تحقیقات جدید نشان می دهد استفاده از ام آر آی قبل از جراحی سرطان سینه در دهه گذشته تا 8 برابر افزایش یافته است، با این وجود دستورالعملهای مربوط به استفاده از آن ها در این زمینه متناقض است.

محققین کانادایی گزارش کردند که افزایش استفاده از ام آر آی (تصویربرداری روزنانس مغناطیسی) با افزایش تست های بیشتر، زمان انتظار طولانی تر برای جراحی، افزایش احتمال ماستکتومی به جای انجام جراحی که به حفظ سینه ها منجر شود و افزایش احتمال داشتن سینه سالم و برداشت سینه مخالف همراه است.

دکتر Matthew McInnes  از بیمارستان اوتاوا گفت هیچ دستورالعملی وجود ندارد که استفاده از ام آر آی قبل از جراحی را در خانم های مبتلا به سرطان سینه تایید کند. سازمان های مختلف عنوان می کنند که این روش می تواند سرطان هایی را مشخص کند که ممکن است در سایر تست ها از قلم افتاده باشد.  

در این تحقیق، محققین داده های به دست آمده از استان انتاریو را بررسی کردند . آن ها بیش از 53000 خانم مبتلا به سرطان سینه را در سال های 2003 تا 2012 مورد بازبینی قرار دادند.

محققین دریافتند در سال 2003، تنها 3 درصد بیماران قبل از جراحی، ام آر آی انجام داده بودند، در سال 2012 این درصد به 24 رسیده بود.

چه تعداد از این خانم ها به انجام اسکن های ام آر آی نیاز دارند؟

دکتر McInnes گفت پاسخ به این پرسش سخت است، زیرا دستورالعمل های متناقضی در این مورد وجود دارد. اما به هر حال در آمریکا نیز استفاده از این تکنیک قبل از جراحی افزایش یافته است و در سال های اخیر به بیست برابر معمول رسیده است.  

در این تحقیق که در 24 سپتامبر درژورنال JAMA Oncology منتشر شد، تیم تحقیقاتی دکتر McInnes و همکاران دریافتند بیمارانی که اسکن های ام آر آی را قبل از جراحی انجام داده اند، افرادی جوان تر و با درآمد بیشتر بوده اند و احتمالا ممکن است مشکلات دیگری در سلامت خود داشته اند.

بعلاوه، آنهایی که اسکن ام آر آی انجام داده اند، احتمالا قبل از جراحی، تست های جانبی بیشتری را انجام داده اند، به جای lumpectomy ، ماستکتومی انجام داده و جراحی های آن ها بیشتر به حذف سینه مخالف سینه سالم منتج شده است.

دکتر McInnes گفت اسکن های ام آر آی بسیار پر هزینه است. ام آر آی در مقایسه با انجام سونوگرافی تا 5 برابر گران تر است.   

دکتر Constance Lehman مسئول تصویر بردای از پستان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون گفت دستورالعمل های مربوط به استفاده از ام آر آی قبل از جراحی متناقض و گیچ کننده است. تنها دستورالعمل سازگاری که وجود دارد در مورد بیماران بدون علامتی است که در خطر بالایی قرار دارند. برای مثال خانمی که سابقه خانوداگی قوی در ابتلا به سرطان سینه دارد می تواند علاوه بر ماموگرافی معمولی که انجام می دهد، از ام آر آی نیز استفاده کند.  

در میان محدودیت هایی که در این تحقیق وجود داشت، Lehman گفت، در این تحقیق مشخص نشده است که اطلاعات به دست آمده از ام آر آی تا چه حد مثبت یا منفی بوده است از این رو باید بدانیم ام آر آی تا چه حد بر تصمیم گیری درمانی تاثیر داشته است، این نکته ای است که در این تحقیق مشخص نشده است.

او گفت در این زمینه نه تنها به دستورالعمل سازگای نیاز داریم بلکه باید تحقیقات بیشتری انجام داد تا بدانیم چطور نتایج به دست آمده از ام آر آی ما را در درمان یاری خواهد کرد.

برای مثال، اگر خانمی به سرطان سینه مبتلا بود و نشان داده شد که دو ربع، یا نواحی بیشتری به سرطان مبتلاست، توصیه معمول انجام ماستکتومی است، اما اگر ام آر آی قبل از جراحی نشان دهد که دو ربع ناحیه درگیر سرطان است شاید احتمال انجام دو لامپکتومی کوچک نیاز باشد.

دکتر حبیب رهبر از دانشگاه واشنگتن افزود مهم است که به دقت ابزارهای تصویربرداری دقیق را در به دست آوردن درمان های هدفمند و اختصاصی در نظر بگیریم.  

متخصصین موافقند که خانم هایی که قبل از جراحی ام آر آی انجام می دهند باید به مراکز حاذق و ماهر مراجعه کنند.  

Lehman حمایت مالی مرکز مراقبت های درمانی ژنرال الکتریک را گزارش کرد که یکی از اعضای هیئت مشاوره تحقیق و پژوهش برای GE Healthcare است.

تاریخ انتشار: 1394/07/12
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه