می افتد بسیار دشوار است و تحقیقات موجود در مورد استفاده از اسکن های مغزی به عنوان ابزاری برای بیمارانی که دچار تکانه های مغزی شده اند، بی نتیجه مانده است.  

دکتر Ellemberg افزود این تحقیق نشان می دهد خانم ها دوره نقاهت طولانی تری را به دنبال تکانه های مغزی طی می کنند و استراحت جسمی و روانی برای آنها بسیار اهمیت دارد و آن ها باید به اندازه کافی از انجام ورزش و یا فعالیت های فکری مانند انجام تکالیف مدرسه، دوری نمایند.

و او ادامه داد اگر به اندازه کافی از این فعالیت ها دور نشوند ممکن است این دوره نقاهت طولانی تر نیز بشود.

دکتر Ellemberg گفت اما این که این دوره چقدر طول می کشد چند ماه یا چند سال؟ تحقیقات نشان داده است که مغز بعد از یک آسیب، تا حد زیادی بازیابی می شود اما اگر فرد درمان مناسب دریافت نکند این می تواند عوارض طولانی مدتی را به دنبال داشته باشد.  

این تحقیق به صورت آن لاین در تاریخ 28 آپریل در ژورنال رادیولوژی منتشر شد.

تاریخ انتشار: 1394/02/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه